دانشکده مهندسی برق- اطلاعیه های کارشناسی ارشد
دفاعیه کارشناسی ارشد

حذف تصاویر و رنگ‌ها
 

         


 

 

  

 

 

 

    

 

 دانشکده مهندسی برق

 
   
 

جلسه دفاعیه از پایان نامه کارشناسی ارشد

 

2

 

 

 

 
   
 

تحلیل فرآیندهای شناختی درک، توجه ویادگیری به کمک حرکات چشم

 

 

چکیده

یکی از ویژگی­های دوره کنونی پژوهش در مورد حرکات چشم و استفاده از حرکات چشم انسان برای نشان دادن فرایندهای ذهنی است با انواع مختلف حرکات تصویری (مثلا متون نوشتاری، تصاویر، بیان با چهره و...) در جریان است. در این پژوهش ما با پردازش برون­خط سیگنال­های الکترواکولوگرام (EOG) به بررسی فرآیند شناختی درک ، توجه و یادگیری پرداختیم. در این پژوهش 9 نفر شرکت کردند. از آنها در یک محیط تاریک و آرام با پخش اسلاید­هایی حاوی محرک­های صوتی و تصویری، سیگنال EOG دریافت و ثبت شد. در این پروژه 2 آزمایش طرح­ریزی شد و مطالبی برای آموزش در سه مرحله­ی 1) خواندن متون ،2) محاسبات ریاضی و 3) توانایی­های ذهنی، ارائه شد. در آزمایش اول، هدف پیش­بینی پاسخ افراد به پرسش­هایی که بعد از یادگیری به صورت اسلاید ارائه می­شد، بود. و در آزمایش دوم نیز هدف بررسی نشانه­های تصویری بر هدایت توجه و دسته­بندی داده­ها بود. سپس برای دسته­بندی سیگنال­های EOG در مواجهه با پاسخ­گویی به پرسش­ها، ابتدا بر روی سیگنال پیش­پردازش انجام شده و سپس 31 ویژگی از آن استخراج و 15 ویژگی برتر به روش mRMR انتخاب شد. به عنوان برچسب، هم از پاسخ شفاهی افراد به پرسش­ها، که در فواصل زمانی مشخص اعلام می­کردند، استفاده شد. و در نهایت برای دسته­بندی به کلاسیفایرها­ی SVM و  KNN ارائه شد. نتایج­ آزمایش اول دسته­بندی پاسخ درست یا نادرست افراد در پاسخ­گویی به پرسش­ها با روش آموزش مستقل از شخص دارای میانگین کارایی75.6% با کلاسیفایر  SVMو 82.2% با کلاسیفایر KNN بود. و در آزمایش دوم هم نتایج نشان دادند که با افزودن نشانه­های تصویری به پرسش­ها، افزایش میزان کارایی را در دسته­بندی خواهیم داشت.

دانشجو: ندا فلاح

 

استاد راهنما: دکترسید حجت سبزپوشان

هیات داوری: دکتر علی یونسی ؛ دکتر محمدرضا دلیری 

تاریخ دفاع:  شنبه  24/12/92  ساعت:    15:30

  محل:  کلاس202 دانشکده برق

 

 

 
نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی برق:
http://idea.iust.ac.ir/find-35.7058.32586.fa.html
برگشت به اصل مطلب