همزمان با برگزاری دومین همایش ملی توربینهای گاز،
پژوهشکده توربینهای گاز در دانشگاه علم و صنعت ایران افتتاح شد
پژوهشکده توربینهای گاز، با حضور جمعی از مسئولان عالی و دستاندرکاران این حوزه، روز سهشنبه 7 خرداد ماه 1392 در دانشگاه علم و صنعت علم و صنعت ایران افتتاح شد.
تفاهمنامه تاسیس پژوهشکده توربینهای گاز در اولین همایش ملی توربینهای گاز که اردیبهشتماه سال 1391در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد؛ منعقد شده بود.
دومین همایش ملی توربینهای گاز با حضور معاون پژوهش و فناوری وزرات علوم، معاون وزیر نفت در حوزه مدیریت پژوهش، معاون سازمان صنایع هوایی، مشاور وزیر نفت، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران و جمعی از صاحبنظران حوزه توربینهای گاز، در مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) دانشگاه گشایش یافت.
در مراسم افتاحیه، دکتر تقوی زنوز(دبیر همایش و رییس دانشکده مهندسی مکانیک) گزارشی از روند اقداماتی که از همایش اردیبهشت ماه سال گذشته در رابطه با موضوع تخصصی توربینهای گاز صورت پذیرفته ارایه کرد.
دبیر همایش توضیح داد: اساسنامه تاسیس پژوهشکده توربینهای گاز، تدوین شده و این مرکز امروز افتتاح خواهد شد و در خصوص تاسیس آزمایشگاه ملی توربینهای گاز هم طرحهای لازم، تهیه و به مراجع ذیربط ارسال شده است. وی سپس به تبیین اهمیت طرح کلان ملی توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای جت مسافربری 180-150 نفره که از سوی شورای عتف، بخش موتور آن به دانشگاه علم و صنعت ایران واگذار شده است، پرداخت.
دکتر تقوی، تعداد مقالات رسیده به دبیرخانه این همایش را 120 مقاله عنوان کرد که پس از داوری 71 مقاله به صورت شفاهی و 11 مقاله در قالب پوستر ارایه میشوند. وی برگزاری پنج نشست و نمایشگاه جانبی با حضور 30 شرکت مرتبط با این حوزه را از دیگر برنامههای این همایش دو روزه عنوان کرد.
سخنران بعدی مراسم افتتاحیه، دکتر جبلعاملی(رییس دانشگاه) بود. وی با تبریک ماه رجب و اعیاد و موالید آن و تشکر از برگزارکنندگان و حامیان این همایش ملی گفت: تحولاتی که در سالهای اخیر در کشور رخ داد موجب شد دانشگاه هم به سمت برگزاری همایشهای تخصصی گرایش یابد و به جای برگزاری همایشهای خیلی بزرگ کم حاصل، به این سمت برود که آغازگر آن هم دانشکده مهندسی مکانیک بوده و توانست با مخاطب خود ارتباط خوبی برقرار کند. وی افزود: دانشگاهها از حدود 10 سال قبل به یک مهم پی بردند که اگر بخواهند ارتباطی خوب و مستمر با صنایع برقرار کنند باید برای خود ماموریت تحقیقاتی تعریف کنند و بلوغی در دانشگاهها به وجود آمد که دانشگاه ما نیز از این مهم بیبهره نبود.
رییس دانشگاه اظهار داشت: به نظر ورود دانشگاهها به حوزه طرحهای کلان ملی از تحولات بسیار موثر سالهای اخیر بود چراکه همه ما نگران بودیم که فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سمت و سوی جهتگیری تحقیقات کجاست؟ وی افزود: در سوابق ارتباط با صنعت 10 سال قبل میبینیم که همه فعالیتهای دانشگاه در قالب ارتباط با صنعت، محدود به یک استاد بود و در شکل یک قرارداد ساده که ممکن بود درآمدی را برای دانشگاه به همراه داشته باشد. اما در تحقیقات ملی، زمینه تحقیقات گروهی و استفاده از مجموعه قابلیتها و امکانات دانشگاهها دیده میشود.
وی تصریح کرد: حال که دانشگاهها غالبا ماموریت تحقیقاتی مشخص و مدون و برنامه کمّی پنج ساله و افق بیست ساله برای خود دارند، نوبت صنعت است که گامهای بزرگتر را بردارد. یکی از این موانع نیز تفکر غالب در مجموعه صنعتی کشور و ریسکگریز بودن مدیران آن است که به دنبال دستیابی به محصول هستند.
وی تاکید کرد: میتوان با اعداد و ارقام نشان داد در حوزههایی که دانشگاهها به سمت فناوری رفتهاند موفق بوده و به هدف رسیدهاند یعنی تحقیقات ثمربخش بوده و در آینده نیز دانشگاهها، در بخش فناوری ورود و سرمایهگذاری کنند.
رییس دانشگاه وجود 1200 دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل در دانشگاه علم و صنعت ایران که حدود 10 درصد آنها در دانشکده مهندسی مکانیک هستند را فرصت بسیار طلایی برای ارایه 120 رساله دکتری در راستای حل 120 مشکل صنعت توصیف کرد و گفت: در هیچ کجای دنیا یک چنین پتانسیل عظیم انسانی را رها نمیکنند و دستاوردهای تز دکتری در سلسله تحقیقات کشور میتواند یک حلقه مفقوده باشد.
