استاد راهنما: دکتر مهدوی مزده
اساتید مشاور: دکتر جعفری، دکتر پیمان اخوان
اساتید داور داخلی: دکتر فتحیان، دکتر برزین پور
اساتید داور خارجی: دکتر رضا حسنوی، دکتر مجید رمضان، دکتر جلال رضایی نور
مکان و زمان جلسه دفاع: روز شنبه 21 فروردین ماه 95 ساعت 11:15- سالن شهید شهبازی
عنوان رساله: توسعه مدلی برای خلق دانش در زنجیره تأمین دانش توسعه محصولات جدید
چکیده
هدف این پژوهش بررسی خلق دانش در زنجیره تأمین دانش توسعه محصولات جدید، نظریهپردازی و ارائه مدل در این خصوص میباشد. به این منظور مطالعات وسیع اکتشافی انجام و نظریهای برخاسته از بطن موضوع ارائه گردید، این نظریه با روشهای کمّی در طیف گستردهای از پروژهها و فرایندهای توسعه محصول جدید بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و بر اساس آن ساختاری اجرایی پیشنهاد گردید. فرایند تحقیق منجر به ارائه چهار مدل متناسب شد که عبارتند از مدل نظری، مدل پویایی سیستم، مدل معادلات ساختاری و مدل اجرایی. مدلهای پویایی سیستم و معادلات ساختاری به منظور تحلیل و تأیید نظریههای حاصل از مدل نظری توسعه یافتند و مدل اجرایی پیشنهاد یک ساختار اجرایی مبتنی بر نتایج تحقیق به سازمان مورد مطالعه بود. مطالعات اکتشافی با رویکرد تئوری زمینهای و از طریق 35 مصاحبه با رؤسای صنایع، رؤسای دفاتر طراحی، مدیران پروژههای سیستمی و مدیران پروژههای برونسپاری شده انجام پذیرفت. تحلیل دادههای گردآوری شده در سه سطح کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی و کدگذاری محوری منجر به ارائه 4 نظریه اصلی و 14 نظریه فرعی مرتبط با آنها گردید. دو نظریه اصلی بیانگر تأثیرپذیری مثبت ظرفیت خلق دانش از توسعه زنجیره تأمین دانش و تأثیرگذاری مثبت آن بر موفقیت توسعه محصول جدید میباشند. این دو نظریه و نظریههای فرعی مرتبط با آنها از طریق بررسی سیستم تخصیص منابع لایه دانشی سازمان و تحلیل آن در بازه زمانی 25 ساله و ارایه یک مدل شبیهسازی با رویکرد تحلیل پویاییهای سیستم با استفاده از 7 شاخص، مورد بررسی و تأیید قرار گرفتند. دو نظریه اصلی دیگر بیانگر تأثیرپذیری مثبت فرایندهای چهارگانه خلق دانش از توسعه زنجیره تأمین دانش و تأثیرگذاری مثبت آنها بر موفقیت توسعه محصول جدید میباشند. این دو نظریه و نظریههای فرعی مرتبط با آنها با بررسی 246 پروژه توسعه محصول جدید با رویکرد تحلیل معادلات ساختاری و از طریق 3 پرسشنامه طراحی شده مورد بررسی و تأیید قرار گرفتند. نهایتاً با جمعبندی نتایج به دست آمده از فازهای مختلف تحقیق، یک مدل اجرایی شامل 7 مؤلفه و 7 مشخصه اصلی پیشنهاد گردید. |