نام و نام خانوادگی: اقدس بدیعی
استاد راهنما: دکتر غضنفری
استاد مشاور: دکتر فتحیان
اساتید داور داخلی: دکتر علی احمدی- دکتر برزین پور
اساتید داور خارجی: دکتر جولای- دکتر علیزاده
زمان و مکان جلسه: روز شنبه 28 اردیبهشت ماه 1398 ساعت 11 - سالن شهید شهبازی دانشکده
موضوع رساله:
توسعه مدل افزایش انتشار در شبکههای اجتماعی مبتنی بر ارزشگذاری محصول نوآورانه در شرایط غیر رقابتی
چکیده
امروزه، شکلگیری شبکههای گوناگون اجتماعی آنلاین، شیوههای ارتباطی و اطلاعرسانی نوینی به عرصه گسترده ارتباطات اجتماعی معرفی کرده است. بر کسی پوشیده نیست که فروشندگان محصولات مختلف در سرتاسرجهان میتوانند با استفاده از قابلیتهای شبکههای اجتماعی، اطلاعات فراوانی را در مورد ساختار تأثیرات ممکنِ افراد بر یکدیگر بدست آورند و از توجه به ترجیحات مثبت و منفی دوستان در راستای حداکثرسازی انتشار در شبکه استفاده کنند و به سود مطلوب دست یابند. از آنجا که نقاط خاصی از شبکه توانایی بیشتری برای اثرگذاری، نشر افکار و اطلاعات دارند و نقاطی هم دورافتاده و راکد هستند؛ بدون دانش صحیح از این افراد و اجتماعات پنهان نمیتوان از این زیرساخت در جهت پیشبرد اهداف استفاده نمود.
از این رو، این رساله با اعمال استراتژی تأثیر و بهرهبرداری، مدلهای ریاضی جدید قیمتگذاری یک محصول نوآورانه را توسط فروشنده انحصاری، با دو هدف کسب سهم حداکثری در بازار و کسب سود مطلوب معرفی مینماید. در مدلهای پیشنهادی، هر مشتری با توجه به قیمت محصول، کیفیت آن، زمان نیاز به داشتن محصول و مجموع تأثیرات مثبت و منفی دریافتی از همسایگانش، تصمیم به خرید محصول نوآورانه میگیرد. لذا، مشتریان به صورت ناهمگن در نظر گرفته شدهاند و در صورت ترغیب همسایگان خود به خرید محصول، مبلغی به عنوان جایزه انگیزشی به اعتبار خرید آنها بازگشت داده میشود. طبیعتاً میزان تأثیرگذاری، بستگی به میزان شدت ارتباط بین مشتریان دارد که در صورت وجود اطلاعات کامل و ناقص، در مدلهای پیشنهادی به ترتیب به صورت کمی و در قالب واژههای زبانی لحاظ شده است. در صورت اعمال استراتژی نفوذ و بهرهبرداری، گرههای هدف، مبتنی بر روش تشخیص اجتماعات و روش الگوریتم ژنتیک شناسایی میشوند و از روش حل دقیق در حالت وجود اطلاعات کامل و از روش محدودیت ε در حالت وجود اطلاعات ناقص استفاده شده است. سرانجام، با استفاده از رویکرد مطالعه موردی، کاربرد مدلهای قیمتگذاری پیشنهادی با مشخص شدن سیاست بهینه فروش محصول نشان داده میشود. نتایج حاکی از آن است که با اعمال دیدگاههای مختلف مدیریتی، میتوان قیمت مطلوب فروش محصول را به نحوی بدست آورد که هم انتشار حداکثری در شبکه موردنظر ایجاد شود و هم فروشنده به سود موردنظر دست یابد |