دریانوردی-بندر و کشتیرانی
۱-مقدمه
اداره سازمانها و ارگانهای دریایی با ابعاد مختلف، بدون بهره گیری از دانش مدیریت و دسترسی به اطلاعاتی که در امر تصمیم گیری لازم است، امکان پذیر نیست. لذا وظیفه دانشگاه هاست که اولا مدیران آینده این سازمانها را برای قبول مسئولیت در سطوح مختلف مدیریت آموزش دهند. ثانیا محققین و پژوهشگرانی تربیت کنند که بتوانند مسائل و مشکلات کلیه ارگانهای دریایی (اعم از بندری و کشتیرانی) به صورت داخلی و بین المللی را بخوبی بشناسند و برای آنان راه حلهای صحیح و مناسب پیدا کنند.
وجود دوره کارشناسی ارشد دریانوردی در دانشگاه های ایران، انگیزه مطالعات تخصصی در این رشته را افزایش داده و موجب می گردد که دانشجویان این رشته در حین تحصیل با مسائل خاص دریایی کشور بخوبی آشنا شوند و تحقیقات و مطالعات خود را در رابطه با این مسائل بر روی موارد واقعی و ملموس به انجام رسانند و برای رفع نارسایی های موجود دریایی کشور چاره اندیشی نمایند. همچنین وجود این دوره موجب می گردد که دانشجویان در مسائل جاری دریایی کشور تفکر نموده و به افکار، اندیشه ها و شیوه های جدید مدیریت دریایی دست پیدا نمایند.
لذا مهمترین ضرورت تشکیل دوره کارشناسی ارشد دریانوردی، نیل به خودکفایی علمی در زمینه های مختلف مدیریت دریایی و رشد و شکوفایی علمی در این زمینه می باشد.
۲-تعریف و اهداف
دوره کارشناسی ارشد دریانوردی به منظور آماده ساختن دانشجویان برای مشاغل حرفه ای مدیریت در سازمان ها و ارگانهای دریایی اعم از دولتی و غیردولتی و نیز ادامه تحصیل در دوره دکتری در شاخه های مختلف علوم دریایی تدوین گردیده است. رشته بندر و کشتیرانی، یکی از مهمترین و کاربردی ترین شاخه های این دوره می باشد. بطور دقیق اهداف برنامه کارشناسی ارشد این رشته عبارتند از:
-
آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمان و ارگانهای دریایی و ارکان حمل و نقل دریایی بین المللی
-
افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع متغیر حمل و نقل دریایی، تکنولوژی دریایی، روند رشد بنادر و کشتیرانی و تطبیق ارگانهای سازمانهای مربوط با شرایط جدید
-
ایجاد زمینه لازم و تشویق دانشجویان به خودآموزی و رشد فردی و حرفه ای
- تقویت بنیه پژوهشگری و تحقیقاتی دانشجویان و هدایت آنان به سوی پژوهش و تحقیقات
۳-مهارتهای دانش آموختگان
دانش آموختگان این رشته قادر خواهند بود با اطلاعات وسیعی که در زمینه های مختلف علوم دریایی، حمل و نقل دریایی، اقتصاد بندر و کشتیرانی، تکنولوژی صنایع دریایی و ... کسب می نمایند و پس از کسب تجربیات کافی، مسئولیت های بیشتری را در سطوح بالای سازمانها و ارگانهای دریایی عهده دار شوند. همچنین آنها می توانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که امروزه در سازمانها و ارگانهای دریایی از اهمیت زیادی برخوردار است، همکاری نمایند.
۴- برنامه آموزشی
به طور خلاصه برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد دوره دریانوردی-بندر و کشتیرانی بصورت زیر می باشد که به صورت انتخابی از جداول الف تا ج می باشد:
ردیف
|
نام درس
|
واحد
|
۱
|
دروس اصلی
|
۱۰
|
۲
|
دروس تخصصی
|
۱۶
|
۳
|
سمینار و پایان نامه
|
۶
|
جمع
|
۳۲
|
الف- دروس تخصصی
ردیف
|
نام د رس
|
واحد
|
۱
|
مدیریت ترمینال و بندر
|
۳
|
۲
|
اقتصاد کشتیرانی
|
۳
|
۳
|
مدیریت عملیات ناوگان و کالا
|
۳
|
۴
|
سمینار در مسائل بندر و کشتیرانی
|
۲
|
ب- دروس اختیاری
ردیف
|
نام درس
|
واحد
|
۱
|
مدیریت استراتژیک دریایی
|
۳
|
۲
|
مدیریت حمل و نقل ترکیبی و چند وجهی
|
۳
|
۳
|
مدیریت پشتیبانی دریایی و زنجیره تامین کالا
|
۳
|
۴
|
کاربرد فناوری اطلاعات در بندر و کشتیرانی
|
۳
|
۵
|
مدیریت حمل و نقل پسکرانه ای و ترانزیت
|
۳
|
۶
|
قوانین تجاری دریانوردی
|
۳
|
۷
|
حقوق و بیمه دریایی
|
۳
|
۸
|
تحقیق در عملیات پیشرفته
|
۳
|
ج- پایان نامه
ردیف
|
نام درس
|
واحد
|
۱
|
پایان نامه کارشناسی ارشد
|
۶
|
|