بازدید دانشجویان ارشد از گذرگاه های ریلی شرق تهران
افزایش ایمنی در گذرگاههای همسطح ریلی یکی از چالشهای اصلی سیستمهای حملونقلی محسوب میشود؛ زیرا این مناطق حوادث متعددی را ایجاد میکنند. با توجه به آمار، در بین سوانح ریلی، بیشترین فراوانی و بیشترین تعداد فوتی به سوانح در گذرگاه های همسطح بر میگردد. از طرفی غیر همسطح سازی گذرگاه های همسطح جاده و ریل هزینه بالایی دارد که باید به صورت موردی مطالعه هزینه و فایده برای هر گذرگاه بطور جداگانه صورت گیرد و به نظر نمی رسد قانون کلی غیر همسطح سازی تقاطع ها با توجیه رعایت نکات ایمنی قابل قبول باشد. لذا باید تمرکز و توجه بیشتری بر مسائل نرم افزاری ارتقای ایمنی در این مناطق از جمله فرهنگ سازی و آموزش داشته باشیم. در همین راستا مورخ 25 اردیبهشت ماه 1397 بازدید دانشجویان کارشناسی ارشد درس مدیریت ایمنی تحت راهنمایی و نظارت استاد درس جناب آقای دکتر باقری از گذرگاه های شرق ناحیه تهران بعمل آمد. به دلیل اهمیت بالای ایمنی گذرگاه ها در این اردوی علمی گذرگاه های همسطح ریل و جاده در مسیر پر ترافیک ایستگاه راه آهن تهران تا ایستگاه راه آهن پیشوا مورد بازدید و بررسی قرار گرفت.
گذرگاه های ده خیر، محمد آباد قرچک و قاسم آباد از جمله گذرگاه هایی هستند که مورد بررسی واقع شدند.
در این بازدید مسئولین ایمنی راهآهن با ارائه مواردی از قبیل آموزش استفاده از پرچم ها توسط راهدار، استفاده صحیح از راهبند، استفاده از طرقه و شمع در موارد اضطراری و... به یادگیری هرچه بیشتر دانشجویان کمک کردند.
از جمله مسائل و مشکلاتی که در این گذرگاه ها می توان به آن اشاره کرد نصب نادرست راهبند، عدم دید کافی کاربران جاده نسبت به ریل و بالعکس، عدم تعبیه مسیر جهت عبورعابر پیاده، روسازی نامناسب گذرگاه، عدم رعایت حریم ریل توسط مالکان ساختمان های مسکونی و خدماتی، عدم نصب علائم هشدار دهنده مناسب و... علاوه بر این موارد یکی از مهمترین عواملی که در ایمنی گذرگاه ها نقش اساسی دارد و در این بازدید نیز مشاهده شد رفتار نادرست و آگاهی پایین کاربران جاده نسبت به رعایت قوانین، توجه به علائم و هشدارهاست.
|