روابط عمومی دانشگاه- آخرین اخبار
چهارمین نشست تخصصی مراکز فاوای دانشگاه‌های برتر تهران، به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1404/10/3 | 
چهارمین نشست تخصصی مراکز فاوای دانشگاه‌های برتر تهران
به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد



چهارمین نشست هم‌اندیشی خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) دانشگاه‌های بزرگ تهران، روز شنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۴ به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران در سالن شهید فخری‌زاده مرکز همایش‌های بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد. این رویداد که در ادامه جلسات پیشین در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و صنعتی شریف برگزار گردید، میزبان روسا و نمایندگان مراکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی، تربیت مدرس و الزهرا بود.
در ابتدای این نشست، دکتر حسینی منزه، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علم و صنعت ایران، ضمن خوشامدگویی به میهمانان، تاریخچه‌ای از این مرکز ارائه نمود. وی بیان کرد که مرکز کامپیوتر دانشگاه در سال ۱۳۴۹ با نصب و راه‌اندازی کامپیوترهای CDC تأسیس گردید و در سال ۱۳۵۱ با خرید سیستم IBM، فعالیت خود را در راستای ارائه خدمات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و آموزشی گسترش داد. این مرکز تا سال ۱۳۹۶ با نام «مرکز کامپیوتر» و زیرمجموعه معاونت پژوهشی فعالیت می‌کرد و از آن سال با تغییر نام به «مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات»، از نظر ساختار سازمانی زیرمجموعه حوزه ریاست دانشگاه قرار گرفت.

 


دکتر حسینی منزه در ادامه، نقش این مرکز در دانشگاه علم و صنعت ایران را به دو بخش عملیاتی و نظارتی تقسیم کرد و گفت: نقش‌های عملیاتی کلیدی شامل میزبانی سامانه‌ها و مدیریت منابع محاسباتی در مرکز داده، ارائه زیرساخت شبکه پایدار و کارا، و توسعه و پشتیبانی از سامانه‌های نرم‌افزاری که مرکز به صورت مستقیم به توسعه آنها پرداخته است می‌باشد.
وی افزود: نظارت بر قراردادهای حوزه IT دانشگاه با واحدهای بهره‌بردار مانند سامانه‌های گلستان، پیوست و هونام و مدیریت فعالیت‌های شرکت خدمات و پشتیبانی کامپیوتری از مهم‌ترین نقش‌های نظارتی این مرکز می‌باشد.

وی همچنین افزود: در دوره اخیر، با همکاری مؤثر مهندس استاد محمد (کارشناس مرکز در امور قراردادها)، آیین‌نامه قراردادهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت استانداردسازی این قراردادها تدوین و در اختیار واحدهای بهره‌بردار قرار گرفته است.


 
پس از آن، دستاوردهای شاخص دانشگاه علم و صنعت ایران به تفصیل ارائه شد. در این بخش، مهندس کندی (مشاور مرکز و مسئول مرکز داده دانشگاه) به معرفی مرکز محاسبات سریع (HPC) و مرکز داده دانشگاه پرداخت. سپس مهندس نیاکان (مسئول سامانه‌های مرکز)، سامانه‌های مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجربه موفق دانشگاه در حوزه خدمات هوش مصنوعی، به‌ویژه توسعه چت‌بات‌های عمومی و اختصاصی را تشریح کرد. همچنین، ساختار جدید شارژ محاسباتی (PUP۲H) که برای بهره‌برداری بهینه از سرویس‌های محاسباتی در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی شده است، به شرکت‌کنندگان معرفی گردید.


 
در بخش بعدی نشست، مهندس روشان (مسئول پشتیبانی کاربران مرکز) جزئیات سرویس‌های کاربران و مهندس معمارزنجانی (مسئول پردیس متاورس)، پروژه پردیس متاورس دانشگاه را ارائه نمودند.
در بخش دیگری از این هم‌اندیشی، دانشگاه تهران نیز دستاوردها و برنامه‌های آینده خود را برای توسعه حوزه هوش مصنوعی ارائه داد که مورد توجه حاضران قرار گرفت.
یکی از محورهای کلیدی این نشست، بررسی «چالش‌های نیروی انسانی در حوزهفناوری اطلاعات (IT) بود که طی آن، شرکت‌کنندگان به تبادل نظر در خصوص راهکارهای حفظ و ایجاد انگیزه در نیروهای متخصص این حوزه پرداختند.
از مهم‌ترین نتایج این هم‌اندیشی، توافق بر سر تشکیل کارگروه‌های مشترک بین‌دانشگاهی در حوزه‌های «توسعه نرم‌افزار» و «تجهیز و پشتیبانی» بود تا با هم‌افزایی و تبادل تجربیات، چالش‌های مشترک به صورت بهینه مدیریت شوند.

در پایان، پس از جمع‌بندی مباحث، مقرر گردید پنجمین نشست این سلسله جلسات تخصصی، در فصل زمستان ۱۴۰۴ به میزبانی دانشگاه الزهرا (س) برگزار شود.

نشانی مطلب در وبگاه روابط عمومی دانشگاه:
http://idea.iust.ac.ir/find-112.14457.83610.fa.html
برگشت به اصل مطلب