رضا مویدفر

دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی عمران  

 

 

  رضا مویدفر (دانشجوی دوره دکتری  برنامه‌ریزی حمل و نقل)، سوم اسفندماه از رساله خود دفاع می‌کند.

  عنوان این رساله دکتری «توسعه مدل‌های خطی تعمیم یافته ترکیبی (استنباط بیزین) جهت پیش‌بینی نرخ سفر در نواحی شهری (مطالعه موردی شهر اصفهان) است که به راهنمایی دکتر علی منصورخاکی و مشاوره دکتر شهریار افندیزاده دفاع می‌شود.

  این جلسه دفاعیه ساعت 10 صبح دوشنبه سوم اسفندماه سال جاری در سالن کنفرانس شماره یک دانشکده مهندسی عمران برگزار خواهد شد.

 

 

  چکیده رساله:

  هدف از این تحقیق، توسعه مدلهای خطی تعمیم­یافته در فرآیند مدل­سازی تولید سفر و تعیین فراوانی نرخ تولید سفر خانوار برحسب خصوصیات اقتصادی-اجتماعی و به­طور همزمان برای کلیه طبقات خانوار می­باشد. برای این منظور از مفهوم توابع توزیع احتمال ترکیبی و یا مستقل از پارامتر جامعه(استنباط بیزین) استفاده گردیده است. شهر اصفهان به­عنوان مطالعه موردی انتخاب گردید و نتایج آمارگیری مبدأ-مقصد انجام گرفته در این شهر مورد استفاده قرار گرفت.

  در ابتدا 15073 خانوار موجود در آمارگیری به 195 طبقه خانوار طبقه­بندی گردید. سپس مدل میانگین تولید سفر خانوار برحسب خصوصیات اقتصادی-اجتماعی کالیبره گردید. در مرحله بعد، تابع توزیع احتمالی برای میانگین تولید سفر خانوار تعیین گردید و در مرحله سوم بهترین توزیع احتمالی به داده­های تعداد سفر خانوار به­تفکیک سفرهای زوج و فرد برازش داده شد. در مرحله پایانی، تابع توزیع احتمالی ترکیبی یا مستقل از پارامتر جامعه براساس استنباط بیزین و با استفاده از توابع احتمالی جایگزین، تعیین گردید. به­منظور وارد نمودن متغیرهای اقتصادی-اجتماعی خانوار در فرآیند تعیین احتمال تولید سفر مدل میانگین تولید سفر خانوار جایگزین پارامتر تابع احتمالی نهایی گردید.

آزمون برازش کای2 در دو مرحله اول نشان داد که پارامتر میانگین تولید سفر خانوار از توزیع پیوسته گاما و پارامتر تعداد سفر خانوار از توزیع گسسته پواسون تبعیت می­نماید. شاخص‌های آماری، ارزیابی ضرائب کالیبراسیون و اعتبارسنجی مدل میانگین تولید سفر خانوار نشان­دهنده دقت بالای آن در پیش­بینی میانگین تولید سفر می­باشد. نتایج حاصله از مدل احتمالی ترکیبی و مقایسه آن با توزیع تجربی تعداد سفر خانوار، نشان داد که استفاده از روش برآورد بیزین و توابع احتمالی جایگزین در آن نقش بسزایی در افزایش دقت و کارایی مدل جهت پیش­بینی فراوانی نرخ تولید سفر خانوار برحسب خصوصیات اقتصادی-اجتماعی خواهد داشت.

 


دفعات مشاهده: 4539 بار   |   دفعات چاپ: 1105 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 63 بار   |   0 نظر