استاد راهنما: دکتر میرزامحمدی
استاد مشاور: دکتر ماکوئی
اساتید داور داخلی: دکتر جبل عاملی- دکتر معینی
اساتید داور خارجی: دکتر محمدجعفر تارخ- دکتر سیدمحمد خاتمی فیروزآبادی
مکان و زمان جلسه دفاع: روز یکشنبه 22 فروردین ماه 95 ساعت 16- سالن شهید شهبازی
عنوان رساله: مدل زنجیره ارزش برای دستیابی به استراتژی مدیریت سود خالص (مطالعه موردی: صنعت نساجی)
چکیده:
در این رساله مدل رهبری هزینه بر مبنای زنجیره ارزش پورتر در صنایع تولید چند مرحله ای ، به صورت مدل ریاضی توسعه داده شد تا مبنائی برای استراتژی مدیریت سود خالص و نهایتا تاثیر برکارآئی و اثربخشی هر مرحله از مراحل مختلف تولید و درمجموع شود .
پس از توسعه مدل مفهومی استرا تژی مدیریت سود خالص ، دو مدل ریاضی به صورت شبکه ای –رتبه بندی، یکی به صورت ریز نگرانه (وایت باکس)فعالیت های مختلف هرمرحله از مراحل تولید در شبکه زنجیره ارزش و دیگری به صورت کل نگرانه(بلک باکس) فعالیت های بین مراحل مختلف تولید در زنجیره ارزش طراحی گردید .
*نتایج این تحقیق به مدیران صنایع در سطح خرد و نیز برنامه ریزان کلان اقتصادی می آموزد که برای کسب استراتژی های رقابتی پایدار چگونه :
● ارزش استراتژی های مختلف را تخمین زده و یکی از گزینه های موجود را انتخاب کنند .
● راهبرد سبد کسب و کارهای شرکت را تنظیم کنند . برای این کار باید بدانند که شرکت با تملک کدام کسب و کارها می تواند موقعیت خود را بهبود بخشد؟ و کدام کسب و کار ممکن است تحت مالکیت سایر مالکان عملکرد بهتری داشته باشد ؟
● معاملات عمده از قبیل تملک ، واگذاری و اصلاح ساختار را ارزیابی کنند .
● نظام مدیریت عملکرد شرکت را برمبنای استراتژی های(سناریوهای) ایده آل ارتقاء دهند . زیرا قوی بودن در سطح عملیاتی ، وابستگی تام به قوی بودن سطح استراتژیک دارد . در غیر این صورت قوی بودن در سطح عملیات تنها سرعت سقوط سازمان را بیشتر می کند . این کار باید به صورتی انجام شود که بخش های مختلف سازمان در مسیر ارزش آفرینی همسو شوند .
● ساختار سرمایه مؤثری را طراحی کنند . این ساختار نه تنها باید از راهبرد شرکت پشتیبانی کند ، بلکه باید ریسک تنگنای مالی را نیز کمینه نماید .
● با سرمایه گذاران ارتباط مؤثر داشته باشند . |