دوره ۱۱، شماره ۲ - ( ۲-۱۴۰۲ )                   جلد ۱۱ شماره ۲ صفحات ۶۵-۳۷ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hashemzehi S, Mahdinezhad darzi J, Karimi B. (2023). A comparative study of the intellectual foundations of architecture in the unconscious and self-conscious process (case of study: comparison of Safavid and contemporary architecture). JRIA. 11(2), 37-65. doi:10.52547/jria.11.2.4
URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-1508-fa.html
هاشم زهی سمانه، مهدی نژاد درزی جمال الدین، کریمی باقر.(۱۴۰۲). مطالعۀ تطبیقی بنیان‌های فکری معماری در فرآیند ناخودآگاه و خودآگاه (مورد مطالعه: مقایسۀ معماری دورۀ صفویه و معاصر) پژوهش‌هاي معماري اسلامي ۱۱ (۲) :۶۵-۳۷ ۱۰,۵۲۵۴۷/jria.۱۱.۲.۴

URL: http://jria.iust.ac.ir/article-۱-۱۵۰۸-fa.html


۱- گروه معماری، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
۲- گروه معماری، واحد بوشهر، دانشگاه ازاد اسلامی، بوشهر، ایران
چکیده:   (۳۹۶۴ مشاهده)

معمار معاصر به جایگاه خودش به‌مثابه یک «هنرمند» اتکای بسیار زیادی دارد و به اصطلاحاتی چون زبان فردی و خودآگاه خیلی اعتماد می‌کند. در مطالعات معماری، مبناهای فکری متفاوتی در تولید فرم تأثیرگذارند که این بنیان‌ها در حوزه‌های متعددی دسته‌بندی می‌شوند، از جمله خودآگاه و ناخودآگاه. پژوهشگر درصدد است دریابد تا چه اندازه ضمیر ناخودآگاه در تولید فرم در دورۀ صفویه و همچنین تا چه اندازه ضمیر خودآگاه در تولید فرم در دورۀ معاصر مؤثر بوده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و مبتنی بر دو راهبرد تاریخی‌تطبیقی و اسنادی انجام گرفته است. محیط مطالعه اسناد و مدارکی‌اند که دربارۀ بنیان‌های فکری دورۀ صفویه و بنیان‌های فکری دورۀ معاصرند. بر اساس آرای مطرح‌شده، در هر دو دوره، پیوند بین تولید فرم و خلاقیت حائز اهمیت است. بنابراین، بر پایۀ این شاخص و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر آن مقایسه انجام گرفت. خلاقیت به‌صورت علمی و منطقی ماهیت خودآگاه و خلاقیت شهودی و هنری ماهیت ناخودآگاه دارد. نتایج مقایسه‌ای نشان دادند در معماری صفویه در فرآیند آفرینش آثار و مصنوعات خویش، هنرمند خودش نیز متحول می‌شد و آفرینشی تازه و خلقی نو می‌یافت. وظیفۀ هنرمند در رابطۀ متقابل با محصول آفریدۀ خویش، هدایت نفس در حرکت جوهری و ایجاد بستر مناسب برای فعلیت قوای متعالی و مجرد آن است، یا به‌عبارتی زمینه‌ساز برای تجرد نفس است. علم انسان عقلی، علمی شهودی است. دورۀ صفویه بنیان‌های فکری غنی و قوی در فرآیند ناخودآگاه داشته است که به‌تبع آن، معماری و تولید فرم از آن متأثر است. هنر قدسی بر خلاف هنر مدرن، قبل از آنکه سبک باشد، معناست. معماران مؤلف، اعتقاد به پدیدار دارند و از کل و تضادهای موجود در زمینه و انعطاف صحبت می‌کنند؛ اما معمار