دستگاههای غیرمخرب تعیین دانسیته روسازی
(لطفاٌ روی مطلب مورد نظر خود کلیک نمایید.)
1-مقدمه
2-تعیین چگالی مخلوط آسفالتی به روش هستهای
3-نقاط قوت دستگاه چگالیسنج هستهای
4-نقاط ضعف دستگاه چگالیسنج هستهای
5-تعیین دانسیته مخلوط آسفالتی به وسیله روش غیرهستهای( دستگاه PQI )
6-تکنولوژی اندازهگیری
7-جمعبندی از دیدگاه کاربران دستگاههای غیرمخرب غیرهستهای تعیین دانسیته روسازی
1-مقدمه
چگالی بهترین معیار سنجش کیفیت یک سطح راه تمام شده است که به متخصصان اطمینان میدهد که راه احداث شده حداقل تا عمر طرح و یا بیشتر از آن دوام میآورد. اندازهگیری چگالی مخلوط آسفالتی در حین عملیات تراکم، از این نظر که حاوی دو نکته مهم است، در نتیجه کار مؤثر است. اول اینکه این مطلب را مشخص میکند که درچه مرحلهای از عملیات تا رسیدن به چگالی تعیینشده، قرار داریم و از این نظر میتواند بعنوان نشانگری برای پیمانکار باشد که آیا نیاز به اقدامات تعدیلی برای رسیدن به چگالی نهایی میباشد یا نه و دوم اینکه به پیمانکار اطلاع میدهد که چه زمانی عملیات تراکم متوقف شود و ادامه عملیات در مراحل دیگر دنبال شود. در حال حاضر متداولترین و البته دقیقترین روش برای تعیین دانسیته در محل مخلوط آسفالتی در سطح کشور، روش مغزهگیری میباشد. روش معمول برای انجام این کار استفاده از مغزهگیر و آزمایش بر روی مغزههای بدست آمده است. اما این روش که بصورت سنتی سالیان متمادی است که در کشور اجرا میشود دارای معایب عمدهای است که چند مورد آن شامل:
• ایجاد خرابی در سطح روسازی
• هزینه نسبتا بالا
• عدم تکرار پذیری برای یک نقطه خاص
• عدم توانایی ثبت تغییرات متغیرهایی نظیر وزن مخصوص واقعی برای یک نقطه خاص
• و صرف وقت زیاد است.
بنابر دلایل ذکرشده، انجام آزمایش بروش مغزهگیری با روشهای دیگر جایگزین میشود. ازجمله زمانبر بودن منجر به این مساله میشود که نقاط ضعف لایه اجراشده به سرعت مشخص نشود و لذا اقدامات اصلاحی مربوط به رویه در زمان مناسب صورت نمیگیرد.
در راستای بهینه نمودن روند انجام آزمایشهای بالا میتوان از آزمایشهای غیرمخرب استفاده کرد. این نوع آزمایشها در سطح روسازی ایجاد خرابی نمیکنند، هزینه انجام آنها کمتر میباشد، تکرارپذیرند و بعلت عدم ایجاد خرابی بوسیله آنها بهراحتی میتوان تغییرات متغیرهای دلخواه نقطه مورد نظر را نیز ثبت کرد، که در حال حاضر شامل دو روش هستهای و غیرهستهای میباشند.
2 - تعیین چگالی مخلوط آسفالتی به روش هستهای
یکی از آزمایشهایی که در تعیین دانسیته لایههای سنگدانهای کاربرد دارند، آزمایش هستهای میباشد که از آن میتوان در تعیین چگالی و رطوبت خاک استفاده کرد. برای هر کدام از موارد مورد استفاده در روسازی یعنی اندازهگیری چگالی به روش هستهای روشهای خاصی وجود دارد که در چند دهه اخیر مورد تحقیق بودهاند و دستگاههای خاصی که ثمره این تحقیقات میباشند از فنآوری ویژهای سود میبرند. نکته مهم در این دستگاهها آن است که رسیدن به دقت مورد نیاز آزمایشهای روسازی، به این بستگی دارد که چشمه رادیواکتیو از چه نوع باشد و در ضمن متغیرهای هندسی دستگاه باید تطبیق کافی با آزمایشهای روسازی و شرایط انجام آنها داشته باشند.
اندازهگیر هستهای ارزانتر و سریعتر از روش مغزهگیری است، اما با این حال معایب زیادی نیز دارد. اولین و بارزترین ضرر آن استفاده از یک منبع رادیواکتیو است که مسلماً نیاز به تنظیمات زیاد و تعلیم تخصصی نیروی کار آزموده دارد. عیب دیگر آن شامل کسب مجوز و نوسازی تجهیزات، آموزش تکنسینها و کارکردن نه چندان ساده و جاسازی تجهیزات آن میباشد.