دکتر مهدینژاد(معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، سخنران بعدی مراسم افتتاحیه بود. وی با اشاره به بازدید خود از پژوهشکده توربینهای گاز و ملاحظه پیشرفتهای حاصل در پروژه کلان ملی طراحی موتور هواپیمای جت مسافربری که به دانشگاه علم و صنعت ایران واگذار شده، گفت: امروز شاهدیم که در همه ابعاد در این مدت پیشرفت کردهایم و پروژه ما پیش رفته است. وی در توضیح این مطلب افزود: در جریان این کار، نیروی انسانی جدید چه هیات علمی و چه دانشجویانی که کار میکنند، آموزش دیدهاند که باعث شده نیروی انسانی ما هم کمّی و هم کیفی ارتقا یابد. خودباوری کاملا محسوس است و روی لبه فناوری دنیا حرکت میکنند و بالاتر از آن میگویند اصلاحاتی داریم که میتواند ضعفهای موتورهای موجود را برطرف کند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، از افزایش اعتبارات پیشبینی شده دولت و مجلس در بودجه سال جاری برای انجام طرحهای کلان ملی خبر داد و گفت: با تاسیس پژوهشگاه در چند دانشگاه، انسجام بیشتری در فعالیتهای پژوهشی خواهیم داشت و به راحتی میتوان از اساتید بازنشسته، صنعتگران و محققان برای پیشبرد بهتر پروژهها استفاده کرد.
دکتر مقدم، معاون پژوهشی وزیر نفت، نیز طی سخنانی به اهمیت توربینهای گازی در صنعت نفت و گاز اشاره و گفت: شاید در صنعت نفت، توربین از مهمترین تجهیزات است که هم در انتقال و هم تولید قدرت، صنعت نفت به آن متکی است به طوری که اگر در انتقال گاز و فراوردههای نفتی توربوکپرسور و توربوپمپ نباشد، عملا جابجایی فرآورده نفتی بی معنی میشود و این از حوزههای استراتژیک برای صنعت نفت است.
وی افزود: خوشحالیم که عرصه توربین هم در صنعت و هم در دانشگاه، دلسوزان بسیار دارد ولی حرکتهایی که تاکنون در این زمینه صورت پذیرفته، جزیرهای و غیریکپارچه بوده است.
معاون پژوهشی وزیر نفت گفت: از زمانی که نظام پژوهشمداری در صنعت نفت به شکل محصولمداری و حل مشکل رفت، به نوعی دگردیسی در این زمینه رخ داد و ما در پروژههایمان، حضور دانشگاهها را به عنوان قطب علمی دیدهایم.
مهندس اوجی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، نیز گزارشی از فعالیتهای انجام شده از طراحی و ساخت توربینهای گاز در کشور ارایه کرد. وی گفت: با توجه به نیازی که صنعت گاز کشور به این تجهیزات پیچیده دارد و پتانسیلی که در کشور فراهم است، امیدهای زیادی برای موفقیت در طراحی و ساخت توربین ملی وجود دارد. وی با اشاره به قرارداد این شرکت با OTC و مپنا برای ساخت 200 توربوکمپرسور گفت: هم اکنون این شرکتها توانستهاند حدود 40 دستگاه توربوکمپرسور را تولید کنند و بخش اعظم توربوکمپرسورهای ما با قطعات داخلی ساخته میشود. وی افزود: در بحث توربین و کمپرسور هم اقدامات خوبی انجام شده و ما قول میدهیم شرکت ملی گاز همه گونه حمایتی از این فعالیتها به عمل خواهد آورد.
مهندس کریمیان(معاون سازمان صنایع هوایی) آخرین سخنران مراسم افتتاحیه بود که در خصوص ضرورتها و جهتگیریهای کلان در توسعه پیشرانههای توربین هوایی در افق چشمانداز سخن گفت. وی با اشاره به تدوین و تصویب سند جامع هوا-فضا در سال گذشته گفت: شرکت طراحی وساخت موتورهای هوایی(سمت)، شرکت مپنا و شرکت توربوکمپرسور نفت از قابلیتهای کشور برای صنعت ساخت موتورهای توربینی هستند. وی سپس به توضیح چالشها و راهکارهای این صنعت پرداخت و توسعه دانشمحور در زمینه عملکرد موتور؛ تخصصی کردن سازمانهای پشتیبانی کننده؛ رشد و توسعه نگرش سیستماتیک، توسعه واحدهای مرتبط با کیفیت؛ تعمیر و نگهداری و ارتقا دهی عمر موتورهای موجود و توسعه قطبهای علمی را از جمله راهکارهای حل این مشکل عنوان کرد.
تقدیر از مسئولان حامی دو پروژه بزرگ ملی در زمینه توربین گاز(مدیر عامل شرکت ملی گاز، معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و رییس سازمان صنایع هوایی) و نیز چهار نفر از متخصصان توربین گاز به اسامی مهندس مرآتی از شرکت ملی گاز ایران؛ مهندس واعظی از شرکت ساخت موتورهای توربینی؛ دکتر جهرمی(مدیر دفتر طراحی صنعت موتور) و مهندس خالدی(رییس دفتر طراحی توربو تِک) پایان بخش مراسم افتتاحیه بود.
گفتنی است دومین همایش ملی توربینهای گاز از هفتم خردادماه به مدت دو روز در دانشگاه علم وصنعت برگزار خواهد شد و قرار سومین همایش ملی توربینهای گاز، نیز بهار 1393 توسط دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار گردد.