نام و نام خانوادگی: میلاد گرچی آشتیانی
استاد راهنما: دکتر سجادی
اساتید مشاور: دکتر ماکوئی- دکتر رمضانیان
اساتید داور داخلی: دکتر سیدحسینی- دکتر سعیدی مهرآباد
اساتید داور خارجی: دکتر روغنیان- دکتر توکلی مقدم
زمان جلسه: روز شنبه 27 بهمن ماه 1397 ساعت 13 - کلاس 314- طبقه سوم
موضوع رساله: مدلسازی ریاضی به منظور مکانیابی تخصیص کیفیت برای تسهیلات جدید پیشرو پسرو تحت شرایط عدم قطعیت
چکیده
تئوری مکانیابی، تصمیم گیری در رابطه با مکان بهینه یک یا تعدادی تسهیل با هدفی از پیش تعیین شده است. یکی از گونههای مکانیابی، حوزه مکانیابی رقابتی است که در آن رقبا برای تسخیر سهم بازار بیشتر با یکدیگر به رقابت میپردازند. یکی از فرضیات اساسی که در تمامی مدلهای موجود در مکانیابی رقابتی مشاهده میشود، این است که عکس العمل رقبا بر یکدیگر مشخص بوده و به عبارت بهتر، رقبا با اطلاع از عکسالعملهای یکدیگر، به رقابت میپردازند. در حالیکه در واقعیت چنین موضوعی ممکن است صحیح نباشد و اطلاع از عکس العمل رقیب، تا حدودی غیر واقعی به نظر میرسد. عدم اطلاع از عکس العمل رقیب و مدلسازی آن در قالب مکانیابی رقابتی یکی از شکافهای بزرگ این حوزه است که ما در این رساله آن را پوشش دادهایم. یکی دیگر از فرضیاتی که در تمامی مدلهای مکانیابی رقابتی در ادبیات این حوزه وجود دارد این است که رقبا در تمامی تسهیلات خود فقط یک نوع محصول یا یک گروه از محصولات را ارائه میدهند در حالیکه ما در این رساله ثابت کردهایم که انتخاب نوع محصول به شدت بر روی تصمیمات مکانیابی تاثیرگذار بوده و بسته به محصول انتخاب شده، مکان بهینه تغییر میکند. لذا با توجه به اینکه در اکثر صنایع، امکان ارائه چندین محصول وجود دارد بنابراین شکاف بزرگی که در ادبیات مکانیابی رقابتی در این رابطه وجود دارد در این رساله پوشش داده شده است. در این رساله، چندین مدل ریاضی برای مکانیابی تسهیلات جدید یک شرکت توسعه داده شده است که در کنار یافتن مکان بهینه تسهیل، نوع محصول و کیفیت بهینه آن و همچنین تعداد بهینه تسهیلات جدید را یکبار در فضای رقابتی غیر واکنشی و یکبار در فضای واکنشی (در حالت قطعیت عکس العمل رقبا و عدم قطعیت آن) را مشخص مینماید. جهت حل مدلهای توسعه داده شده، روشهای گوناگونی پیشنهاد شده است. یکی از دستاوردهای این رساله، ارائه روشی جهت خطی سازی گروه خاصی از مدلهای مکانیابی رقابتی است. علاوه بر آن، روشهای ابتکاری و فراابتکاری مختلفی در هریک از مدلها توسعه داده شده و با حل مثالهای متعدد کارایی و اثربخشی این روشها نشان داده شده است. در کنار مسائل عددی، دو مطالعه موردی در رابطه با مکانیابی تسهیلات در شهر تهران ارائه شده است که نشاندهنده کاربرد مدلهای توسعه داده شده در فضای واقعی میباشد. ما به کمک مثالهای عددی ثابت کردهایم که نه تنها متغیرهای مختلف (مکان، محصول، تعداد و کیفیت) اثر شدیدی بر یکدیگر دارند بلکه نوع عکس العمل رقیب نیز، تاثیر به سزایی بر جواب بهینه دارد به گونهای که یا باید به طور دقیق عکس العمل رقیب تشخیص داده شود و متناسب با آن استراتژی بهینه اخذ گردد یا اینکه از روشهای بهینه سازی استوار برای حداقل کردن اثرات تشخیص اشتباه استفاده شود.
|