نام دانشجو: جاوید جوزدانی E_mail: javidjouzdani AT iust.ac.ir
استاد راهنما: دکتر محمد فتحیان
اساتید مشاور: دکتر ماکویی، دکتر حیدری
اساتید داور داخلی: دکتر جلالی، دکتر سجادی
اساتید داور خارجی: دکتر کرامتی، دکتر نخعی
مکان و زمان جلسه دفاع: 25/7/94 ساعت َ30: 15 سالن شهید شهبازی دانشکده مهندسی صنایع
موضوع پایان نامه : ارائه مدلی برای بهبود شبکه های تأمین کالا با در نظر گرفتن تراکم ترافیک در شرایط عدم قطعیت
چکیده : امروزه، بهویژه در کشوری همانند ایران و در شهرهای صنعتی، تصمیمگیرندگان در شبکههای تولید کالا و تأمین اطلاعات در سطوح استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی با مسائل مختلفی چون مکانیابی نهادهها، حملونقل و مدیریت جریان در شبکه، اختصاص منابع، تعیین میزان خدمتدهی، کنترل انبارش، برنامهریزی تولید و ... روبرو هستند درحالیکه باید جنبههای مختلفی مانند میزان تقاضا، شرایط و ظرفیت شبکههای زیرساخت تأمین و ... را مدنظر قرار دهند. با توجه به شرایط شهرهای صنعتی ایران و ظرفیت شبکههای تأمین کالا، افزایش روزافزون جریان در این شبکهها، تمرکز جمعیت در نقاط شهری و گسترش غیریکنواخت تقاضا، در نظر گرفتن تراکم ترافیک و هزینههایی که به جامعه و کسبوکار وارد میکند قابلاغماض نیست. بهویژه، در حملونقل کالاها، نادیده گرفتن مسئله تراکم ترافیک در تصمیمگیریها نهتنها باعث عملکرد غیر بهینه در شبکههای تأمین (چه از دیدگاه صاحبان کسبوکار و چه از دیدگاه مشتریان) میشود بلکه خسارات جبرانناپذیر زیستمحیطی را نیز به جامعه وارد میکند که تنها به آلودگی هوا ختم نمیشود.
بهروشنی، تصمیمگیری در هر زمینهای بدون داشتن داده امکانپذیر نیست. از طرفی دسترسی به دادههای دقیق و بهروز همواره مقدور نیست و استفاده از ابزارهایی برای تقریب و تخمین دادههای موردنیاز ناگزیر است. بنابراین به دلایلی همچون عدم دسترسی به دادههای دقیق و بهروز و بهکارگیری روشهای تقریب و تخمین، عدم قطعیت در پارامترهای مدلهای تصمیمگیری باید در نظر گرفته شود. چه در غیر این صورت نتایج حاصل از مدلهای تصمیمگیری میتواند از بهینگی بسیار دور و حتی غیرموجه باشد. با این توصیفات در نظر گرفتن عدم قطعیت در مدلهای تصمیمگیری، بهویژه در مورد کشورمان، نه یک مزیت برای این مدلها که یک ضرورت اجتنابناپذیر در طراحی و برنامهریزی شبکههای تأمین کالاست.
با توجه به این موارد، در این پژوهش توجه خود را بهبود شبکههای تأمین کالا با در نظر گرفتن تراکم ترافیک در شبکه و عدم قطعیت در پارامترهای مختلف مدل معطوف نمودهایم. این مجال فرصتی برای توجه به این مسئله از دیدگاه بهینهسازی است و با تأکید بر عوامل تراکم ترافیک و عدم قطعیت در پارامترها از انواع فازی و احتمالی به این موضوع نگاهی دقیق دارد. |