از دید آن‌ها کسی است که واقعیت را بازآفرینی می‌کند و آنچه مهم است، مخاطب اثر است که متن را زنده می‌کند. از وحدت سرشت انسان‌ها و تجربیات وجودی و شهود صحبت می‌کنند؛ ولی به کیفیت این تجربه و کشف واقعیت وجودی و ارتقای آن در جهت سرشت واحد خبری نیست. معمار در مواجهه با اطلاعات بسیاری قرار می‌گیرد که به‌ناچار اطلاعاتی که در خودآگاهش می‌تواند حلاجی کند، در الویت قرار می‌گیرند و گاهاً به‌تعبیر آیزنمن، این بیان فردی با تأکید بر یک خلاقیت انزواطلبانه، بدون توجه به یک نظم یکپارچه، در‌حال پیش‌روی است. با اتکا و تحلیل این بنیان‌ها می‌توان گفت بهره‌گیری از فرآیند ناخودآگاه در تولید فرم در جهت ارتقای کیفی طراحی و هم‌خوانی با زمینه نیاز مبرم است. با توجه به اینکه توانایی معمار در درک کامل و همه‌جانبۀ ارزش‌ها و مفاهیم موجود در جهان هستی و اتصال به ناخودآگاه محدود است، می‌توان بدون قرار‌دادن فرم در زمینۀ واقعی آن، با درنظرگرفتن ناسازگاری‌ها به این مهم دست‌ یافت. نتیجه حصول سازگاری بنا با زمینه است.

متن کامل [PDF 1146 kb]   (۱۲۸۸ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: اصول راهبردی و راهکارهای عملی در معماری و شهرسازی اسلامی
دریافت: 1400/6/6 | پذیرش: 1401/9/28 | انتشار: 1402/2/11

فهرست منابع
۱. آزادبخش، ‌ساناز و شریف‌زاده، محمدرضا. ۱۳۹۲. «نفش ضمیر ناخودآگاه مخاطب در هرمونوتیک مدرن». نامۀ فرهنگستان. دورۀ ۱۳. ش ۲.
۲. استیرلن، هانری. ۱۳۷۷. اصفهان تصویر بهشت. تهران: نشر فروزان.
۳. الکساندر، کریستوفر. ۱۹۷۱. یادداشت‌هایی بر ترکیب فرم. ترجمۀ سعید زرین مهر. ۱۳۹۵. انتشارات روزنه. چاپ دوم.
۴. ابن‌عربی، محی‌الدین. ۱۳۹۵. فتوحات مکیه. ترجمۀ محمد خواجوی. جلد ۲. انتشارات مولی.
۵. اهری، زهرا. ۱۳۸۰. مکتب اصفهان در شهرسازی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
۶. ایراندوست، محمدحسین و حسن‌دوست، معصومه,۱۳۹۴. «شناسایی شرایط مؤثر بر گسترش فلسفه و حکمت در عصر صفوی». اولین کنگره بین المللی حکمت ناب. ۱۲ شهریور.
۷. بالوی فیلی، مریم و عشرتی، پرستو و کیانلویی، علی و رضایی، علی‌اکبر. ۱۳۹۸. «معماری ایران از دیدگاه تیتیوس بورکهارت». دومین کنفرانس بین المللی عمران، معماری و مدیریت توسعۀ شهری در ایران. تهران: دانشگاه صنعتی مراغه.
۸. بلخاری‌قهی، حسن. ۱۳۸۸. مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی؛ دفتر اول و دوم. انتشارات سوره مهر. نسخه الکترونیکی طاقچه.
۹. بلخاری‌قهی، حسن. ۱۴۰۰. خیال و زیبایی در اندیشه‌های صدرالمتألهین‌شیرازی. یادداشتی به‌مناسبت اول خردادماه، روز بزرگداشت ملاصدرا. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، www.anjom.ir
۱۰. بمانیان، محمدرضا و جلوانی، متین و ارجمندی، سمیرا. ۱۳۹۵. «بررسی ارتباط میان پیکربندی فضایی و حکمت در معماری اسلامی مساجد مکتب اصفهان». مطالعات معماری ایران. بهار و تابستان. ش ۹.
