دانشگاه علم و صنعت ایران- دفاعیه های دکترا
دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی عمران

حذف تصاویر و رنگ‌ها

 AWT IMAGE

 

دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی عمران

 آقای مهندس عزیر عابسی، دانشجوی دوره دکتری دانشکده مهندسی عمران گرایش آب، هجدهم مهرماه سال 90، از رساله خود با عنوان «تحلیل پدیده تخلیه سطحی فاضلابهایی با شناوری منفی در پیکره‌های آبی لایه‌بندی نشده» دفاع خواهد نمود.

  چکیده این رساله که راهنمایی آن را دکتر محسن سعیدی بر عهده دارند به شرح زیر می‌باشد.

  توسعه شهرنشینی و صنعت در مناطق ساحلی با تولید انواع پسابهای شهری و صنعتی همراه است. این پسابها عمدتا به بطور مستقیم یا پس از انجام تصفیه مقدماتی در محیط دریا تخلیه می‌گردند. در سالهای اخیر گسترش روز افزون صنایع شیرین‌سازی آب دریا باعث تولید احجام بسیار بالایی از انواع فاضلابهای سنگین و شور در مناطق ساحلی شده است. تخلیه این پسابها در محیطهای دریایی، می‌تواند اثرات منفی بسیار زیادی بر کیفیت آبهای ساحلی و محیط زیست منطقه در پی داشته باشد. از طرفی اطلاعات کافی مبتنی بر داده‌های آزمایشگاهی یا اندازه گیریهای میدانی برای تحلیل رفتار این جریانات در دسترس نیست که این موضوع طراحی علمی و بهره‌برداری مناسب از این تاسیسات را با مشکل مواجه ساخته است. در تحقیق حاضر تخلیه سطحی فاضلابهای سنگین از کانالهای ساحلی پیشرونده از طریق توسعه یک مدل آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته است. در این تحقیق در ابتدا رفتار هندسی و اختلاطی جریان در محیطهای ساکن بررسی گردیده سپس با شبیه‌سازی فرایند تخلیه در محیطهای غیرساکن، الگوهای رفتاری جریان در شرایط مختلف فاضلاب خروجی و محیط پذیرنده مورد مطالعه قرار گرفته است. سه رژیم اصلی جت آزاد، جت چسبیده به کناره و رژیم پلوم شیرجه رونده شناسایی و محدوده وقوعشان تعیین گردید. در نهایت با شبیه‌سازی فرایند تخلیه جریان در رژیم جت آزاد مشخصات هندسی و اختلاطی جریان به صورت سه بعدی ثبت و استخراج گردیده است. بررسی مقایسه‌ای رفتار جریان با نتایج مدلهای عددی و مشاهدات آزمایشگاهی حالات مشابه بیانگر شباهت نسبی رفتار هندسی جریان در این حالت با حالت تخلیه مستغرق فاضلابهای سبک است. همچنین مشاهده شده است که میزان ترقیق این جریانات به میزان قابل توجهی کمتر از ترقیق گزارش شده در حالت مستغرق می‌باشد. نتایج این مطالعه در ارتباط با پیش‌بینی مشخصات هندسی و اختلاطی جریان، در ادامه می‌تواند جهت طراحی نمونه‌های واقعی از کانالهای ساحلی پیشرونده برای تخلیه جریانهای سنگین و نیز تدقیق مدلهای تحلیلی موجود مورد استفاده قرار گیرد.

  واژه‌های کلیدی: تخلیه‌کننده‌های دریایی، شناوری منفی، کانالهای ساحلی، تخلیه سطحی، اختلاط جریان

 

 

 

نشانی مطلب در وبگاه دانشگاه علم و صنعت ایران:
http://www.iust.ac.ir/find-1.3663.21610.fa.html
برگشت به اصل مطلب