پل خط قدیمی کیلومتر 000+38 که به پل "کرج" مشهور است، یک پل راهآهن طاقی با مصالح بنایی بتنی است که از هفت دهانه تشکیل شده و نزدیک به 70 سال قدمت دارد. این پل با عرض 4.5 متری خود امکان عبور یک خط راهآهن با بار محوری 20 تن را فراهم میکند. دهانههای این پل 21 متر بوده که در مجموع طول پل را به 190 متر میرساند. در زمان انجام آزمایش بارگذاری ریلهای موجود روی پل از نوع UIC60، تراورسها چوبی و پابندها از نوع سهپیچی بوده که چند ماه پس از انجام آزمایش، تراورسهای خط تعویض شده است. اتصال ریلها در روی پل به صورت جوش میباشد. بیشترین سرعت مجاز عبوری از روی پل 80 کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.
خلاصه مدیریتی:
بررسی تغییرشکلها و تنشهای بوجود آمده پل در سه حالت مختلف انجام شده است. در حالت اول مقادیر تنش و جابجایی تحت بار مرده پل محاسبه شده است. در حالت دوم، تنش و جابجایی برای سه ترکیب بار زنده محاسبه شده است. این سه ترکیب عبارتند از سه لوکوموتیو GT26 و 5 واگن باری پر، سه لوکوموتیو GT26، و قطار استاندارد نشریه ۱۳۹. با توجه به نتایج حاصله مشخص است که پل در برابر بارهای زنده گذرای کنونی مشکلی نداشته و میتوانند پایداری خود را حفظ نمایند. تحت بارگذاری استاندارد 25 تنی آییننامه، قوسها در نزدیکی حدود مجاز قرار خواهند گرفت. بر اساس نتایج تحلیل پل در حالت حدی نهایی، مقادیر ضریب کفایت در محدوده مجاز قرار ندارد و پل پاسخگوی معیار Ring نمیباشد. دلیل عمده این مسئله شکل هندسی دهانه قوسها میباشد که نسبت دهانه به ارتفاع قوس بیشتر از 4 بوده و قوسها تقریبا حالت تخت دارند. بر اساس نتایج حاصله از تحلیل لرزهای پل، تمامی قوسها و پایههای پل در برابر زلزلهی طولی پاسخگو بوده و تنها در مواردی برای تحمل بار زلزله جانبی نیازمند تقویت میباشند.
|