۱۱. بونژه، ماریو و آردیلا، روبن. ۱۳۹۶. فلسفۀ روان‌شناسی و نقد آن. ترجمۀ محمد زارعان و ابولحسن حقانی. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، شمارۀ ۱۵۷. بهار.
۱۲. پرویزی، الهام و بمانیان، محمدرضا و صالحی، مهدی. ۱۳۹۱. «جایگاه هویت شیعی در معماری عصر صفوی». نشریۀ کتاب ماه هنر. خرداد. شمارۀ ۱۶۵.
۱۳. پرویزی، الهام. ۱۳۹۹. «تبیین تأثیر ضمیر ناخودآگاه در آشناپنداری مکان»، رویش روان‌شناسی. خرداد. شمارۀ ۳.
۱۴. پیربابایی، حمزه و شجاری، مرتضی. ۱۳۹۷. «مقایسۀ خلاقیت از منظر ملاصدرا و کانت و تأثیر دیدگاه آن‌ها بر معماری اسلامی عصر صفویه و معماری مدرن». اولین همایش بین المللی معماری و شهرسازی جهان اسلام در عصر جهانی شدن. آبان.
۱۵. جمشیدی، پریناز و ستاری فرد، شهرام. ۱۳۹۴. «تبیین ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه در کهن‌الگوها و نقش آن در هویت معماری و شهرسازی». همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی. اردیبهشت. دانشگاه پیام‌نور استان گیلان.
۱۶. حسینی، افصل‌السادات و محمودی، نورالدین. ,۱۳۸۹. «خلاقیت از منظر معرفت‌شناسی ملاصدرا و دلالت‌های تربیتی». اندیشه‌های نوین تربیتی. دورۀ ۶. ش‌۲.
۱۷. حجت، مهدی. ۱۳۷۴. «معماری ایرانی در سخن چهار نسل از معماران صاحب نظر». آبادی. سال پنجم. شمارۀ نوزدهم. زمستان.
۱۸. حمزه‌نژاد، مهدی و رسولی، زهرا و یزدانفر، سیدعباس. ۱۳۹۴. «ویژگی‌های آرمانی معماری انقلاب اسلامی ایران». فصلنامۀ علمی‌پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی. سال ۱۲. تابستان. ش ۴۱. ص ۱۴۸-۱۳۱.
۱۹. خامنه‌ای، سیدمحمد. . ۱۳۸۱. «خلاقیت؛ خلافت انسان در فلسفه و حکمت اسلامی». خردنامۀ صدرا. شمارۀ ۲۸.
۲۰. خسروپناه، عبدالحسین. ۱۳۹۲. فلسفۀ علوم انسانی (بنیادهای نظری). قم: انتشارات تعلیم و تربیت اسلامی.
۲۱. رزمگیر، میثم و انتظام، سیدمحمد. ۱۳۹۲. «قوۀ خیال و ادراک ‌خیالی از دیدگاه ابن‌سینا و سهر‌وردی». معرفت فلسفی. مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره). سال یازدهم. شمارۀ دوم. زمستان ۱۳۹۲. ۲۷-۴۸.
۲۲. رضایی، محمود. ۱۳۹۳. آنالوطیقای طراحی؛ بازنگری انگاره‌ها و پنداره‌ها در فرآیند طراحی فرم و فضای معاصر. تهران: نشر دانشگاه آزاد تهران مرکز.
۲۳. رضایی، حسین و کرامتی، غزال و شریف، مزین دهباشی. ۱۳۹۷. «فراتحلیل روان‌شناختی رابطۀ فرم و عملکرد در فرآیند طراحی معماری از منظر خلاقیت». فصلنامۀ ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. دورۀ ۸. شمارۀ ۲.
