| آقای مهندس حسن دیواندری، دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش راه و ترابری، ۶ اسفندماه سال ۹۱ از رساله خود تحت عنوان «ارائه مدل شیارشدگی مخلوطهای آسفالتی با استفاده از منحنی تنش برشی ژیراتوری (دورانی)» در محل سالن کنفرانس شمارۀ ۱ دانشکده مهندسی عمران با راهنمایی آقای دکتر حسن زیاری و استاد مشاور آقای دکتر شفابخش دفاع خواهد نمود. |
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد: شیارشدگی یکی از مهمترین انواع خرابی روسازیهای انعطافپذیر است که سالیانه مبلغ قابل توجهی از بودجه تعمیر و نگهداری روسازیهای آسفالتی، صرف ترمیم آن میگردد. از طرفی در سطح شماره یک از روش طرح اختلاط روسازی پیشرفته که برتریهای چشمگیری نسبت به روش مارشال دارد، فقدان یک آزمایش ساده تعیین مقاومت نمونهها در مقابل تغییر شکل دائم که علت اصلی بوجود آمدن شیار در آسفالت میباشد، کاملاً محسوس است. روشهای موجود ارزیابی پتانسیل شیارشدگی مخلوطهای آسفالتی اغلب پرهزینه بوده و در عین حال انجام آنها مستلزم صرف زمان زیادی میباشد. مجموع موارد فوق لزوم ارائه روشی ساده که ضمن دارا بودن دقت لازم بتواند در مدت زمان کوتاه و با هزینه اندک، وضعیت نمونهها را از نظر شیارشدگی در آزمایشگاه مشخص نماید، آشکار میسازد. در این تحقیق که از دو نوع مصالح سنگی سیلیسی و آهکی رایج، دو نوع دانهبندی، دو نوع قیر، دو نوع فیلر و سه درصد قیر متفاوت برای ساخت نمونهها استفاده شده، پس از مدلسازی منحنی تنش برشی متراکم کننده چرخشی، با استفاده از پارامترهای این مدل و شیب تراکم دورانی، چهار مدل ریاضی جهت تخمین عمق شیار ناشی از ویلتراک، عدد روانی بدست آمده از آزمایش خزش دینامیکی و عمق شیار ناشی از رابطه کشش غیر مستقیم ارائه شده است. این مدلها که صحت آنها توسط شبکه عصبی مصنوعی و الگوریتم ژنتیک نیز مورد تایید قرارگرفته، امکان ارزیابی پتانسیل شیارشدگی آسفالت را همزمان با ساخت نمونههای آسفالتی هنگام تعیین میزان قیر بهینه در آزمایشگاه، فراهم میسازد. با استفاده از این مدلها میتوان همزمان با ارائه طرح اختلاط آسفالت در آزمایشگاه، بدون صرف زمان و هزینه اضافی، وضعیت مقاومت شیارشدگی آسفالت مورد نظر را نیز تخمین زد. بدین ترتیب این امکان بوجود میآید که از تولید آسفالت با پتانسیل بالای شیارشدگی در مرحله آزمایشگاهی و پیش از تولید کارخانهای جلوگیری نمود. واژههای کلیدی: شیارشدگی، متراکم کننده دورانی، منحنی تنش برشی، ویل تراک، خزش، کشش غیر مستقیم. رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: h_divandari [AT] iust.ac.ir
|