دانشکده مهندسی مکانیک- اخبار علمی1
14/7/94 دفاعیه دکترا

حذف تصاویر و رنگ‌ها
AWT IMAGEآقای یاسر جهانگردی دانشجوی دکترای جناب آقای دکتر معدولیت، روز یکشنبه 26/7/94 از رساله دکترای خود تحت عنوان "مطالعات آزمایشگاهی و عددی بر روی ارتعاشات ناشی از سوپرکاویتاسیون " دفاع خواهد کرد. این جلسه ساعت 14 روز یکشنبه در آمفی تاتر دانشکده مهندسی مکانیک برگزار می گردد.

 چکیده:

  رساله حاضر به منظور شناسایی رفتار دینامیکی پدیده ابرکاواک و نیروهای لیفت و درگ وارد بر اجسام متحرک زیر آب انجام شده است. برای دستیابی به هدف مورد نظر، در تحقیق حاضر روش تجربی و عددی مورد توجه قرار گرفته است. در بخش فعالیت­های تجربی، به ارزیابی رفتار دینامیکی ابرکاواک پرداخته شده است. با توجه به مشخصات تونل آب مدار بسته آزمایشگاه تحقیقاتی هیدرودینامیک کاربردی و به منظور شناسایی رفتار دینامیکی ابرکاواک و الگوی تغییرات پارامترهای مهم آن با زمان، سیستم اندازه­گیری با فرکانس طبیعی متغیر با تمام متعلقات طراحی و ساخته شده است. با ارائه نتایج بدست آمده از تحلیل ارتعاشات اندازه­گیری شده ناشی از ابرکاواک، نشان داده شده است که تحریکات ناشی از ابرکاواک و دینامیک آن شامل دو بخش هارمونیک و تصادفی می­باشد و فرکانس­بخش هارمونیک و باند فرکانسی بخش تصادفی شناسایی شد. در ادامه با بررسی رفتار دینامیکی ابرکاواک­های با طول­های مختلف وابستگی این پارامتر­ها به عدد کاواکزایی بدست آمد و نشان داده شد که سیستم طراحی شده و روش توسعه داده شده برای تحلیل داده­ها، توانایی شناسایی بخش­های هارمونیک و تصادفی رفتار دینامیکی ابرکاواک را دارد. در بخش فعالیت­های عددی به شناسایی مقادیر متوسط نیروهای لیفت و درگ وارد بر اجسام متحرک زیر آب با استفاده از روش معکوس پرداخته شده است. از آنجایی که اطلاع از نیرو­های وارد بر اجسام متحرک سرعت بالای زیر آب مانند اجسام ابرکاواکزایی به منظور طراحی و کنترل آنها ضروری است، شناسایی بخش متوسط این نیروها در برنامه پژوهشی این تحقیق قرار گرفت.در این راستا الگوریتم شناسایی نیروی درگ به روش معکوس توسعه داده شد و با مقایسه نتایج آزمایشگاهی برای شناسایی نیروی درگ وارد بر استوانه عملکرد و صحت نتایج حاصل از روش مذکور اعتبار سنجی شد. در ادامه این فصل روش شناسایی نیروی لیفت و مدل مناسب برای آن ارائه شده است و نشان داده شده است که مدل توسعه داده شده مستقل از محل اندازه­گیری داده و شکل و زاویه حمله جسم بوده و به خوبی توانایی تخمین نیروهای درگ و لیفت وارد بر اجسام متحرک زیر آب را دارد.

نشانی مطلب در وبگاه دانشکده مهندسی مکانیک:
http://idea.iust.ac.ir/find-16.6841.41724.fa.html
برگشت به اصل مطلب