۲۴. رئیسی، محمدمنان. ۱۳۹۶. «درآمدی بر تأثیرات مبانی سکولاریسم بر معماری و شهرسازی معاصر ایران». فصلنامۀ مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی. دورۀ نهم. شمارۀ ۲. بهار. ۱۶۲-۱۳۵. [DOI:۱۰,۲۲۶۳۱/isih.۲۰۱۷.۱۷۹۶.۲۳۷۶]
۲۵. سراوانی، زینب و بیدریغ مهر، زهرا. ۱۳۹۷. «بررسی عوامل مؤثر محیط آموزش بر خلاقیت دانشجویان معماری». چهارمین همایش بین‌المللی معماری، عمران و شهرسازی در آغاز هزارۀ سوم.
۲۶. سجادی، سید‌جعفر. ۱۳۸۰. فرهنگ معارف اسلامی. ج‌۲. کومش.
۲۷. شایگان، داریوش،۱۳۹۲. هانری کربن؛ آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی. ترجمۀ باقر پرهام، فرزان روز، چاپ ششم.
۲۸. شیرازی، محمدرضا,۱۳۸۱. «نشانه‌شناسی معماری». مجلۀ معمار. ۱۶. صص ۱۴-۱۶.
۲۹. صادقی‌ پی، ناهید. ۱۳۸۹. «تأملی در معماری سنتی». صفه، بهار و تابستان. شمارۀ ۱. دورۀ ۱۸. ص ۷-۱۶.
۳۰. علمی سولا، محمدکاظم و لعل صاحبی، طوبی. ۱۳۹۵. «خودآگاهی به‌مثابه خداآگاهی در اندیشۀ ملاصدرا». دوفصلنامۀ علمی-پژوهشی تأملات فلسفی. دانشگاه زنجان. سال ششم. شمارۀ ۱۷. پاییز و زمستان. صص ۶۱-۷۶.
۳۱. علی‌آبادی، محمد. ۱۳۸۶. «آفرینش کمال‌محور؛ حرکتمندی یا پویندگی فرایندمدار و تجربه‌مداری در هنر، معماری و شهرسازی اسلامی». مطالعات معماری ایران. شمارۀ ۸. صص ۵۷-۷۲.
۳۲. قدوسی‌فر، سیدهادی و حبیب، فرح و شهبازی، مهتیام. ۱۳۹۱. «حکمت خالده و جایگاه طبیعت در جهان‌بینی و معماری معابد ادیان مختلف». فصلنامۀ علمی‌پژوهشی باغ نظر. شمارۀ بیستم. سال نهم.
۳۳. فرهانی منفرد، مهدی. ۱۳۷۷. مهاجرت علمای شیعه از جبل عامل به ایران در عهد صفوی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
۳۴. کریمی، محمدصادق و مرادی، ابراهیم. ۱۳۹۹. «بازشناخت ابعاد عینی و ذهنی زیبایی‌شناسی معماری اسلامی در دوران معاصر». مطالعات هنر اسلامی.
۳۵. کانت، ایمانوئل. ۱۳۹۰. نقد عقل محض. ترجمۀ بهروز نظری (ویرایش دوم). تهران: انتشارات باغ نی.
۳۶. کبودی، مهدی و نقره‌کار، عبدالحمید. ۱۳۹۸. «فرآیند آفرینش هنری بر مبنای حکمت متعالیه و تعالیم قرآنی». هنرهای صناعی اسلامی، سال چهارم. ش ۲. پاییز و زمستان. صص ۹۹-۱۱۱,۲
۳۷. کرباسی‌زادۀ اصفهانی، علی. ۱۳۸۹. «نگاهی به زمینه‌ها، اوصاف و پیامدهای مکتب اصفهان». تاریخ فلسفه. سال اول. شمارۀ دوم. پاییز.
۳۸. گرجی مهلبانی، یوسف,۱۳۸۶. «تفکر طراحی و الگوهای فرآیندی آن». صفه. پاییز و زمستان. دورۀ ۱۶. شمارۀ ۴۵. ص۱۰۶-۱۲۳.
۳۹. گرجیان، محمدمهدی و هاشمی، خدیجه.‌۱۳۹۱. «گسترۀ عقل‌نظری و عقل‌شهودی در عرفان از دیدگاه ابن‌عربی». فصلنامۀ علمی‌پژوهشی آیین‌حکمت. سال سوم. تابستان. شمارۀ ۱۱. صص ۱۹۳-۲۲۵.
۴۰. مجیدی، مهسا و صابری مقدم، منصور و حبیب، فرح. ۱۳۹۹. «ارزش‌ها و گرایش‌های فلسفۀ اسلامی بر معماری مسکونی صفوی (مطالعۀ موردی: خانه‌های جلفای نو صفوی)». مطالعات هنر اسلامی. سال شانزدهم. شمارۀ ۳۷. فصل بهار.
۴۱. محمدخانی، علی‌اصغر و سیدعرب، حسن. ۱۳۸۲. نامۀ سهروردی (مجموعه مقالات). تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
۴۲. ملاصدرا. ۱۳۸۹. حکمت متعالیه در اسفار عقلی اربعه. ترجمۀ محمد خواجوی. انتشارات مولی. جلد یک و دو.
۴۳. مونئو، رافائل,۱۳۹۳. اشتیاق‌ تئوریک و استراتژی‌های طراحی در آثار‌ هشت‌ معمار معاصر. ترجمۀ ایمان‌رئیسی. چاپ ۲. کتابکدۀ کسری.
۴۴. نجفی‌افرا، مهدی . مرتجی، فاطمه. ۱۳۹۵. «خیال خلاق از نظر ابن‌سینا». معرفت‌شناختی. ش ۱۲. پاییز و زمستان. ص۸-۲۴
۴۵. نجیب‌اغلو، گل رو. ۱۳۹۸. هندسه و تزیین در معماری اسلامی(طومار توپقایی). ترجمۀ مهرداد قیومی بیدهندی، نشر روزنه.
۴۶. نصر، سیدحسین. ۱۳۵۷. هنر و معنویت‌ اسلامی. رحیم قاسمیان. مقالۀ اصل وحدت و معماری قدسی اسلامی، دفتر مطالعات دینی هنر. تهران. ص ۵۴.
۴۷. نصر، سیدحسین. ۱۳۷۹. نیاز به علم مقدس. حسن میانداری. تهران: مؤسسۀ فرهنگی طه.
۴۸. نقره‌کار، عبدالحمید و مردمی، کریم و رئیسی، محمدمنان. ۱۳۹۱. «تأملی بر بنیان‌های فکری معرفت‌شناختی معماری معاصر». معماری و شهرسازی آرمانشهر. پاییز و زمستان ۱۳۹۱. ش ۹. ص ۱۴۳ -۱۵۲.
۴۹. نقره‌کار، عبدالحمید. ۱۳۹۵. «نسبت اسلام با فرآیندهای انسانی فرا‌نظریۀ سلام». فصلنامۀ پژوهش‌های معماری‌اسلامی. سال ۴. ش ۱۲. ص ۱۸۱-۲۰۳.
۵۰. نقره‌کار، عبدالحمید و دژپسند، ساحل,۱۳۹۷. «ارزیابی نظریۀ یادگیری کُلب در آموزش معماری از منظر اسلامی». دورۀ ۹، ش ۱۵، بهار و تابستان.
۵۱. یزدان پناه، یدالله. ۱۳۸۸. گزارش حکمت اشراق، تهران: علم.
52. Adorno, T. 2004. Aesthetic Theory (Hullot-Kentor.R , Trans.). Continuum International Publishing Group.
53. Ahri, Z. .1380. Isfahan School of Urban Planning, Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance.
54. Alexander, Ch.1971. Notes on form composition. translated by Zarrin Mehr, Saeed.1395. Rozaneh Publications. second edition.
55. Aliabadi, Mohammad. (1386). Perfection-centered creation: process-oriented movement and experience-oriented movement in art, architecture and Islamic urban planning, Iranian Architecture Studies Quarterly, No. 8, pp. 57-72.
56. Azadbakhsh, Sayed Sanaz. Sharifzadeh, Mohammadreza. 2012. The expression of the subconscious mind of the audience in modern hermeneutics. The letter of the Academy, period 13. No. 2.
57. Balvi Fili, M. Eshrati, P. Kianloui, A and Rezaei AA .2009. Iranian Architecture from the Perspective of Titus Burkhart. 2nd International Conference on Civil Engineering. Architecture and Urban Development Management in Iran. Tehran: Maragheh University of Technology
58. Bemanian, MR. Jalwani, M. Honorable, S. 1395. Investigating the Relationship between Spatial Configuration and Wisdom in Islamic Architecture of Isfahan School Mosques. Case examples: Aghanour Mosque, Imam Mosque of Isfahan and Sheikh Lotfollah Mosque. Art and Architecture. Iranian Architectural Studies. Spring and Summer. No. 9.
59. 8. Balkhari Qahi, Hassan. 2018. Mystical foundations of Islamic art and architecture; First and second office. Surah Mehr Publications. Electronic version of the niche.
60. Bolkhari Qhahi, Hassan. 1400. Imagination and beauty in the thoughts of Sadr al-Mutalahin Shirazi, a note on the occasion of the 1st of Khordad, the commemoration day of Mulla Sadra, Association of Cultural Artifacts and Masters, www.anjom.ir
61. Bunge, Mario. Ardilla, Ruben. 2016. Philosophy of psychology and its criticism. Translated by Mohammad Zarean, Abul Hassan Haqqani. University and Field Research Institute, No. 157, Bahar.
62. Curtis, W. 2006. Cubism and new concepts of space. (S.Mousavi, Trans.). Eskan Magazine,February 2006, 41- 47.
63. Daffner, JD. 1992. "The Many Faces of Tradition: Naxi courtyard Compounds", Traditional Dwellings and Settlements Working Paper Series, Vol. 39, CEDR (Center for Environmental Design Research), Berkeley: University of California
64. Elmi Sola, Mohammad Kazem Lal Sahibi, Tobi. (2015). Self-awareness as God-awareness in Mulla Sadra's thought. Two scientific-research quarterly philosophical reflections. University of Zanjan. Sixth year, number 17, autumn and winter. pp. 61-76.
65. Farhani Monfared, Mehdi. 1377. The migration of Shiite scholars from Jabal Amal to Iran during the Safavid era, Tehran, Amir Kabir Publications.
66. Ghanavizchiyan, Sh. 2007.The Relationship between Physical Structure and Habitat in Traditional Iranian Textures (with Two Approaches to Spatial Arrangement and Phenomenology, A Case Study of Yazd Houses) . Faculty of Art and Architecture.
67. Gurjian, Mohammad Mahdi. Hashemi, Khadijah. 1391. The scope of theoretical reason and intuitive reason in mysticism from Ibn Arabi's point of view. Ayan Hekmat Scientific Research Quarterly, third year, summer number 11. pp. 193-225.
68. Gurji Mahlbani, Yusuf. 2016. Design thinking and its process patterns. Sefe Autumn and Winter, Volume 16, Number 45, pp.
69. Hamzenejad, Mehdi. Rasouli, Zahra. Yazdanfar, Seyyed Abbas. 1394 The ideal characteristics of the architecture of the Islamic Revolution of Iran, a quarterly scientific research journal of Islamic Revolution Studies. 12th year, summer, number 41
70. Hosseini, A.S.. 1389 Mahmudi, N. Creativity from the perspective of Mulla Sadra's epistemology and its educational implications. New Educational Thoughts. Volume 6. Number 2.
71. Hojjat, Mehdi. 1374. Iranian architecture in the words of four generations of architects, Abadi, 5th year, 19th issue, winter.
72. Irandoost, Mohammad Hossein. Hassandoost, Masoumeh. 2014. Identifying the effective conditions on the spread of philosophy and wisdom in the Safavid era. The first international congress of pure wisdom. September 12
73. Jamshidi, P. Sattari Fard, Sh. 2014. Explaining the conscious and unconscious conscience in archetypes and its role in the identity of architecture and urban planning, National Conference on Iranian-Islamic Architecture and Urban Planning,. May. Payame Noor University of Guilan Province.
74. Kaboudi, Mehdi. Silversmith, Abdul Hamid. 2018. The process of artistic creation based on transcendental wisdom and Quranic teachings. Two quarterly journals of Islamic artificial arts, fourth year, number 2, autumn and winter, pp. 99-111. [DOI:10.52547/jic.4.1.99]
75. Karbasizade Isfahani, Ali. 1389. A look at the contexts, characteristics and consequences of the Isfahan school. History of Philosophy, first year, second issue, fall.
76. Karimi, MS. Moradi, I. 1399. Recognizing the objective and mental dimensions of the aesthetics of Islamic architecture in the contemporary era. Islamic Art Studies. 16.
77. Kant, I. 1390. Critique of pure reason. Behrooz Nazari, Second Edition . Tehran: Bagh-e Ney Publications.
78. Khamenei, SM. 2002 Human Creativity / Caliphate in Islamic Philosophy and Wisdom. Sadra Microname.28.
79. Khosropanah, Abdul Hossein. 2012. Philosophy of human sciences (theoretical foundations). Qom: Islamic Education Publications.
80. Majidi, Mehsa. Saberi Moghadam, Mansour. Habib, Farah 2019. Values and trends of Islamic philosophy on Safavid residential architecture (Case study: New Safavid Jolfa houses). Scientific-Research Journal of Islamic Art Studies, Year 16, Number 37, Spring Season.
81. Mohammadkhani, Ali Asghar. Seyed Arab, Hassan. 1382. Name of Sohra Vardi (collection of articles), Tehran, Ministry of Culture and Islamic Guidance.
82. Moneo, Raphael. 2013. Theoretical enthusiasm and design strategies in the works of contemporary eight architects. Translated by Iman Raisi. Kasri Library, 2nd edition.
83. Mulla Sadra, 1389, Hikmat al-Ataliyah in Asfar Aqli Arbaa, translated by Mohammad Khajawi, Moli Publications, volumes 1 and 2.
84. Najafiafra, Mehdi. Morteji, Fatima. 2015. Creative Imagination according to Avicenna, Epistemological Scientific Research Quarterly, Vol. 12, Autumn and Winter, pp. 24-8
85. Najiboglu, Gul Ro. 2018. Geometry and decoration in Islamic architecture (Tomar Topqaei), translated by Mehrdad Qayyomi Bidhandi, Rozhan Publishing House.
86. Nasr, Seyyed Hossein. 1357. Islamic Art and Spirituality, translated by Rahim Ghasemian. The article "Principle of Unity and Islamic Sacred Architecture", Department of Religious Astrology of Art, Tehran, p. 54
87. Nasr, Seyyed Hossein. 1379. The need for sacred knowledge. Hasan Miandari Tehran, Taha Cultural Institute.
88. Nietzsche, F. 1968. The will to power. (W.Kaufmann, Trans.). New York: Knopf Doubleday Publishing Group.
89. Noghrehkar, Abdul Hamid. People, Karim. Raisi, Mohammad Manan. 2013. A reflection on the epistemological foundations of contemporary architecture. Armanshahr Architecture and Urbanism Journal, Fall and Winter 2013, No. 9, pp. 143 to 152.