3- نقاط قوت دستگاه چگالیسنج هستهای
1- بر اساس مقایسههای صورتگرفته توسط مراکز و موسسات، دقت دستگاه هستهای از دستگاههای غیرهستهای بیشتر است.
2- شرایط تغیرات دما و تغییرات رطوبت بر روی عملکرد دستگاه تأثیری نمیگذارد.
4- نقاط ضعف دستگاه چگالیسنج هستهای
• کار با این دستگاهها نیاز به آموزش ویژه کاربران دارد.
• خطر تشعشعات مضر بهدلیل وجود منبع رادیواکتیو همیشه وجود دارد و هیچگاه حتی سازنده در مورد بیخطر بودن دستگاه در این زمینه تأکیدی نداشته است و نیز ذکر این مطلب ضروری است که کاربر این دستگاه بعد از مدت زمان مشخصی کار با دستگاه باید تعویض شود.
• برای کار با این دستگاهها نیاز به مجوز کار با دستگاه میباشد.
• وزن دستگاه هستهای در مقایسه با دستگاههای دیگر غیرهستهای بالاتر است (لااقل 2 برابر) و بدیهی است که این اختلاف وزنی هنگامی که روزانه صدها برداشت صورت میگیرد قابل توجه است.
• دستگاههای هستهای نیاز به یک زمان گرمشدن اولیه [1] برای شروع به کار دارند در حالیکه این زمان برای دیگر دستگاههای غیرهستهای به اندازه زمان روشنشدن دستگاه است.
• زمان برداشت برای تکمیل یک آزمایش در محوطه کار برای این دستگاه بیشتر از زمان برداشت برای دستگاههای غیرهستهای میباشد.
• عدم توانایی در سنجش چگالی مخلوطهای بصورت مغزه (آزمایشگاهی یا برداشت از محل) از دیگر نکات منفی کار با این دستگاه است.
• صاحبنظران صنعت روسازی و کاربران دستگاههای تعیین چگالی مخلوطهای آسفالتی، به دلائل فوقالذکر و مخصوصاً خطر منبع رادیواکتیو دستگاه علاقهمند به استفاده از تجهیزات جایگزین برای این دستگاه میباشند.
5- تعیین دانسیته مخلوط آسفالتی به وسیله روش غیرهستهای( دستگاه PQI )
نشانگر کیفیت روسازی [2] ابزاری است به منظور تعیین سریع درجه تراکم روسازی، که به کمک آن مشخص میشود آیا آسفالت اجرا شده به میزان تراکم مناسب رسیده است یا نه. این وسیله برای مقایسه با تکنولوژی های حال حاضر در تعدادی از قراردادها مورد آزمایش واقع شده است.
این وسیله به دفعات زیاد در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است و منابع زیادی تصدیق کردهاند که این دستگاه، در کنترل کیفیت مخلوط های آسفالتی بسیار موثر بوده است. بر اساس اطلاعات موجود، این سیستم در 12 کشور و 145 ایالت به فروش رسیده است.
- تجربیات حاصله راجع به این سیستم حاکی مطالب زیر است:
- کار کردن و استفاده از دستگاه ساده است.
- محدودیت حمل و نقل برای دستگاه وجود ندارد.
- کار با دستگاه نیاز به آموزش محدود و ساده ای دارد.
- سبک است.
- در مدت زمان کوتاهی چندین اندازه گیری صورت می گیرد.
- به سرعت به اطلاعات حاوی میزان و کیفیت تراکم دست یابی حاصل می شود.
- در مورد اینکه آیا لایه بهصورت یکنواخت متراکم شده است، تشخیص حاصل میشود و امکان اصلاحات سریع فراهم می شود.
6- تکنولوژی اندازهگیری
دستگاه تعیین مقدار چگالی واقعی را با اندازهگیری مقاومت الکتریکی انجام میدهد. مقاومت الکتریکی آسفالت تابع ثابت دیالکتریک آن است. سیستم ( PQI )، یک مدار الکتریکی فراهم میکند که این مدار یک ولتاژ فرکانس رادیویی تولید میکند که به یک الکترود حسی اعمال میشود و الکترود حسی یک میدان الکتریکی در مصالح روسازی ایجاد میکند. یک الکترود حسی دوم پاسخهای دیالکتریک از مصالح روسازی را اندازهگیری میکند. یک تحلیلگر داده، چگالی مصالح روسازی را بر اساس مقاومت جریان مختلط مصالح روسازی تعیین مینماید.
