[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشکده::
مدیریت دانشکده::
افراد::
آموزش::
پژوهش::
دانشجویی::
کانون دانش‌آموختگان و اساتید::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
ارزیابی شما از سایت دانشکده مهندسی عمران ؟
عالی
خوب
متوسط
   
..
تماس با ما

تماس با ما

تلفن دفتر: ۷۷۲۴۰۵۶۵ - ۷۷۲۴۰۳۹۹
دورنگار: ۷۷۲۴۰۳۹۸
تلفن مرکزی دانشگاه: ۹-۷۷۴۵۱۵۰۰
آموزش کارشناسی:
۷۳۲۲۸۱۰۳ و ۷۳۲۲۸۱۹۵
آموزش تحصیلات تکمیلی:
۷۳۲۲۷۱۱۶ و ۷۳۲۲۷۱۸۸ و ۷۳۲۲۷۱۸۹ و
۷۳۲۲۷۱۹۰ و ۷۳۲۲۷۱۱۲​​​​​​​
کد پستی دانشگاه: ۱۳۱۱۴-۱۶۸۴۶
صندوق پستی دانشگاه:
۱۶۳-۱۶۷۶۵
پست الکترونیکی:
mailcivileng.iust.ac.ir

..
تور مجازی دانشگاه

تور مجازی دانشگاه علم و صنعت ایران

..
خوراک RSS

نشانی عناوین مطالب وبگاه

درباره RSS

..
دفتر امور انتقال فناوری و ...
AWT IMAGE
..
مرکز کارآفرینی دانشگاه
AWT IMAGE
..
کانال رسمی دانشکده عمران
..
نقشه دانشکده مهندسی عمران
..
:: برگزاری دفاعیه دکتری مهندس محمدرضا جلالی نیا ::
 | تاریخ ارسال: 1402/3/9 | 
مهندس محمدرضا جلالی نیا دانشجوی دوره دکتری این دانشکده، رشته مهندسی عمران گرایش مهندسی زلزله، ۸ خردادماه سال ۱۴۰۲ از رساله خود تحت عنوان «شناسا‌یی آسیب در ورق‌ها‌ی‌ نازک سوراخ‌دار فولاد‌ی‌ با استفاده از امواج هدا‌یت شده» با راهنمایی دکتر غلامرضا قدرتی امیری دفاع نمود.
چکیده این رساله به شرح زیر می‌باشد:
امروزه پایش سلامت سازه‌‌های مهم، به یکی از مهمترین چالش‌‌های مهندسی تبدیل شده است. چرا که با افزایش اهمیت سازه‌‌ها لزوم حفظ کارایی آن‌‌ها و در صورت اختلال، اطلاع رسانی سریع می‌‌تواند از بروز یک فاجعه جلوگیری نماید. از میان ایده‌‌های متفاوتی که برای پایش سلامت سازه مطرح شده است، روش‌‌های شناسایی آسیب با استفاده از امواج لمب مورد توجه بسیاری از محققین واقع شده است. از آنجائیکه در پایش سازه به روش‌‌های متداول انتشار امواج لمب، داده‌‌های شرایط کنونی با داده‌‌های اولیه مورد مقایسه قرار می‌‌گیرند و تغییرات پارامترهای شرایط محیطی و شرایط کاری تاثیر بسزایی روی داده‌‌های دریافتی از سازه خواهد داشت، لذا اخیرا توجه محققین زیادی به روش‌‌های تشخیص آسیب بدون وابسته به داده‌‌های اولیه جلب گردیده است. در این تحقیق نیز تمرکز اصلی بر روی ایجاد روش پایش مبتنی بر تکنیک‌‌های غیر وابسته به داده‌‌های اولیه می‌‌باشد. بازرسی محلی، یکی از تکنیک های به کار رفته در پایش سلامت سازه‌‌ها می باشد که در آن، وجود آسیب در بخشی از سازه که در مجاورت حسگر قرار دارد، بررسی می شود. این روش معمولا در نواحی که تمرکز تنش وجود دارد و احتمال وجود آسیب در آن نقاط بیشتر است، به کار گرفته می شود. هنگامی که یک صفحه سوراخ دار تحت اثر بارهای کششی قرار گیرد، در