نام : مصطفی
نام خانوادگی: دزفولی
استاد راهنما: دکتر معینی
استاد مشاور: دکتر پیشوایی
اساتید داور داخلی: دکتر علی احمدی، دکتر مهدوی
اساتید داور خارجی : دکتر خواجه سروی، دکتر سیداصفهانی
زمان و مکان جلسه: روز شنبه 14 مهر ماه 97 ساعت َ8:30 -مکان سالن شهید شهبازی دانشکده
عنوان رساله: ارائه یک مدل تلفیقی به منظور ارزیابی فعالیتهای فرهنگی- اجتماعی دانشگاههای دولت
چکیده
رشد و گسترش کمی و کیفی فعالیتها و اقدامات فرهنگی- اجتماعی در عرصههای گوناگون کشور به ویژه در دانشگاهها و حوزه آموزش عالی کشور با توجه و نگاه ویژه به سیاستهای ابلاغی و اهداف مصوب در سند چشمانداز و نیز سیر سریع تحولات و تغییرات اجتماعی و فرهنگی، تغییر در حوزه رسانه و ارتقاء روش و سطوح دسترسی به اطلاعات و تسریع و تسهیل تولید و انتقال داده و نیز تغییر در هرم سنی، اجتماعی و طبقاتی جامعه که بصورت جدی تشکیل و تثبیت اقشار متوسط و بعضاً پرجمعیت جامعه ایران را ایجاد نموده است، لزوم طراحی و اجرای مدلهای ارزیابی و تحلیل عملکرد نهادهای فرهنگی- اجتماعی را عیان میسازد. ضمن آنکه تغییرات عمده در ذائقه مخاطب و تحول در دستگاههای مجری و به تبع آن افزایش تصاعدی میزان اعتبارات و بودجههای فرهنگی- اجتماعی، اعم از جاری و حمایتی در لوایح بودجه سالانه دولت و نیز رشد بدنه اجرایی سازمانهای فرهنگی- اجتماعی در بعد ملّی و محلی و ایجاد لایهای فعال و مؤثر در حوزه اقدامات فرهنگی در کشور، اهمیت موضوع کنترل و نظارت بر اقدامات فرهنگی- اجتماعی را دوچندان میسازد.
در این پایاننامه تلاش شده است بخشی از عارضهیابی وضعیت موجود نهادهای فرهنگی- اجتماعی در دانشگاههای سراسر کشورانجام شده و پس از بررسی مفهوم اقدام فرهنگی- اجتماعی، تحلیل شاخصهای ممکن و مطلوب و نیز شاخصهای کلیدی و زیرمعیارهای فرهنگی- اجتماعی در دانشگاهها با کمک روش کارت امتیازی متوازن مبتنی بر اسناد بالادستی و سیاستهای ابلاغی کلان کشور با محوریت مطالعه موردی دانشگاههای دولتی کشور به انجام برسد، سپس وزندهی شاخصها بر اساس اولویتهای دائمی و سالیانه به روش ANP اجرا شده و پورتال مرتبط با این هدف معماری و خروجی پورتال تحت عنوان "کارنامه فرهنگی- اجتماعی" دانشگاهها جهت بهرهبرداری و دسترسی مدیران ارشد فرهنگی مرتبط با حوزه آموزش عالی طراحی و معرفی گردد. در بخش مربوط به کارت امتیازی متوازن، برای سنجش قابلیت اعتماد ابزار اندازهگیری از روش آلفای کرونباخ و در بخشهای AHP و ANP از روش نرخ سازگاری ساعتی استفاده شده است. محوریترین رویکرد در طراحی این سیستم ارزیابی، ایجاد امکان ارزشیابی و رتبهبندی مبتنی بر عملکرد کمّی در حوزه فرهنگ بر اساس بودجه و حجم تسهیلات تخصیصیافته به دانشگاهها میباشد.
|