نام: سارا سادات
نام خانوادگی: ترکستانی
اساتید راهنما: دکتر سیدحسینی، دکتر ماکویی
استاد مشاور: دکتر شهانقی
اساتید داور داخلی: دکتر تیموری، دکتر برزینپور
اساتید داور خارجی: دکتر ربانی، دکتر کریمی
زمان و مکان جلسه: روز شنبه 12 آبان ماه 1397 ساعت 11-کلاس 314 طبقه سوم
عنوان رساله: طراحی مدل جدید شبکه پویای سلسله مراتبی هاب مسافری
چکیده
در دنیای امروز انواع مختلفی از سیستمها با ماهیت و ساختارهای ارتباطی مختلف در حال فعالیت میباشند، توجه به ساختار و خواص نهفتهی سیستمهای موجود سبب تمایز آنها از یکدیگر میشود. ساختار پیچیدهی سیستمها با در نظر گرفتن سلسله مراتب و سطوح مختلف ارائه خدمت به متقاضی به مرور زمان سبب افزایش چشمگیر ارتباطات و حمل و نقل در کلیهی سیستمهای لجستیکی میشود و به دنبال آن هزینههای سیستم نیز افزایش مییابد، همین امر سبب توجه بیشتر به طراحی یک شبکهی توزیع متناسب با نوع ساختار سیستم در جهت کاهش ترددهای تکراری و غیرضروری، بهینهسازی مصرف انرژی و در نهایت ارائه مدلی کارا شده است. با توجه به رشد رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی کشورها در طول سالهای متمادی، سلیقهی مسافرین نیز روز به روز با تغییرات گوناگونی روبهرو میشود، لذا توجه به کاهش هزینههای شبکه بدون در نظر گرفتن فاکتورهایی که سبب جذب و یا دفع مسافر در یک سیستم میگردد، امری ناکارآمد بوده و چنین شبکهی پاسخگوی شرایط امروزی هیچ جامعهای نمیباشد.
در نظر گرفتن تأثیر اختلال و رفتار مسافر در انتخاب درست مکان تسهیلات و نوع آن، اثرات بسیار زیادی در منافع اقتصادی خواهد داشت، توجه به عوامل گوناگون علاوه بر فاصله مسافر تا تسهیل و تغییرات این عوامل با گذر زمان میتواند به عنوان یک عامل کلیدی بر نوع تخصیص، طراحی شبکه و به دنبال آن هزینههای عملیاتی یک سیستم تأثیرگذار باشد. به همین علت تحقیق و تحلیل مسائل مکانیابی تسهیلات با در نظر گرفتن اختلال، رفتار مسافر و تغییرات آن در طول زمان یکی از حوزههای بسیار با اهمیت تحقیق در عملیات میباشد. از این رو ارائهی مدلهای ریاضی مناسب و کارا، با هدف حداقلسازی هزینههای استقرار، عملیات، حمل و نقل، نگهداری و تعمیرات، راهاندازی مجدد، هزینههای باز نمودن مجدد و یا بستن موقت تسهیلات در اثر اختلال و تاثیر رفتار مسافر در انتخاب تسهیلات در شبکهای چندوجهی در جهت حداکثرسازی سود شبکه حمل و نقل و تغییر آن در طول زمان میتواند در جهت طراحی شبکهای بر اساس شرایط دنیای واقعی موثر واقع گردد.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مدلسازی و حل مسائل مکانیابی هاب در حالت پویا با شبکهای سلسله مراتبی تحت شرایط اختلال با در نظر گرفتن رفتار مسافر (عوامل عملیاتی و استراتژیکی) در انتخاب تسهیلات از اهمیت ویژهای برخوردار است، لذا در رساله پیش رو یک مدل جدید شبکه پویای سلسله مراتبی هاب مسافری در دو حالت تک دورهای و چند دورهای با در نظر گرفتن شرایط اختلال با تاثیر رفتار مسافر طراحی شده است. سپس یک روش حل دو مرحلهای ابتکاری مبتنی بر روش حل دقیق (شبیهسازی مونت کارلو) با توجه به شرایط کارکرد واقعی سیستم برای هر یک از مثالهای عددی CAB و مطالعه موردی شبکه حمل و نقل هوایی-ریلی کشور ایران توسعه داده شده است. همچنین نتایج و تحلیل حساسیتها بر روی پارامترهای کلیدی به همراه نتایج مدیریتی و پیشنهادات آتی برای شبکه منعطف طراحی شده ارائه شده است. |