دانشگاه علم و صنعت ایران- دفاعیه‌ها
برگزاری دفاعیه دکتری مهندس دانیال نصر

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1395/12/2 | 

AWT IMAGE مهندس دانیال نصر دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش مهندسی راه و ترابری، 3 اسفند سال 95 از رساله خود تحت عنوان «بررسی اثرات پلیمر ترموپلاستیک-الاستومری بر رفتار شیارشدگی و خستگی قیر» در محل سالن کنفرانس دکتر عباس‌نیا با راهنمایی آقای دکتر عامری دفاع نمود.

چکیده این رساله به شرح زیر می‌باشد:

قیرهای تولیدی پالایشگاه‌ها نیازهای مرتبط با افزایش فشار چرخ، افزایش بارمحوری و افزایش حجم ترافیکی در روسازی‌های انعطاف‌پذیر را برآورده نمی‌کنند که باعث به وجود آمدن خرابی‌های زودرس و پیش‌رونده ازجمله تغییر شکل‌های دائمی، ترک‌خوردگی خستگی، ترک‌خوردگی حرارتی دمای پایین می شوند. این موارد باعث استفاده از مواد مختلف برای بهبود خصوصیات عملکردی قیرهای آسفالتی شده است. اصلاح‌کننده‌های صنعتی به دلیل قیمت بالاتر محبوبیت کمتری نسبت به دیگر مواد دارند که باعث ترغیب متخصصان این رشته به استفاده از موادی مانند پلاستیک‌ها و لاستیک‌ها شده است. استفاده از این مواد می‌تواند علاوه بر کاهش اثرات زیست‌محیطی، موجب اصلاح خصوصیات مکانیکی و عملکردی قیرهای خالص متداول گردد. هدف این تحقیق بررسی تأثیر پلیمرهای ترموپلاستیک الاستومری بر پایه پودر لاستیک (جز الاستیک) و پلی‌اتیلن ترفتالات (جز پلاستیک) بر روی خصوصیات قیرهای خالص می‌باشد. به همین جهت سه نوع پلیمر ترموپلاستیک الاستومری با استفاده از دستگاه اکسترودر دو مارپیچ تولید شد. این سه نوع پلیمر به مقدار 15 درصد به دو نوع قیر 70-60 (PG64-22) و 100-85 (PG58-22) به‌وسیله دستگاه همزن برشی سرعت‌بالا اضافه گردید. سپس آزمایش‌های متداول قیر از جمله درجه نفوذ، نقطه نرمی و همچنین آزمایش‌های شارپ شامل رئومتر برش دینامیکی، ویسکوزیته دورانی، خزش و بازیابی تنش چندگانه و جاروب خطی دامنه بر روی نمونه‌ها انجام گرفت. به‌منظور تعیین پایداری قیرها در دمای بالا از آزمایش‌های نقطه نرمی، جاروب فرکانس، جاروب دما استفاده گردید. بر اساس نتایج آزمایشات کلاسیک قیر، این پلیمرها باعث بهبود خصوصیات فیزیکی قیرها می شوند و با افزایش درصد پلی‌اتیلن ترفتالات در پلیمر ترکیبی میزان این بهبود در عملکرد، افزایش می یابد اگرچه ویسکوزیته قیرها مقداری افزایش را تجربه می کند اما این افزایش به حدی نیست که ملزومات تعیین شده توسط شارپ را نقض کند ولی با این وجود کارایی قیرها در فرآیند ساخت مخلوط های آسفالتی کاهش خواهد یافت. بر اساس آزمایشهای متداول شارپ در دماهای بالا و میانی، حضور این پلیمرها باعث ارتقاء دماهای بالا و میانی عملکردی قیرها و در نتیجه بهبود خصوصیات قیرهای اصلاح شده در برابر خرابی های شیار شدگی و خستگی می شوند. آزمایشهای پیشرفته شارپ نظیر خزش و بازیابی چندگانه و جاروب خطی دامنه صحت این نتایج را تائید می کند اما وجود پلی‌اتیلن‌ترفتالات باعث افزایش حساسیت در برابر تنش قیرها می شود.

رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: nasr [AT] civileng.iust.ac.ir

نشانی مطلب در وبگاه دانشگاه علم و صنعت ایران:
http://www.iust.ac.ir/find-32.17087.48721.fa.html
برگشت به اصل مطلب