دانشکده مهندسی صنایع- برگزاری دفاعیه های دکتری
دفاعیه دکتری

حذف تصاویر و رنگ‌ها

 AWT IMAGE

          عنوان رساله: ارزیابی هوش تجاری حاصل از سیستم های سازمانی با رویکرد چند معیاره فازی 

             دانشجو: سعید روحانی

             استاد راهنما: دکتر مهدی غضنفری

            استاد مشاور: دکتر مصطفی جعفری 

            اساتید داور: دکتر محمد فتحیان- دکتر سیامک نوری- دکتر تقوی فرد- دکتر اخوان 

            تاریخ دفاع: شنبه 8/11/1390 – سالن سمینار دانشکده مهندسی صنایع – ساعت 9 صبح

 

چکیده

اطلاعات و دانش در هزاره سوم به ثروت اصلی سازمان‏ها تبدیل شده و سازمان‌ها برای کسب مزیت رقابتی به دنبال استفاده هر چه بیشتر از این ثروت در تصمیمات خطیر خود در محیط پویای امروز می‏باشند. با وجود پیاده‌سازی سیستم‌ها و نرم‌افزارها، هنوز مدیران سازمان از کمبود‌هایی در فرایندهای تصمیم‌گیری خود رنج می‌برند. هوش تجاری به عنوان حلقه عطف میان سیستم‌های سازمان و نیاز پشتیبانی تصمیم‌‌گیری، در بسیاری از سازمان‌ها به مدینه فاضله و هدف پیاده‌سازی نرم‌افزارها و سیستم‌ها بدل گشته و سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه فناوری اطلاعات را به خود تخصیص داده‌ است. این پایان‌نامه در همین راستا، با هدف پیگیری نظریه‌های جدید در حوزه جایگزینی سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری با هوش تجاری حاصل از سیستم‌های سازمانی، طراحی و اجرا گردید. در این تحقیق با بررسی مبانی نظری موضوع و جمع‌بندی تحقیقات پیشین و همچنین با به‌کارگیری الگوی اشباع, معیارهای ارزیابی هوش تجاری حاصل از سیستم‌های سازمانی تبیین شده است. در ادامه، با انجام پیمایش از جامعه آماری مورد نظر، اهمیت ارزیابی هوش تجاری در سیستم‌های سازمانی، بررسی شده و همچنین زیرساخت‌ها و بنیان‌های ارزیابی هوش تجاری با انجام تحلیل عاملی بر روی معیارهای ارزیابی استخراج گردیده‌اند. مدل رگرسیون این عوامل و تحلیل همبستگی نیز جهت ایجاد تفسیرها و تحلیل‌ها ارائه شده‌اند. بر مبنای اطلاعات پیمایش، یک ابزار (سیستم خبره) جهت تعیین هوش تجاری سیستم‌ها, طراحی و پیاده‌سازی شده که با یاری گرفتن از معیارهای ارزیابی, هوش سیستم‌ها را در شش حوزه یا بنیان اصلی ارزیابی می‌نماید. با توجه به اثبات نیاز این ارزیابی و ضرورت استفاده از تکنیک‌های کاربردی، روش TOPSIS فازی برای رتبه‌بندی هوش تجاری سیستم‌ها به صورت مستقل از فضای پیاده‌سازی در سازمان، سفارشی و ارائه گردیده است. همچنین با توجه به اهمیت ارزیابی هوش تجاری در مسئله کلان انتخاب و انطباق کلیه سیستم‌ها و نرم‌افزارهای سازمانی، یک مدل جامع انتخاب و انطباق سیستم‌‌های سازمانی در قالب مدل برنامه‌ریزی آرمانی صفر و یک، طراحی شده و در یک مطالعه موردی اعتبارسنجی گردیده است. امید است، نتایج این تحقیق شامل معیارها، عوامل ارزیابی و مدل‌های سنجش سطح هوش تجاری حاصل از سیستم‌های سازمانی، به سازمان‌ها در طراحی، خرید و پیاده‌سازی سیستم‌ها و نرم‌افزارها در راستای پشتیبانی تصمیم بهینه، یاری ‌رساند.

         واژه‌های کلیدی: هوش تجاری، پشتیبانی تصمیم، سیستم‌های سازمانی، مدل ارزیابی

 

نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی صنایع:
http://idea.iust.ac.ir/find-61.11055.22874.fa.html
برگشت به اصل مطلب