مهندس مسلم عزیزی بندرآبادی دانشجوی دوره دکتری این دانشکده، رشته مهندسی عمران گرایش برنامهریزی حمل و نقل ۱۹ مهرماه سال ۱۴۰۱ از رساله خود تحت عنوان «مدل ارزیابی اثر عامل راه بر ایمنی حملونقل جادهای کشور» با راهنمایی دکتر علی توکلی کاشانی دفاع نمود. |
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد: در راستای بهبود ایمنی ترافیک یک ناحیه، اولین و مهم ترین گام داشتن دیدگاه و اطلاعات لازم در مورد وضعیت فعلی ایمنی آن ناحیه است. وجود این دیدگاه با هدف برنامهریزی برای اقدامات لازم در راستای رسیدن به هدف مورد نظر لازم و ضروری است. از طرفی دیگر، تصادف رویدادی چند علتی است و تأثیر هم زمان چند عامل باعث وقوع تصادف می شود. به عبارتی، بروز تصادفات در راه ها به سبب وجود زنجیره ای از علت ها شامل علت ها و عوامل انسانی، وسیله نقلیه و محیط اطراف است که هر یک مشتمل بر اجزای متعدد دیگری هستند بنابراین پیدا کردن وضعیت ایمنی ناحیه برای هرکدام این موارد ضروری است. بر این اساس در این مطالعه هدف، ارائه روشی بهمنظور پیدا کردن سهم عامل راه در شدت تصادفات ترافیکی در هر استان با هدف مقایسه و ارزیابی آن ها است. در راستای تحقق هدف فوق، ابتدا با بررسی مطالعات پیشین، متغیرهای تأثیرگذار بر شدت تصادفات در سطح کلان (سطح هر استان) و سطح خرد (سطح تصادف) شناسایی شد. پس از احصاء مقادیر متغیرهای موجود از بانک های اطلاعاتی و سالنامه های آماری، مقادیری که در دسترس نبود، با استفاده از روش های مواجهه شبه القایی و ساخت مدل های آماری (رگرسیون لجستیک) برآورد شد. پس از تکمیل پایگاه داده، با توجه به وجود متغیرهای کلان و خرد (که در هر دو سطح متغیرها سه عامل انسان، وسیله نقلیه و راه و محیط اطراف دسته بندی می شوند)، چهارچوب مسئله حاضر تعریف و پس از پایش متغیرهای تعریف شده با استفاده از روش های ماتریس همبستگی و تحلیل عاملی، مدل رگرسیون لوجیت چند سطحی با اثرات تصادفی ساخته شد. نتایج مدل نشان داد که در سطح خرد متغیرهای هندسه محل تصادف، زمان تصادف، جنسیت، سن، نوع برخورد و نوع وسیله نقلیه و در سطح کلان متغیرهای تعداد تخلف سرعت مجاز به هزار کیلومتر طی شده و بیعدالتی در توزیع درآمدها (ضریب جینی) بیشترین تأثیر در شدت تصادفات رخ داده داشته اند. در گام بعد به تحلیل حساسیت مدل ساخته شده پرداخته شد که بر اساس آن برای هر استان سهم عوامل انسان، وسیله نقلیه و راه و محیط اطراف در شدت تصادفات رخ داده شده محاسبه شد. نتایج مطالعه نشان داد که بیشترین سهم راه برای استان گلستان با ۴۸.۵ درصد و کمترین آن برای استان تهران با ۱۶.۵ درصد است. واژههای کلیدی: ارزیابی ایمنی واحد مکانی، سهم عوامل مختلف، شدت تصادفات ترافیکی، لوجیت چند سطحی با اثرات تصادفی رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: moslemazizicivileng.iust.ac.ir |