الناز نصیرزاده دانشجوی دکتری مهندسی فناوری اطلاعات (IT)- تجارت الکترونیک، از رساله خود با عنوان « توسعه مدلی برای تعامل کارا با مشتری بر اساس بازیگونگی، مطالعه موردی صنعت بانکداری ایران»به راهنمایی دکتر محمد فتحیان روز شنبه ۲۹ شهریور ۹۹ ساعت ۱۷:۳۰ به صورت مجازی دفاع خواهد نمود.
نشانی الکترونیکی: elnaz_nasirzadehind.iust.ac.ir استاد راهنما: دکتر محمد فتحیان اساتید مشاور: دکتر بهروز مینایی - دکتر حسین شریفی اساتید داور داخلی: دکتر مهدی غضنفری- دکتر بابک امیری اساتید داور خارجی: دکتر سمیه علیزاده- دکتر پیمان اخوان زمان: روز شنبه ۲۹ شهریور ماه ۹۹، ساعت ۱۷:۳۰
چکیده
اخیراً راهحلهای بازیگونگیبه طور گستردهای توسط محققان و متخصصان برای افزایش وفاداری کاربران و ارتقای تعامل کارا با آنها در حوزههای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. تحقیقات نشان میدهند، با توجه به تفاوتهای کاربران مختلف، استفاده از راهکارهایشخصیسازیشده میتواند کارایی سیستمهای مبتنی بر بازیگونگی را افزایش دهد. با این حال، دانش کمی در مورد اینکه چگونه میتوان این سیستمها را متناسب با افراد با ویژگیهای دموگرافیک و شخصیتی مختلف طراحی کرد، وجود دارد ونگاشت این ویژگیها بر المانهای طراحی بازیگونگی دشوار است و علاوه بر آن تحقیقات پیشین رهنمودهای کمی در این خصوص ارائه دادهاند. علی الخصوص اینکه تحقیقات انجام شده هیچ یک در حوزه بانکی نبودهاند. برای پیشبرد تحقیق در این حوزه، در این تحقیق مبانی بازیگونگی به طور جامع مورد بررسی قرار داده شده و طی یک مرور نظامند یافتههای موجود در این حوزه جمعبندی گردیده و همچنین خلاها موجود شناسایی شده است. به منظور پر کردن شکافهای مذکور بر روی موضوع شخصیسازی سیستمهای مبتنی بر بازیگونگی تمرکز گردیده و صنعت بانکداری به علت رقابت زیاد بین بانکها، اهمیت وفادارسازی مشتریان بانکها و همچنین تعداد کم تحقیقات انجام شده، به عنوان حوزه مورد نظر برای بکارگیری راهکارهای بازیگونگی انتخاب شده است. با تحقیق جامع بر روی بانکها و بررسی روشهایی که در آنها برای جذب و وفادارسازی مشتریان به کار گرفته میشود، تصمیم بر آن شد تا یکی از جدیدترین رویکردهای بانکداری به نام بانکداری جامع مورد بررسی قرار گیرد که در آن بازه وسیعی از خدمات مالی اعم از خدمات تجاری، سرمایهگذاری، شرکتی، خرد به مشتریان ارائه میگردد. در بانکداری جامع، با تفکیک مشتریان به گروههای مختلف محصولات مطابق با نیازهای هر گروه مشتریان به آنها ارائه میگردد. در این تحقیق با استفاده از رویکرد بانکداری جامع مشتریان بانک به سه گروه مشتریان خرد، مشتریان اختصاصی و مشتریان شرکتی تفکیک شده است. سپس به منظور ارائه راهکارهای بازیگونگی شخصیسازی شده برای هر یک از گروههای مذکور، ویژگیهای منحصر به فرد هر گروه به تفکیک احصاء گردیده است. برخی از این ویژگیهای منحصر به فرد از پایگاه داده بانک استخراج میگردند و برخی دیگر نیز با کمک مطالعههای میدانی نظیر پر کردن پرسشنامه توسط مشتریان قابل شناسایی میباشد. در ادامه با بهرهگیری از الگوریتمهای هوش مصنوعی مدلی برای هر یک از گروههای مشتریان ارائه شده است که به کمک آن تعیین میشود که برای هر مشتری با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد وی کدامیک از راهکارهای بازیگونگی مناسبتر خواهند بود. نهایتا مجموعهای از رهنمودها برای طراحان ارائه میشود تا به کمک آن بتوانند سیستمهای مبتنی بر بازیگونگی را طوری طراحی کنند که در وهله اول مشتریان مختلف را با توجه به ویژگی منحصر به فردشان شناسایی کنند و در وهله دوم بتوانند با بهرهگیری از رهنمودهای ارائه شده به طور شخصیسازی شده با کاربران رفتار کنند.
کلیدواژه ها: بازیگونگی | شخصیسازی | مشتری بانک | المانهای بازی | بانکداری جامع |