امیرحسام تقی پور (دانشجوی دوره دکتری دانشکده مهندسی راهآهن) ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ از رساله خود با عنوان "بررسی اثر برخورد وسیله نقلیه با شاه تیر پل بر روی پاسخ دینامیکی پل -قطار و شاخص های ایمنی حرکت قطار" دفاع کرد. چکیده این رساله که به راهنمایی دکتر جبارعلی ذاکری سردرودی انجام شده به شرح زیر است. چکیده: یکی از انواع سازه های موجود در مسیر خطوط راهآهن پل ها می باشند. سرویس دهی کامل و بدون نقص پل های راهآهن در مقایسه با پل های جادهای از اهمیت زیادی برخوردار میباشد چرا که وقوع خرابی در بخشی از پل منجر به مسدود شدن کل خط و از حرکت ایستادن وسیله نقلیه می شود. در سال های اخیر مسئله برخورد وسیله نقلیه با ارتفاع زیاد در حال عبور از زیر پل ها به قسمت رو سازه پل زیاد اتفاق می افتد. این برخوردها موجب آسیب دیدن سازه پل می شوند و ایمنی حرکت قطار را تحت تاثیر قرار می دهند و موجب بروز مشکلات زیادی در حمل نقل و عبور و مرور می شوند. در این پژوهش بررسی اثر برخورد وسیله نقلیه با ارتفاع زیاد به رو سازه پل بر روی پاسخ دینامیکی اندرکنش پل – قطار- خط آهن و استخراج شاخص های مربوط به ایمنی حرکت قطار مد نظر قرار گرفته است. در این رساله پل راهآهن و مدل وسیله نقلیه با استفاده از نرم افزار و روش المان محدود به صورت سه بعدی مدل سازی شده است و نیروی ناشی از برخورد وسیله نقلیه به روسازه پل نیز به شکل تابع زمان و به صورت بار ضربه ای به آن اعمال شده است. نتایج بررسی ها نشان داد که در صورتی که بار برخوردی جانبی با مقادیر بیشتر از ۶۶۰۰۰ کیلونیوتن به پایین شاهتیر پل وارد شود، شاخص ضریب خروج از خط دارای مقادیر بیشتر از حد مجاز آیین نامه ای یعنی ۸/۰ خواهد بود. همچنین در صورتی که بار برخوردی جانبی به پایین شاهتیر پل در وسط دهانه از مقدار ۴ مگانیوتن تجاوز کند، شاخص ضریب بی باری در خط آهن نیز مقادیری فراتر از حد مجاز آیین نامه راه آهن چین یعنی ۶/۰ خواهد داشت. کلمات کلیدی: رفتار دینامیکی پل – قطار –خط آهن ، بار برخورد با ارتفاع زیاد به رو سازه پل، روش المان محدود، نیروهای تماس چرخ –ریل، ضریب خروج از خط ، ضریب کاهش بار چرخ نشانی الکترونیکی دانشجو:Amirhesam_taghipourrail.iust.ac.ir