| آقای مصطفی نصیری دانشجوی دکترای آقای دکتر منتظری، روز چهارشنبه 2/12/91 از رساله دکترای خود تحت عنوان جبران سازی تاخیر زمانی در تست سخت افزار در حلقه سیستم کنترل سوخت موتور جت دفاع خواهند کرد. این جلسه ساعت 17 روز چهارشنبه در آمفی تاتر دانشکده مکانیک برگزار می گردد. |
چکیده: مجموعه سیستم کنترل سوخت موتور توربوجت از دو قسمت شامل واحد کنترل الکترونیکی ( ECU ) و واحد کنترل سوخت ( FCU ) که یک شیر الکتروهیدرومکانیکی است تشکیل شده است. این مجموعه وظیفه تنظیم دبی سوخت ورودی به موتور را به عهده دارد به طوری که دبی سوخت متناظر با فرمان خلبان تأمین شده و همچنین از ورود موتور به مناطق کاری خطرناک جلوگیری مینماید. در سالهای اخیر طراحی و ساخت مجموعه سیستم کنترل سوخت موتور توربوجت در آزمایشگاه شبیهسازی و کنترل سیستمهای دانشگاه علم و صنعت صورت پذیرفته و تستهای اولیه آن بر روی موتور انجام گرفته است. لکن از آنجا که تست این سیستم بر روی موتور واقعی به منظور بهینهسازی آن بسیار وقتگیر و هزینهبر بوده و نیز از لحاظ ایمنی برای موتور و هواپیما میتواند مشکلاتی را ایجاد نماید، روش شبیهسازی سختافزار در حلقه ( HIL ) برای تست این سیستم پیشنهاد شده است. شبیهسازی HIL روشی برای تست یک قسمت واقعی از سیستم در اتصال با شبیهسازی زمان- واقعی بقیه اجزای سیستم میباشد. اگر در شبیهسازی HIL ، سیستم واقعی یک سیستم مکانیکی باشد آنگاه برای اتصال شبیهسازی به قسمت واقعی نیاز به یک سیستم انتقال میباشد. این سیستم انتقال شامل عملگرها و سنسورهایی است که در سیستم واقعی وجود ندارد. رفتار دینامیکی این عملگرها و سنسورهای اضافی موجب یک تأخیر زمانی میگردد که میتواند باعث پایین آمدن دقت شبیهسازی و یا حتی ناپایداری سیستم گردد. در این رساله، جبرانسازی تأخیر زمانی در تست HIL سیستم کنترل سوخت ارائه شده و بستر تست آزمایشگاهی آن ایجاد شده است. در این شبیهسازی واحدهای ECU و FCU به صورت واقعی و بقیه اجزای سیستم شامل موتور توربوجت و هواپیما مدلسازی و شبیهسازی زمان- واقعی شده است. تاکنون شبیهسازی HIL غالباً برای تست واحد کنترل الکترونیکی ( ECU ) مورد استفاده قرار میگرفته است. تست HIL واحد کنترل سوخت ( FCU ) قبلاً در منابع گزارش نشده و برای اولین بار صورت پذیرفته است. در شبیهسازی HIL واحد کنترل سوخت ( FCU ) از یک سنسور فلومتر برای اندازهگیری دبی سوخت خروجی از سیستم کنترل سوخت و پسخوراند آن به شبیهسازی موتور استفاده شده است. استفاده از سنسور فلومتر و لولهکشی مربوط به آن باعث ایجاد یک تأخیر زمانی در ارسال داده مربوط به دبی سوخت به کامپیوتر شبیهسازی شده و در نتیجه باعث ناپایداری سیستم میگردد. با توجه به اینکه میزان این تأخیر زمانی در مقایسه با گام زمانی شبیهسازی زیاد است لذا روش تخمین اسمیت ( Smith ) برای جبرانسازی آن پیشنهاد شده است. روش اسمیت در واقع یک روش بر پایه مدل برای کنترل سیستمهای با تأخیر زمانی است لکن برای اولین بار در این رساله استفاده از روش اسمیت برای جبرانسازی تأخیر زمانی در تست HIL سیستمهای هیدرومکانیکی توسعه داده شده است. علاوه بر این، با توجه به اینکه این روش نسبت به عدم قطعیت در مدل و میزان تأخیر زمانی حساس است بنابراین پایداری روش اسمیت نسبت به عدم قطعیت در تأخیر زمانی مورد بررسی قرار گرفته و محدوده پایداری آن به ازای این عدم قطعیت به دست آمده است. در پایان، روش جبرانسازی تأخیر زمانی در بستر تست HIL پیادهسازی گردیده و به ازای ورودی پله و ورودی چندسینوسی در محدوده فرکانسی مشخص مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاصل از تست بیانگر عملکرد مناسب روش اسمیت در جبرانسازی تأخیر زمانی در تست HIL سیستم کنترل سوخت است. |