گزارش برگزاری دومین همایش بینالمللی قوای محرکه نوین
.JPG)
دومین همایش بینالمللی قوای محرکه نوین، روزهای ۲۲ و ۲۳ مهر ۱۴۰۴ در دانشگاه علم و صنعت ایران و به همت دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو برگزار شد.
این همایش با تمرکز ویژه بر فناوریهای کلیدی آینده صنعت حملونقل، از جمله انواع خودروهای تمام برقی و هیبریدی (اتوبوس، سواری و ....)، بستری منحصربهفرد برای همافزایی میان نخبگان دانشگاهی، فعالان صنعتی و مدیران این حوزه فراهم آورد و میزبان حدود ۴۰۰ نفر از اساتید، مدیران صنعتی، مهندسان، پژوهشگران و متخصصان برجسته کشور بود.
هدف اصلی این گردهمایی، تبادل آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی، معرفی فناوریهای نوین و ایجاد ارتباط مستقیم میان متخصصان داخلی و مراکز پیشروی بینالمللی در زمینه قوای محرکه نوین با انواع کارکردهای جادهای، ریلی، هوایی، دریایی و ایستگاهی بود.
به دبیرخانه این همایش، حدود ۱۲۰ مقاله ارسال شده بود که ۹۵ مورد آنها در فرآیند داوری پذیرفته شدند. از این تعداد، ۴۷ مقاله به صورت شفاهی و در ۹ نشست علمی تخصصی ارائه شد. محورهای اصلی همایش، شامل مصرف انرژی و انتشار کربن، طراحی و مدلسازی، سیستمهای ذخیرهساز انرژی، محرکههای الکتریکی، مواد و ساخت پیشرفته، هیدروژن و پیل سوختی، سامانههای خورشیدی، موتورهای نوین احتراقی، قوای محرکه غیرخودرویی، سیستمهای پیشرانش مستقل از هوا، سوختهای جایگزین، سیاستهای توسعه، تأمین قطعات و تعمیر، زیرساختهای توسعه، ملاحظات طراحی و استانداردها و ایمنی خودروهای نوین بود.
افتتاحیه این همایش در سالن امام رضا (ع) دانشگاه با سخنرانی رئیس دانشگاه همراه بود. دکتر شکریه (رئیس دانشگاه)، در سخنرانی افتتاحیه خود ضمن خوشآمدگویی، بر اهمیت دانشکدههای مهندسی خودرو و راهآهن تأکید کرد. وی پیشنهاد داد تا با اعزام اساتید و دانشجویان به چین، همکاریهای بینالمللی تقویت شود و فناوریهای پاک مانند باتریها اولویت قرار گیرد، زیرا حمل و نقل الکتریکی نه تنها آلودگی هوا را کاهش میدهد بلکه فرصتهای اقتصادی برای کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی را ایجاد میکند.
.JPG)
دکتر خدامرادی (رئیس گروه خودرویی ستاد توسعه فناوری حملونقل پیشرفته)، بر حمایت از پروژههای کلان خودرویی و ضرورت پیوند علم و صنعت تمرکز کرد و از موانع ساختاری مانند مشکلات تأییدیه استاندارد انتقاد نمود. وی تأکید کرد که حمل و نقل الکتریکی، چالشهای زیرساختی مانند کمبود ایستگاههای شارژ دارد، اما فرصتهایی برای افزایش بهرهوری انرژی و کاهش انتشار کربن فراهم میآورد که باید با سیاستگذاریهای هوشمندانه پیگیری شود.
مهندس علیمردانی (رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران) سخنران بعدی مراسم افتتاحیه بود. وی به تشریح برنامه شهرداری تهران در راستای توسعه حمل و نقل پاک در شهر تهران پرداخت و از عزم راسخ شهرداری برای افزایش تعداد تاکسیها و اتوبوسهای برقی سخن گفت. وی همچنین چالشهایی مانند کمبود ایستگاههای شارژ و هزینههای اولیه را مطرح کرد و افزود: این فناوری، فرصتهای شغلی جدید و بهبود کیفیت هوا را به همراه دارد.
.JPG)
سخنرانی کلیدی بینالمللی توسط دکتر CHEN Hongshuai (مدیر بخش الکترونیک و هوش مصنوعی شرکت Launch Design چین) انجام شد که روندهای تولید خودروهای برقی و خودران در چین، سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه و استفاده از هوش مصنوعی را بررسی کرد. شایان ذکر است که شرکتهای خودروسازی بزرگ چین نظیر BYD و سایک موتور طراحی محصولات خود را از طریق شرکت Launch Design انجام میدهند.