نواحی اطراف سوراخ، تمرکز تنش ایجاد شده و احتمال ایجاد ترک در لبه های سوراخ وجود دارد. در صورتی که این ترک ها، در همان مراحل اولیه تشخیص داده نشوند، با گذر زمان طول آنها افزایش یافته و باعث گسیختگی سازه می‌‌شوند. این پژوهش بر روی تشخیص ترک در لبه سوراخ با استفاده از روش انتشار موج هدایت شونده متمرکز شده‌ است. بدین منظور دو روش تشخیص آسیب غیر وابسته به داده‌‌های اولیه ارائه شده و مزایا و معایب هر کدام از آنها در زمینه تشخیص آسیب، مورد ارزیابی قرار گرفته است. در هر دو روش، لازم است که چیدمان مبدل‌‌های پیزوالکتریک در اطراف سوراخ میانی به گونه‌‌ای باشد که بتوان مسیرهای محرک-حسگر مشابهی برای عبور سیگنال تعریف نمود. سپس با مقایسه سیگنال‌‌های به دست آمده از مسیرهای مشابه، محل ترک موجود در لبه سوراخ شناسایی شود. جهت مدل کردن مبدل‌‌های پیزوالکتریک و شبیه‌‌سازی انتشار موج در صفحه آسیب دیده از نرم افزار تجاری ABAQUS استفاده شده است.
در روش پیشنهادی اول، با مقایسه دامنه اولین بسته مود متقارن دریافتی از مسیرهای مشابه، مسیر آسیب دیده شناسایی شده است. مسیرهای مشابه در نظر گرفته شده به گونه‌‌ای انتخاب و گروه بندی شدند که تمامی نواحی اطراف سوراخ موجود در صفحه از نظر وجود یا عدم وجود آسیب مورد بررسی قرار بگیرد. در این روش، با استفاده از ضرایب تقریبی به‌دست‌آمده از تبدیل ویولت گسسته‌‌ی سیگنال‌های عددی، چهار ویژگی برای تشخیص مسیر آسیب‌دیده، تعریف شده و عملکرد آنها در زمینه شناسایی آسیب با یکدیگر مقایسه شده است. روش پیشنهادی اول، تنها با استفاده از حاصلضرب انرژی ضرایب تقریب بدست آمده از سطوح اول و دوم تجزیه موجک، قادر به تشخیص محل ترک های ایجاد شده در لبه سوراخ می باشد. همچنین در روش پیشنهادی دوم به منظور شناسایی آسیب، برای هر گروه از مسیرهای مشابه، ابتدا تفاوت بین سیگنال‌های عددی (سیگنال‌های باقیمانده) اندازه‌گیری شده است. سپس با اعمال تبدیل موجک پیوسته بر روی سیگنال‌‌های باقیمانده، مسیر با کمترین زمان پرواز از محرک تا آسیب و سپس آسیب به سنسور شناسایی شده است. همچنین با استفاده از ضرایب به‌دست‌آمده از تبدیل موجک مدت زمان رسیدن موج لمب ارسالی از محرک به آسیب و سپس سنسور اندازه‌گیری می‌‌شود. در نهایت، با استفاده از داده های زمان رسیدن و یک رویکرد احتمالی، محل ترک در لبه سوراخ مرکزی به خوبی تشخیص داده شده است.
واژه‌های کلیدی:  روش تشخیص آسیب غیر مخرب، تبدیل موجک، صفحات فلزی سوراخ دار، امواج هدایت شده، مبدل های پیزوالکتریک
رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: mohammadjalaliniayahoo.com
دفعات مشاهده: 2797 بار   |   دفعات چاپ: 170 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 61 queries by YEKTAWEB 4657