![]() |
مهندس علی منیری دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش راه و ترابری، 15 مهرماه سال 98 از رساله خود تحت عنوان «ارائه مدل پیشبینی مقاومت مخلوطهای بازیافتی در برابر ترکخوردگی با درصدهای مختلف الیاف و تراشه آسفالت» در ساختمان شماره 2 دانشکده - کلاس G4 با راهنمایی دکتر حسن زیاری دفاع نمود. |
چکیده این رساله به شرح زیر میباشد: امروزه با توجه به کمبود منابع انرژی، نقش اقتصادی و زیستمحیطی استفاده مجدد از خرده مصالح بازیافتی آسفالت بر کسی پوشیده نیست. استفاده از تراشههای آسفالت بازیافتی از دیرباز در دستور کار پژوهشگران و فعالین زمینه روسازی راه قرار داشته است. با این وجود استفاده از درصدهای بالا تراشه آسفالت موجب کاهش مقاومت ترک خوردگی این مخلوطها خواهد شد. مسلح کردن آسفالتهای بازیافتی با الیاف برای جبران این نقیصه راهکار مناسبی به نظر میرسد. لذا در این مطالعه سعی بر این بوده است که با استفاده از الیافهای ترکیبی مقاومت ترکخوردگی آسفالتهای بازیافتی بهبود داده شود. برای این کار آسفالتهای بازیافتی حاوی 25، 50، 75 و 100 درصد تراشه آسفالت یک بار با 0.06، 0.12 و 0.18 درصد الیاف ترکیبی پلیالفین- شیشه و یک بار با 0.025، 0.05 و 0.075 درصد الیاف پلی الفین-آرامید ساخته شد و در سه دمای 15-، 0 و 15 درجه سانتیگراد مورد آزمایش شکست قرار گرفت. پارامتر انرژی شکست تا لحظه بار بیشینه به عنوان معیار مقاومت ترک خوردگی تا لحظه شکست پارامتر انرژی شکست پس از بار بیشینه به عنوان معیار مقاومت در برابر گسترش ترک مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که در دماهای منفی مشکلی از بابت مقاومت ترک خوردگی مخلوطهای بازیافتی وجود ندارد. در دماهای میانی و مثبت استفاده از تراشه آسفالت تا حد زیادی موجب کاهش مقاومت ترکخوردگی مخلوطهای بازیافتی میشود. مقاومت در برابر شروع ترک به صورت کامل با استفاده از الیافهای ترکیبی قابل جبران است. مقاومت در برابر گسترش ترک نیز در دماهای 0 و 15 درجه سانتیگراد با استفاده از بیش از 25 درصد تراشه آسفالت افت شدیدی میکند که استفاده از الیاف ها و علیالخصوص الیاف پلی الفین-آرامید تا میزان 50 درصد از مقاومت کاسته شده را جبران میکند. پارامترهای انرژی شکست تا لحظه بار بیشینه و انرژی شکست کل برای هر دو نوع مخلوط حاوی درصدهای مختلف تراشه آسفالت بهخوبی توسط مدلهای رگرسیون، شبکه عصبی مصنوعی و مدل ANFIS قابل پیشبینی هستند. کلمات کلیدی: آسفالت بازیافتی، تراشه آسفالت، آسفالت مسلح شده با الیاف، مکانیک شکست، مدل ANN رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: ali_moniri ![]() |