دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی عمران

 AWT IMAGE

 

دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی عمران

  نوید خادمی، دانشجوی دوره دکتری دانشکده مهندسی عمران، اسفندماه سال90، از رساله خود با عنوان «مدل‌سازی انحراف تصمیم‌گیری در انتخاب گسسته با استفاده از آماره­های ناپارامتری: مطالعه موردی انتخاب مد ریلی» دفاع نمود.

  چکیده این رساله که راهنمایی آن را دکتر جلیل شاهی و دکتر محمود احمدی‌نژاد و مشاوره آن را دکتر افشین شریعت مهیمنی بر عهده دارند به شرح زیر می‌باشد.

  توسعه نظری مدل­های دینامیکِ روز-به-روز سفر، موضوع اصلی این پایان­نامه تحقیقاتی است. نقش این مدل­ها، پیش­بینی تغییرات و نوسانات تقاضای سفر به صورت روز-به-روز و پشت سر هم، در اثر اجرای مدیریت­های تقاضا و عرضه حمل و نقل است. چارچوبِ مدل­سازیِ دینامیکِ روز-به-روز، زنجیره­ای از مدل­های بهم پیوسته و متوالی است که یکی پس از دیگری اجرا می­شوند؛ به نحوی که خروجی­های یک مدل ، ورودی­های مدل دیگر را فراهم می­آورد. مدل‌های مذکور، در مدل­سازی تصمیم­های متوالی مسافران در شرایطی که زمان سفر دارای عدم قطعیت قابل توجهی است، می­توانند مفید واقع گردند. این مدل­ها معمولا از سه حوزه (ماجول) تشکیل می­شوند. حوزه اول، در خصوص انتخاب مسافر است. حوزه دوم قضاوت وی را مدل‌سازی می‌نماید و حوزه سوم، حوزه یادگیری و بروز­نمایی وی را مدل می‌نماید. این سه حوزه در کنار هم، بستری فراهم می­آورند تا بتوان شرایط موجود در یک شبکه را از روزی به روز دیگر مدل‌سازی و مقایسه کرد.

  در این پژوهش، برای حوزه تصمیم ‌ های مسافران از «فرآیند تحلیل شبکه‌ای فازی» استفاده شده است. در این راستا، الگوریتمی سه مرحله‌ای برای ساخت شبکه اثراتِ فرآیند تحلیل شبکه‌ای فازی ارائه شده و توسط آن، ساختار مساله تصمیمِ انتخاب مد و مسیر سفر تبیین شده است. در حوزه قضاوت، از نامعادلات و استنتاج فازی بهره گرفته شده و در خلال ساخت مدل قضاوت، روش جدیدی برای تعیین درجه عضویت نامعادلات فازی ارائه شده است. در حوزه یادگیری، ابتدا یک مدل یادگیری توصیفی ساده فازی ارائه گردید. ولی برای بالا بردن دقت فرآیند مدل‌سازی، از سیستم استنتاج فازی شبکه مبنای انطباقی ( ANFIS ) استفاده شده است. قرارگرفتن تمامی این حوزه‌ها در کنار هم، بستری را برای مدل‌سازی روز-به-روز به وجود ­­آورد. به علاوه، بمنظور اثرسنجی، کمی‌سازی و ارزیابی اقتصادی واکنش­های مسافران به سیاست­هایی که قصدِ کاهش عدم قطعیت در زمان سفرهای سیستم حمل و نقل را دارند، چگونگی واکنش مسافران در مواجهه با سطوح مختلف عدم قطعیت در زمان سفر، نشان داده شده است و در ادامه، ابزار تحلیلی لازم برای برآورد کمی تاثیر ایجاد سیستم‌های افزایش­دهنده قطعیتِ زمان سفر در سیستم حمل و نقل، ارائه شده است.

  برای ارزیابی مدل­­ها، یک مطالعه آزمایشگاهی روز-به-روزِ وب-مبنا برای دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی گردید و بر اساس آمارگیری­ها و پیمایش­های گوناگون، مدل‌های روز-به-روز ساخته، ارزیابی و اعتبارسنجی گردید. در نهایت با زنجیره­ای از مدل­های روز-به-روز سفر، سناریوهای مختلفی چون سناریوی ایجاد سیستم ریلی و سناریوی اطلاع رسانی پیش-سفر، شبیه­سازی و مورد ارزیابی قرار گرفت.

  واژه‌های کلیدی: مدل‌سازی روز-به-روز تقاضای شبکه حمل و نقل، انحراف تصمیمات در انتخاب گزینه ‌ایده‌آل، تقاضای دینامیک سفر، استنتاج فازی، شبکه عصبی، فرآیند تحلیل شبکه‌ای .

 


دفعات مشاهده: 5022 بار   |   دفعات چاپ: 1426 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 190 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

  تمامی حقوق برای دانشگاه علم و صنعت ایران محفوظ است.