آقای مهندس بهزاد ذاکری، دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش مهندسی زلزله، ۵ آذرماه سال ۹۲ از رساله خود تحت عنوان «ارزیابی آسیبپذیری لرزهای پلهای بیه (مورب) مقاومسازی شده با استفاده از روشهای احتمالاتی» در محل سالن کنفرانس شمارۀ ۱ دانشکده مهندسی عمران با راهنمایی آقایان دکتر قدرتی امیری و دکتر فامیلی دفاع خواهد نمود.
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد:
بررسی کمی و کیفی ریسک لرزهای پلهای بزرگراهی و سیستم حمل و نقل در برنامه ریزی قبل از زلزله و واکنش اضطراری بعد از آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. این گونه ارزیابیها در ایجاد آگاهی درمورد نوع و تعداد عوامل تاثیرگذار بر سیستم حمل و نقل مانند اختلال در کل سیستم بزرگراهی، تاثیر اقتصادی در منطقه وقوع زلزله، واکنش بعد از زلزله و کمی سازی این پارامترها از ارزش بالایی برخوردار است. در این رساله منحنیهای شکنندگی در حالت چون ساخت و مقاوم سازی شده با روشهای رایج مقاوم سازی در زوایای تورب (Skew angle) مختلف برای دو کلاس پل بتنی چند دهانه پیوسته با عرشه جعبهای و عرشه با شاهتیر I شکل ارائه شده و تاثیر زوایای تورب و روشهای مختلف مقاوم سازی بر روی منحنیهای شکنندگی دو کلاس پل فوق الذکر مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این راستا و به منظور تهیه ابزارهای ضروری جهت تصمیم سازی برای واکنش اضطراری، طراحی، برنامه ریزی، سیاست گذاری و استفاده حداکثری از منابع در مقاوم سازی پلها، یک چهارچوب چند فازی با تهیه منحنیهای شکنندگی ارائه شده است. در این چهارچوب، مشارکت هریک از اعضای پل بر اساس اولویت و اهمیت آنها در پاسخ سیستم پل در جریان زلزله لحاظ شده است. بدین منظور مدلهای تحلیلی سه بعدی از پلها جهت تحلیل تاریخچه زمانی غیر خطی ایجاد گردید. منحنیهای شکنندگی بدست آمده نشان دادند که تاثیر زاویه تورب بر روی آسیب پذیری و کلاس پل مورد بررسی قابل توجه بوده و با افزایش سطح آسیب، تاثیر زاویه تورب پررنگتر میشود. همچنین تاثیر روشهای مختلف مقاوم سازی بر روی شکنندگی کلاس پلهای مورد بررسی به نوع کلاس پل، زاویه تورب و سطح آسیب مورد بررسی وابسته است. به علاوه در این مطالعه با استفاده از منحنیهای شکنندگی ارائه شده، ریسک لرزهای دو کلاس پل مقاوم سازی شده در دو ناحیه غرب و مرکز آمریکا (که به ترتیب دارای شرایط لرزه خیزی از لحاظ خطر لرزهای مشابه زاگرس و البرز ایران هستند) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نمایانگر این نکتهاند که میزان ریسک آسیب به پلها شدیدا وابسته به انتخاب نوع روش مقاوم سازی، زاویه تورب پل و ناحیه مورد نظر از لحاظ لرزه خیزی میباشد. کلمات کلیدی: پلهای مورب، روشهای مقاوم سازی، منحنیهای شکنندگی، ریسک لرزهای. رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: b_zakeri [AT] iust.ac.ir
نشانی مطلب در وبگاه دانشگاه علم و صنعت ایران: http://www.iust.ac.ir/find-32.9936.30762.fa.html برگشت به اصل مطلب