• ناحیه برداشت تغییرات چگالی
|
هندسه دستگاه ( PQI )
7 - جمعبندی کلی از دیدگاه کاربران دستگاههای غیرمخرب غیرهستهای تعیین دانسیته روسازی
• در مورد دستگاههای الکترومغناطیسی استفاده از سیگنالهای الکترومغناطیسی این مزیت را نسبت به دستگاه های هسته ای دارد که نیاز به آموزشهای ویژه کاربر، مدرک یا مجوز کار با دستگاه و خطر تشعشعات رادیواکتیو را منتفی میسازد. اما با این حال قبل از پذیرفتن هر تکنولوژی جدیدی برای تعیین چگالی مخلوط آسفالتی، نیاز مبرم به ارزیابی آن در دو وضعیت آزمایشگاهی و میدانی تحت شرایط کنترل شده وجود دارد.
• گرچه هر دو دستگاه PQI و پیوتراکر دقت دستگاه چگالیسنج هستهای مورد استفاده را نداشتند اما از طرف دیگر مزایای مرتبط نبودن با قواعد مربوط به منابع رادیواکتیو دستگاه هستهای و نیز توانایی برداشت چندتایی در مدت زمان کوتاهی، آنها را برای کنترل کیفیت چگالی روسازی در طول دوره ساخت مورد توجه بیشتر قرار میدهد.
• کالیبراسیون این دستگاهها برای مصالح شرایط محلی در رسیدن به نتایج صحیح بسیار مهم میباشد. در هر جای ممکن، کالیبراسیون با استفاده از یک مقطع آزمایش باید صورت گیرد. اما فرضیات موجود براساس اطلاعات و تجربیات در دسترس در مورد مصالح محلی و مصرفی میتواند به میزان قابل توجهی در افزایش دقت و صحت نتایج تاثیرگذار باشد.
• هر دو دستگاه PQI و پیوتراکر، تجهیزات مناسبی برای کنترل چگالی مخلوط آسفالتی [3] در طول دوره اجرا میباشند. هر دو دستگاه قابلیت برداشت نتایج سریع به منظور تعیین نقاط با چگالی کم و داده های پرت و همچنین انجام اقدامات اصلاحی را دارند.
• تغییرات در میزان رطوبت، دانهبندی، منبع تأمین مصالح و اختلاف دمای بین مصالح مرجع و روسازی که مدنظر اندازهگیری است، بر روی درستی قرائتها تاثیر میگذارند.
• سازندگان دستگاه PQI توصیه کردهاند در صورت بالا بودن درصد آب موجود در مخلوط، برداشت و قرائت صورت نگیرد. این در حالی است که عدد خاصی را برای میزان H2o بالا توصیه نکردهاند ولی بنابر نتایج و مشاهدات آزمایشگاهی این عدد بالاتر از 5 درصد بنظر
میرسد.
• عدد H2o نشان داده شده در نمایشگر دستگاه شاخص خوبی برای تعیین حد رطوبت بنظر میرسد.
• در بیشتر موارد کاهش دما باعث افزایش در مقدار چگالی محاسبه شده توسط دستگاه PQI میشود و (دالهای سرد چگالی بالاتری داشتند).
• ضروری است که دستگاه با یک مقطع روسازی (یا دال) که چگالی آن مشخص است و از همان مصالحی که برای روسازی هدف، مدنظر ساخته شده، کالیبره شود. براساس نتایج مطالعات میدانی 2001، نتیجه گرفته شد که به منظور استفاده از دستگاههای اندازهگیری
غیرهستهای برای بدست آوردن چگالی روسازی، ضروری است تا کالیبراسیون تجهیزات بر مبنای مقادیر چگالی شناختهشده و مصالح مشابه بکاررفته در روسازی انجام شود. با توجه به اینکه، این عمل در عملیات میدانی مشکل میباشد، بنابراین کارایی و استفاده هر دو دستگاه PQI و پیوتراکر در مقوله سنجش چگالی روسازی برای پذیرش کیفیت ( QA ) [4] خود را نمایان میکند.
10- بازخورد فوری بدست آمده توسط هر دو این تجهیزات، کمک به تشخیص مکانهای با چگالی پایین در روسازی می باشد و سپس عملیات اصلاح به منظور روسازی یکنواخت انجام شود.
و در پایان،
فراموش نکنیم که تنها روش کاملاً صحیح و مطمئن برای تعیین چگالی قطعی روسازی، مغزهگیری و تعیین چگالی مغزهها در آزمایشگاه میباشد.
[1] - Warm up
[2] - Pavement Quality Indicator
[3] - Hot Mix Asphalt
[4] - Quality Acceptance
|