ویژه نامه معرفی پروژه ملی قطار سریع السیر ریلی
به منظور ارتقاء جایگاه علم و فناوری کشور طرح کلان و ملی" طراحی و ساخت سیستم پیشرفته حمل و نقل سریع السیر ریلی کشور" به دانشگاه علم و صنعت ایران واگذار شد. در این پروژه ملی دانشکده های عمران – راه آهن - مکانیک – برق – مواد- صنایع نقش برجسته ای دارند.
هدف این پروژه دستیابی به موارد زیر می باشد :
الف- تولید دانش فنی برای ایجاد و توسعه حمل و نقل ریلی سریع السیر در کشور
ب- طراحی خط و زیرساختهای ریلی
پ- طراحی وساخت ناوگان سریع السیر ملی با سرعت بالای 350 کیلومتر در ساعت
ت- طراحی و نظارت بر اجرای خط پایلوت 150کیلومتری
تاثیرگذاری اجرای طرح بر توانمندیهای علمی و فناورانه کشور
الف) منافع:
توسعه حمل و نقل سریع در بین کلان شهرها و شهرکهای اقماری و نتیجتاً امکان خروج محل سکونت از کلان شهرها به شهرکهای اقماری
کاهش بیش از 80درصد خسارات مالی وجانی حوادث در مقایسه با حمل و نقل جاده ای
صرفه جویی در زمان به جهت حمل کالا و مسافر: حمل مسافر معادل با حمل و نقل هوایی و حمل بار 200درصد سریعتر از حمل و نقل جاده ای
کاهش اثرات مخرب زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا و محیط زیست تا50 درصد
صرفه جویی در انرژی: کاهش میزان مصرف انرژی به ازای حمل و نقل بار ومسافر در هر کیلومتر بین (30-50) درصد
ب: دستاوردهای فن آورانه
توسعه فناوری جدید در ساخت حمل و نقل ریلی سریع
توسعه قابلیت های علمی وفنی با تدوین استانداردهای ملی
بومی سازی تکنولوژی راه آهن سریع السیر و سپس صادرات خدمات فنی آن
پ: قابلیتهای منطقه ای
ارتقاء جای کسب رتبه اول در منطقه به لحاظ سرعت در حمل و نقل مسافر
کسب رتبه اول در زمینه دانش فنی در حوزه حمل و نقل سریع السیر
گاه ایران در منطقه آسیا به عنوان کریدورحمل و نقل سریع (شمال جنوب و شرق - غرب)
لازم به ذکر است، آقای پروفسور محمد حسن بازیار، معاون پژوهشی دانشگاه علم و صنعت ایران، مسئولیت مدیریت پروژه فوق را به عهده دارند.