[صفحه اصلی ]    
منوی اصلی
صفحه اصلی::
معرفی معاونت::
اخبار و رویدادها::
آئین نامه ها ::
آلبوم تصاویر::
::
مدیریت ها

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سایت های مرتبط با معاونت

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
سایت معاونت فرهنگی و اجتماعی را چگونه ارزیابی می کنید؟
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
کرسی آزاد اندیشی

AWT IMAGE

..
آرشیو مطالب

..
:: خبر تحلیلی پیش نشست بیانیه گام دوم انقلاب - بخش سوم دکتر رفیعی آتانی ::
 | تاریخ ارسال: 1402/10/11 | 
به نام خدا


 
خلاصه ای از صحبتهای دکتر رفیعی آتانی در پیش نشست بیانیه گام دوم انقلاب:
تعمقی داشته باشیم در ماهیت نظام انقلابی که قلب بیانیه گام دوم می باشد.
در نگاه اول نظام انقلابی یک تناقض دارد چرا که نظم بر خلاف انقلاب است. برای پاسخ به این تناقض اول باید درباره نظم اجتماعی صحبت کرد.سه ابر نظریه جامعه شناسی داریم:
نظریه مارکس که درباره فهم تغییر منظم بحث میکند و رویکرد انتقادی نسبت به نظام دارد و تلاش می کند وضع موجود را تغییر دهد.
نظریه ماکس وبر که معتقد است که نظم محصول فرهنگ است.
نظریه دورکین که نسبت به نظم یک نگاه تجربه گرای حداکثری دارد و نظم را حاصل تجربه می داند.
در بین سه نظریه بالا با توجه به مفاهیم آنها و نگاه آنها به جامعه جز مارکس هیچکدام کاری با انقلاب ندارند.
نظریه مارکس در واقع برای انقلاب نبود بلکه می گفت با انتقاد و رفع مشکلات میتوان فاصله بین طبقات جامعه را کم کرد.
در تمامی انقلاب های اجتماعی، عدالت مبنای انقلاب است.حال همین نظریه ها که به انقلاب ختم می شود را می توان از نظر اسلامی بررسی کرد.
مهمترین ویژگی این جهان تحول است اما صحبت اصلی بر سر مدیریت این تحول است.تحول و تغییر قطعا با تلاش و تکاپو همراه است.
اصل اول تحول است.
جامعه هم مثل فرد وجود دارد یعنی ما منتظر هستیم علائم بودن (حیات) را در آن ببینیم که شامل دو چیز است :
علم و قدرت
در فلسفه،علم به همراه قدرت برابر با حیات است.
علم باعث تغییرات در جامعه و نهاد های اجتماعی می شود و بشر از این تغییرات بهره مند می شود. لذا انسان دائما در حال تغییر است و برای همین نهادهای اجتماعی دائما در حال فروپاشی و بازسازی هستند.
شکل گیری نظم:
ضرورت نظم به علت مدیریت فروپاشی ها پیدا می شود.
نظم به عنوان یک ابزار مدیریت نهادهای اجتماعی استفاده می شود.فقه اسلامی به دلیل اینکه پویایی بسیار بالایی دارد در این زمینه ابزار بسیار مفید و پر کاربردی است.پویایی فقه باعث می شود که بتواند جامعه را هدایت کند و در عین حال جلوی پیشرفت کار را نگیرد. به همین دلیل پس از فوت یک مجتهد، دیگر اجازه تقلید از او را نمیدهند چون نمی تواند درباره اتفاقات آینده نظر بدهد. لذا مجتهد باید زمان و مکان را دخیل در فتوا نماید.
پس نهاد علم، عامل اول تغییر در جامعه است.
نظریه ولایت فقیه از علم بر می خیزد و عدل موجود در این نظریه برای مجاب کردن فقیه به عمل کردن به علم است.پ
س انقلاب اسلامی با توجه به آرمانهای بسیار والا برای بشر این خاصیت را دارد که همیشه امکان تغییر و حرکت بشر به سمت کمال را دارد.
دفعات مشاهده: 784 بار   |   دفعات چاپ: 127 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد