دوره 6، شماره 7 - ( 4-1393 )                   جلد 6 شماره 7 صفحات 24-5 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

بهمنی پردیس، آشوری محمد تقی. اصول و مفاهیم تزئین در اسلام و کاربرد آن در تزئینات هنر قرون اولیه اسلامی. عنوان نشریه. 1393; 6 (7) :5-24

URL: http://jfa.iust.ac.ir/article-1-103-fa.html


چکیده:   (18924 مشاهده)
چکیده
معماری و اشیای خانگی بجا مانده از قرون اولیه اسالمی در ایران، از جمله مظاهر مادی فرهنگ و تمدن پیشین می باشند. 
همچنین نمادها و اعتقادات بکار رفته در طراحی ظروف خانگی و معماری، چه از دید شکل و فرم و چه از دید نقش و تزیین، 
از جمله مظاهر معنوی جلوه گر شده در این آثار هستند. با بررسی فرم و نقش و تزیینات بکار رفته در معماری و اشیای خانگی 
در دوره های تاریخی، که یکی از جلوه های اعتقادات مردم هستند، می توان به چگونگی تأثیر نماد ها و اعتقادات در طراحی 
معماری و اشیای خانگی دست یافت. 
در بسیاری از هنرهای سنتی گذشته نوعی ارتباط با طبیعت و جهان هستی و امر قدسی مشاهده می شود. گویی انسان طراح 
یا صنعتگر، هنگامی که به آفرینش صنعتی و هنری دست می یازد، خود را با طبیعت و جهان هستی و خالق کل جهان هستی 
 در ارتباط قرار میدهد. شاید بتوان گفت اهمیت نقش نمادها و اعتقادات در زندگی و هنر ایرانیان در گذشته، تا اندازه ای است 
که باعث جامعه ای نماد پرور شده بود و هنر و زندگی از یکدیگر جدا نمی نمود. در مقاله حاضر تالش شده است به تبیین تاثیر 
اندیشه های اسالمی و نمادهای آنها در شکل گیری تزئینات خانه و ظروف خانگی قرون اولیه اسالمی پرداخته شود. به عبارت 
دیگر، کار اصلی این مقاله، نمایاندن تجلی اندیشه های اسالمی در شک لگیری و فرم و نقش پردازی معماری و اشیای خانگی 
ایران است. روش انجام این تحقیق بر اساس هدف، تاریخی - تطبیقی و تحلیل محتواست و فرضیه این تحقیق عبارت است از: 
در طراحی و شکل گیری معماری و اشیای خانگی قرون 5-3 هجری در ایران اندیشه ها و نمادهای اسالمی نقش داشته اند. 
جهت بررسی این فرضیه، ابتدا به معرفی و گونه شناسی ظروف خانگی از یک سو و نیز معرفی برخی نمونه های به جای مانده 
از معماری این قرون پرداخته می شود و سپس مبانی شکل گیری این ظروف و اندیشه های اسالمی بوسیله تفسیر نمادهای 
نقش پردازی شده بر آنها، تحلیل و تبیین می گردد. در نتیجه می توان تاثیر اندیشه های اسالمی را در دو گروه نقوش غیر 
پیکره ای و نمادهای معنوی طبقه بندی نمود .
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/4/23 | پذیرش: 1393/4/23 | انتشار: 1393/4/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی و پژوهشی طرح و نماد می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iran University of Science & Technology

Designed & Developed by : Yektaweb