پنل تخصصی اول همایش با عنوان «توسعه حمل و نقل برقی عمومی در کلانشهرها؛ فرصتها و چالشها» به مدیریت دکتر ترابی (عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی) برگزار شد. سخنرانان این پنل، مهندس طاهرنیا (معاون مطالعات سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران)، دکتر بالو (مدیرعامل شرکت اتوبوسسازی شتاب)، دکتر عابسی (مدیر پروژه های ایستگاه شارژ مپنا) و مهندس تبریزیمهر (معاون نوسازی سازمان تاکسیرانی تهران) بودند. همه سخنرانان بر ضرورت برقیسازی ناوگان عمومی برای کاهش آلودگی و فرسودگی تأکید داشتند و بخصوص طرح جامع برقیسازی حمل و نقل عمومی در شهر تهران که از سوی مهندس طاهرنیا ارائه شد به برنامههای شهرداری تهران برای ورود ۲۷۵۰۰ تاکسی و ۲۵۰۰ اتوبوس برقی اشاره داشت. در این پنل، چالشهایی شامل هزینههای اولیه، محدودیت دامنه پیمایش و نیاز به آموزش نیروی انسانی مطرح شد، اما سخنرانان خاطرنشان کردند که حمل و نقل الکتریکی، فرصتهایی برای صرفهجویی بلندمدت در انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانهای فراهم میکند. تکیه بر به کارگیری توان تولید داخلی در تأمین اتوبوسها و تاکسیهای برقی و نیز استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی در توسعه محصولات جدید برقی در خودروسازیها از جمله مواردی بود که در این پنل مورد توجه قرار گرفت.
.jpg)
در ادامه روز اول همایش، نشستهای علمی و ارائه پوسترها در دانشکده مهندسی خودرو ادامه یافت و نمایشگاه دستاوردهای صنعتی با حضور شرکتهایی مانند کرمان موتور، مرکز تحقیقات سایپا، ایپکو و شتاب برگزار شد. روز اول این رویداد بین المللی شاهد برگزاری دو کارگاه تخصصی با عناوین «آشنایی با استانداردهای ملی و بین المللی حوزه زیرساخت حمل و نقل برقی» و «Autonomous Vehicle Design» با حضور علاقهمندان بود.
در روز دوم همایش، پنل تخصصی دوم با عنوان «بسترهای لازم جهت توسعه قوای محرکه نوین در کشور» به مدیریت دکتر کاکایی برگزار شد. سخنرانان این پنل عبارت بودند از مهندس صدیق (معاون برقیسازی مکو-مپنا)، مهندس شجاعی (معاون پژوهشی صبا باتری)، دکتر مولانا (مدیر مرکز آزمون آلایندگی و محیط زیستISQI ) و دکتر افکار (مدیرعامل ایتراک-مرکز تست ایران خودرو). در این پنل، تأکید بر اولویت برقیسازی وسایل نقلیه عمومی، چالش هزینههای تبدیل تاکسیها و توجیهپذیری هیبرید برای ایران بود. همچنین گزارش شرکت مکو (مپنا) از نصب ۱۲۳ ایستگاه شارژ و هدف ۱۰۰۰ ایستگاه تا پایان سال ارائه شد.

کارگاههای روز دوم، شامل «سبکسازی خودروهای برقی به روش گیگاکستینگ»، «راهبرد کرمان موتور در حوزه قوای محرکه نوین (واکاوی تجربه توسعه ایگل برقی)»، «ADAS Emerging Technologies» و «پیشبینی مصرف سوخت در لحظه» بود.
مراسم اختتامیه با سخنرانی چهرههای برجسته صنعتی و علمی انجام شد. دکتر پیرمحمدی (مدیرعامل ایرانخودرو)، نقش صنایع پایه در خودکفایی و نقشه راه تولید هیبریدی را تشریح و تأکید کرد که حمل و نقل الکتریکی مبتنی بر خودروهای هیبریدی، چالشهای تأمین از خارج دارد اما فرصتهایی برای تولید انبوه و کاهش مصرف سوخت (کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) را فراهم میآورد که باید مورد توجه قرار گیرد. دکتر حقشناس (دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان و معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان)، تجربه شهرداری اصفهان در برقیسازی ناوگان را به اشتراک گذاشت و دکتر بهروز مشهدی (استاد دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران)، بر روند فروش خودروهای برقی در جهان و محاسبات نشاندهنده هزینه بالاتر حملونقل تمام برقی در ایران تمرکز داشت.

مراسم اختتامیه دومین همایش بینالمللی قوای محرکه نوین، با سخنرانی دکتر قاسمیان (رئیس دانشکده مهندسی خودرو) ادامه یافت که طی آن، بر ضرورت گسترش بنیه علمی و صنعتی کشور در راستای تحقق اهداف پیشبینی شده برای توسعه حمل و نقل پاک تأکید کرد. به پیشنهاد دکتر قاسمیان، دبیرخانه همایش تا رویداد بعدی (دوسال دیگر)، با حضور اعضای فعلی کمیته علمی همایش در دانشکده مهندسی خودرو فعال خواهد بود و پذیرای نظرات تمامی کارشناسان و متخصصان این حوزه می باشد.
|