90. Noghrehkar, Abdul Hamid. 2015. The relationship between Islam and human processes, the meta-theory of Salam. Islamic Architecture Research Quarterly, Year 4, Number 12, 181-203.
91. Noghrehkar, Abdul Hamid. Dezhpasand, beach. 2017. Evaluation of Kolb's learning theory in architecture education from an Islamic perspective. Volume 9, Number 15, Spring and Summer.
92. Norberg-Schulz, Christian. 2000. Architecture: Presence, Language, and Place. Milan:SkiraEditore S.P.A
93. Parvizi, E. Bemanian, MR. Salehi, M. 1391. The place of Shiite identity in Safavid architecture, Book of the Month of Art. No. 165.
94. Parvizi, Elham. 2019. Explaining the effect of the unconscious pronoun in the familiarity of place, Roish psychology. Number 3.
95. Pir Babaei, H. Shajari, M. 1397. Comparison of creativity from the perspective of Mulla Sadra and Kant and the impact of their views on Islamic architecture of the Safavid era and modern architecture. the first international conference on architecture and urban planning of the Islamic world in the era of globalization. Aban.
96. Qudusifar, SH. Habib, F. Shahbazi, M. 1391. Khaleda's Wisdom and the Place of Nature in the Worldview and Architecture of Temples of Different Religions. Bagh-e-Nazar Scientific-Research Quarterly. Nazar Architecture and Urban Planning Research Center. No. 20. Year 9. 41.
97. Raisi, Mohammadmanan. 2016. An introduction to the effects of the foundations of secularism on architecture and contemporary urban planning in Iran. Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, Volume 9, Number 2, Spring, 135-162.
98. Rapoport,A. 1989. On the Attributes of Tradition, in Bourdier, J.P. and Alsayyed N. (Eds.), Dwellings, Settlements and Tradition: Cross-Cultural Perspectives, Lanham: MD; University of America.
99. Razmgir, Maitham, Tzanam, Seyyed Mohammad. 2012. Imagination and perception from the point of view of Ibn Sina and Sohrawardi. Philosophical Knowledge, Imam Khomeini Educational and Research Institute. Year 11, Number 2, Winter 2013, 27-48.
100. Rezaei, M. 2014. Design analogies for reviewing ideas and concepts in the process of designing contemporary form and space. Tehran. Tehran Azad University Press.
101. Rezaei, H. Keramati, Gh. Dehbashi Sharif, M. 1397. Psychological meta-analysis of the relationship between form and function in the process of architectural design from the perspective of creativity. initiative and creativity in the humanities.Volume 8. Issue 2.
102. Rossi, Aldo.1981. A Scientific Autobiography (Cambridge: MIT Press).pp 15-16
103. Sarawani, B. Bidarigh Mehr, Z. 1397. Investigating the effective factors of educational environment on the creativity of architecture students, the 4th International Conference on Architecture. Civil Engineering & Urban Planning at the beginning of the third millennium.
104. Sajjadi, Seyyed Jaafar. 1380. Encyclopedia of Islamic Studies, Volume 2, Kumesh.
105. Shaygan, Dariush, 2013, Henry Carbone: Horizons of Spiritual Thought in Iranian Islam, translated by Baqir Parham, Farzan Rooz, 6th edition
106. Shirazi, Mohammadreza. 1381. Architectural semiotics. Memar Magazine, 16. pp. 14-16.
107. Stirlen, H. 1377. Isfahan image of paradise. Tehran: Forouzan Publishing.
108. Venturi,Robert.1977. Complexity and Contradiction in Architecture. New York: Museum of Modern Art. January 1.
109. Yazdan Panah, Yadullah. 2018. Report of Hekmat Eshraq, Tehran, Alam.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پژوهش های معماری اسلامی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Researches in Islamic Architecture

Designed & Developed by : Yektaweb