|
|
تحصیلات تکمیلی دانشگاه- سیاست و خط مشی
|
سیاست و خط مشی
|
|
حذف تصاویر و رنگها |
مقدمه: انقلاب شکوهمند اسلامی بر اساس محتوای اعتقادی خود، بر فراهم نمودن امکانات رشد انسان و شکوفایی خلاقیتها و استعدادهای جامعه در کسب و بهکارگیری معرفت تکیه دارد و در این راستا، نقش دانشگاه، نقشی اساسی و خطیر است. تحول دانشگاه از یک محیط ایستای آموزشی به میدان پویا و پرتحرک آموزشی و پژوهشی و تبدیل آن به عرصهی گذار استعدادها از قوه به فعل و محیطی شایسته چنین نام و درخور چنین رسالتی، مستلزم درگیری عمیق استاد و دانشجو با مسائل علمی است. دراین راستا، سیاست دانشگاه تأمین شرایطی مناسب و محیطی مساعد جهت بهکارگیری این سرمایهی عظیم علمی، حاصل از تجمع طیف وسیعی از تخصصها، در ارتقای توان علمی و تبدیل دانشگاه از مصرف کنندهی علم به تولید کنندهی دانش و معرفت است. دورههای کارشناسی ارشد و دکترا عالیترین سطوح علمی دانشگاهی میباشند و در این مقاطع عالی علمی، فعالیت آموزشی زمانی ارزشمند است که همراه با تحقیق باشد تا از این رهگذر، علاوه بر کشف ندانستهها و گسترش مرزهای دانستهها، فطرت پویایی و جستجوگری دانشجو و پژوهشگر نیز رشد و تکامل یابد. در حقیقت، دورههای تحصیلات تکمیلی محل تلاقی و فصل مشترک آموزش و پژوهش در عالیترین سطوح خود میباشد که در آن برجستهترین دانشپژوهان جامعه به عالیترین مباحث علمی (نظری و عملی) میپردازند و در نقش خون تازه و تجدید شوندهی کالبد پژوهش و تحقیق، جامعه را زنده و پویا نگاه میدارند. از سوی دیگر، در این مقاطع است که دانش و فنآوری از جوامع پیشرفتهتر جذب و هضم میشود و همراه با خلاقیتها و ابتکارات برای استفادهی داخلی ارائه میگردد. سیاست تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز ناظر بر تمشیت امور به ترتیبی است که اهداف عالی فوق تحقق پذیرد. ان شاء الله الف: اهداف با توجه به ابعاد فوقالذکر، اهداف تحصیلات تکمیلی در دانشگاه به شرح زیر میباشد : - تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد در عالیترین سطوح علمی جامعه، با توان تحلیل و مسأله یابی، تلفیق علم و عمل و رشد خصیصه های فطری جستجوگری، پویایی، بالندگی و خلاقیت
- جهت دادن موضوعات پایان نامه های تحصیلات تکمیلی به سوی اولویتهای توسعه کشور
- ارتقاء مستمر کیفیت آموزشی و پژوهشی دورهها
ب: سیاست اجرایی تحقق اهداف فوق نیازمند سیاستگذاری و برنامهریزی است و سیاستهایی که فاقد آیندهنگری، دوراندیشی، واقعبینی و تداوم لازم باشد و مورد عنایت و پشتیبانی مداوم و همهجانبه مسئولان جامعه و دانشگاه قرار نگیرد، علیرغم صرف منابع مهم مالی و انسانی ره به جایی نخواهند برد. از سوی دیگر، لازمه توفیق در اجرای سیاستها و برنامهها در اولویتبودن تحصیلات تکمیلی برای همه بخشها و مدیریتهای دانشگاه میباشد. در تدوین سیاستهای اجرایی برای تحقق اهداف فوقالذکر از رهنمودهای ارزشمند ریاست محترم جمهوری و وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری بهرهگیری شده است. - رشد کیفی دورههای تحصیلات تکمیلی
- رشد کمی دورههای تحصیلات تکمیلی و بهبود هرم توزیع دانشجویان با تأکید بر دورههای دکترا
- عنایت ویژه به دورههای تحصیلات تکمیلی علوم پایه به عنوان زیربنای علوم مهندسی
- بسترسازی برای ایجاد دورههای دکترا در کلیه رشتههای مرتبط با زمینههای فعالیت علمی این دانشگاه
- توجه خاص بر ارائه دورههای بین رشتهیی مورد نیاز
- اهتمام در شناخت دورههای تحصیلات تکمیلی تعریف نشده و مورد نیاز به منظورایجاد این دورهها از طریق مراجع ذیربط
- بهبود ساختار و ساز و کار تحصیلات تکمیلی
- تقویت اختیارات اجرایی و بهبود امکانات دانشکدهها به تناسب گستردگی و عملکرد
- تأکید بر کاربردی کردن موضوعات پایاننامههای مهندسی با اولویت رفع نیاز جامعه
- زمینهسازی برای پذیرش دانشجویان خارجی
ج: خط مشی با توجه به جایگاه مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه شرح وظایف و حدود اختیارات آن، امور مربوط به تدوین و تنظیم سیاستهای اجرایی، ایجاد هماهنگی ، نظارت و ارزیابی فعالیتهای تحصیلات تکمیلی به عهده مدیریت تحصیلات تکمیلی دانشگاه و تمشیت امور اجرایی در حوزه مسئولیت دانشکده میباشد. خط مشی زیر در همین راستا ارائه میگردد: |
| |
|
|
|
نشانی مطلب در وبگاه تحصیلات تکمیلی دانشگاه:
http://idea.iust.ac.ir/find-52.9988.3138.fa.html
برگشت به اصل مطلب
|
| |