علیرضا داوری

AWT IMAGE

دانشکده مهندسی برق

         جلسه دفاعیه از پایان نامه دکترا

269

AWT IMAGE

مدل‌سازی و جایابی عنصر جدید FACTS با عنوان RHFC برای مطالعات استاتیکی

چکیده

در بیشتر تحقیقات انجام شده در زمینه کنترل پیش بین گشتاور، این روش با استفاده از حسگر سرعت اجرا شده است. بنابراین، امکان جایگزین نمودن این روش کنترلی بجای روش DTC در صنعت بدست نیامده است. همچنین در روش های کنترل پیش‎بین مدل مبنا، تنظیم ضریب وزنی در تابع هزینه از مشکلات پیش روی صنعتی شدن این روش به حساب می آید. تحقیقات این رساله به دو بخش اصلی تقسیم شده اند. در بخش اول روش‌هایی برای تنظیم بهینه ضریب وزنی، به منظور کاهش ضربان گشتاور، ارائه شده است. این روش‌ها شامل روش تحلیلی بر اساس مشتق گرفتن از ضربان گشتاور نسبت به ضریب وزنی و روش استفاده از جدول ارجاع به کمک پیش‎بینی دو گام می‌باشند. در بخش دوم روش های کنترل پیش‎بین مدل مبنا و مرده نَوِش با استفاده از رؤیتگر های مدل ولتاژ و مرتبه کامل بصورت بدون حسگر سرعت ارائه شده اند. همچنین روش کنترل پیش‎بین تعمیم یافته با استفاده از رؤیتگر مرتبه کامل ارائه شده است. برای کاهش حساسیت ، رؤیتگر های مقاوم سازی شده مرتبه کامل و مقاوم سازی شده مدل ولتاژ ایده‌پردازی و ارائه شده‌اند. همچنین در روش پیش‎بین مدل مبنا، مدل حلقه بسته و مقاوم پیش‎بین ارائه شده است. تعیین ضرایب فیدبک برای با استفاده از تحلیل نرم بی‌نهایت انجام شده است. در روش مرده نَوِش، برای کاهش اثر خطای تخمین سرعت در روند پیش‌بینی، مدل پیش‎بین غیر وابسته به سرعت، ارائه شده‌ است.
برای بررسی کارایی روشهای ارائه شده در این رساله، ابتدا این روش‌ها، برای کنترل موتور القایی شبیه سازی شده‌اند و سپس روش‌هایی که کاراتر تشخیص داده شده اند، مورد آزمایش عملی قرار گرفته‌اند. برای سنجش روش‌ها، عملکرد سرعت پایین، حفظ مقاوم بودن در برابر تغییرات مقاومت‌های روتور و استاتور و حفظ مقاوم بودن در صورت افزودن افست اندازه‌گیری جریان، مورد بررسی قرار گرفته اند.

دانشجو: سید علیرضا داوری
استاد راهنما:  دکتر عرب خابوری
هیات داوری:  دکتر میلی منفرد؛ دکتر واعظ زاده؛ دکتر شولایی؛ دکتر واحدی؛ دکتر جلیلیان

تاریخ دفاع: یک شنبه 7/12/90 ساعت:17

محل: کلاس 304 دانشکده برق


دفعات مشاهده: 4814 بار   |   دفعات چاپ: 761 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 36 بار   |   0 نظر