دانشگاه علم و صنعت ایران- اطلاعیه‌های آموزشی
برگزاری دفاعیه دکتری آقای مهندس امیراسماعیل فروهید

حذف تصاویر و رنگ‌ها  | تاریخ ارسال: 1394/8/4 | 

AWT IMAGEآقای مهندس امیراسماعیل فروهید دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش مهندسی راه و ترابری، 9 آبان ماه سال 94 از رساله خود تحت عنوان «مدل پیش بینی صدای ناشی از تأثیر وسیله نقلیه تحت تأثیر کیفیت روسازی راه» در محل سالن کنفرانس شماره 1 دانشکده مهندسی عمران با راهنمایی آقای دکتر علی منصورخاکی دفاع خواهد نمود.

چکیده این رساله به شرح زیر می‌باشد:
تراز سر و صدا به علت ترافیک جاده در داخل و اطراف بسیاری از مناطق شهری سراسر جهان، به حد غیر قابل تحمل رسیده است. به خاطر سلامتی انسان­ها این تراز سر و صدا باید کاهش یابد. با افزایش وسایل نقلیه سر و صدای ترافیک نیز افزایش می­یابد، در این حالت یکی از منابع تولید کننده سر و صدا، تماس تایر وسایل نقلیه با روسازی است. بررسی و تحقیق در رابطه با آلودگی صوتی و راهکارهای کاهش آن، بسیار محدوده گسترده‌ای است. بنابراین تنها در یک تحقیق نمی‌توان کلیه پارامترها و موارد مؤثر را مورد بحث و بررسی قرار داد. در این تحقیق بیشتر سعی بر آن شده است تا تأثیر روسازی راه  و مشخصات تایر وسایل نقلیه را بر روی انتشار صوت در فضای اطراف مورد بررسی قرار داد. برای این منظور نیز مشکلات و محدودیت‌هایی وجود دارد. در این تحقیق با استفاده از تایرهای متفاوت و وسایل مورد نیاز برای اندازه­گیری سر و صدا اقدام به تحلیل پارامترهای تاثیرگذار از تایر بر سر و صدا می­گردد. همچنین با استفاده از دو نوع آسفالت متخلخل و آسفالت معمولی، تاثیر نوع دانه­بندی را نیز مورد تحلیل قرار داده و تاثیر سر و صدا تایر و روسازی مورد تحلیل قرار می­گیرد. تعامل بین لاستیک وسایل نقلیه و سطح جاده یکی از مهم ترین پارامترها در  سر و صدای ترافیک است. در این تحقیق سعی بر آن شده است تا با ارائه مدل ریاضی برای انتشار آلودگی صوتی با استفاده از پارامترهای ترافیکی، روسازی و تایر وسیله نقلیه، میزان صدای معادل مورد نظر محاسبه شود. در این تحقیق مواردی بدست می­آید، با استفاده از اندازه­گیری و مدل سازی تاثیر اندازه مصالح سنگی تحت تاثیر میزان سرعت خودرو در تراز صدا افزایش می­یابد. تأثیر حفرات باز موجود در لایه رویه در کاهش صدا مناسب است. کاهش صدا به شدت وابسته به سرعت است. به طور متوسط، میزان سروصدای ناشی از ترافیک پر حجم یا متراکم  روی آسفالت متخلخل حدود سه دسی­بل پایین­تر از میزان  سروصدای تولید شده در آسفالت سنتی است. از پارامترهای تایر نیز نتایجی برای کاهش صدا بدست می­آید و می­توان با استفاده از تایرهای مناسب در کاهش صدا استفاده کرد.

رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: aesmael_forouhid [AT] iust.ac.ir

نشانی مطلب در وبگاه دانشگاه علم و صنعت ایران:
http://idea.iust.ac.ir/find-32.9936.41948.fa.html
برگشت به اصل مطلب