برگزاری جلسه پرسش و پاسخ مسوولین دانشگاه و کارکنان

AWT IMAGE     AWT IMAGE

     دکتر غفاری (معاون اداری و پشتیبانی)، دکتر فتحیان (مدیر امور اداری) و مهندس اشعریون (معاون رئیس اداره رفاه) در جلسه پرسش و پاسخ، شرکت و به سوالات کارکنان پاسخ دادند.

  این جلسه به دعوت شورای صنفی کارکنان از ساعت 14 تا 30/15 روز یکشنبه 26/12/86 با حضور کارکنان دانشگاه در سالن آمفی تئاتر شهید بهرامی برگزار شد و در آن شرکت کنندگان در میزگرد، درخصوص لایحه خدمات کشوری، تغییرات وضعیت اضافه‌کاری در سال آینده، کاهش ساعات کار اداری دانشگاه،‌مرخصی‌های ساعتی و .... توضیح دادند.

  دکتر غفاری در پاسخ به سوال امکان حذف اضافه‌کاری اختصاصی در سال 1387 توضیح داد: بحث حذف اضافه کاری اختصاصی،‌ منتفی است ولی شیوه ارائه آن با توجه به کاهش درآمدهای اختصاصی دانشگاه، متفاوت شده و دو فاکتور در تعیین مقدار آن لحاظ گردیده است که افرادی که حقیقتا در ساعاتی خارج از وقت اداری در دانشگاه حضور دارند به حقوق خود برسند و از این پس عامل کیفیت کاری نیز در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین این اضافه‌کاری حذف نشده ولی قانونمند خواهد شد.

  معاون اداری و پشتیبانی در مورد پرداخت عیدی توسط قسمت‌های مختلف دانشگاه گفت: هر گونه پرداخت عیدی مجزا توسط واحدها و دانشکده‌ها غیرقانونی است و از طریق امور مالی دانشگاه، پرداخت نخواهد شد.

  دکتر فتحیان در این جلسه به تبیین برخی از مواد قانون خدمات کشوری پرداخت و افزود: مطابق ماده 24 این قانون، دستگاه‌های اجرایی موظفند حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون وظایف قابل واگذاری به بخش خصوصی را احصاء و نسبت به واگذاری آنها اقدام نمایند. بنابراین اگر دانشگاه‌ها تابع این قانون باشند -که درخصوص عدم تبعیت از این قانون تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای دریافت نشده است و همچنین موضوع ماده 49 قانون برنامه نیز در خصوص استقلال دانشگاه‌ها اجرایی نشده است- دانشگاه‌ها نیز لازم است به تبع این قانون اقداماتی را انجام دهند.

  مطابق ماده 29 این قانون، دستگاه‌های اجرایی موظف به بازنگری در تشکیلات و افزایش بهره‌وری می‌باشند. همچنین مطابق ماده 32 همه کارمندان باید دارای پست سازمانی بوده و در شرایط خاص فقط تا 10 درصد پست‌های سازمانی مصوب، افراد ساعتی یا کار معین آن هم حداکثر به مدت یکسال می‌توانند به کار گرفته شوند.

  وی همچنین توضیح داد که در قانون جدید، سقف اضافه‌کاری قانونی،‌50% حقوق و مزایاست در حالی که در قانون فعلی مبلغ اضافه‌کاری گاهی حتی بیش از حقوق می‌باشد. علاوه بر آن، مطابق ماده 65 قانون خدمات کشوری، روش محاسبه حقوق تغییر می‌یابد و سیستم «امتیازی» جایگزین خواهد شد. حتی عیدی سالیانه بر حسب امتیاز کارکنان محاسبه می‌شود که درحال حاضر به دلیل شک و شبهه موجود درخصوص ماده 49 و عدم ابلاغ دستورالعمل‌های قانون خدمات کشوری، هنوز مراحل اجرایی قانون طی نشده است.

  مدیر امور اداری در مورد ماده 61 قانون خدمات کشوری نیز افزود: در بحث ماموریت‌های آموزشی آمده است که ارائه تسهیلات و ماموریت‌های آموزشی در داخل و خارج از کشور برای کارکنان به منظور اخذ مدرک دانشگاهی، ممنوع است و کارکنان می‌توانند در دوره‌های آموزشی تحت شغل شرکت نمایند.

  درحال حاضر درخصوص ادامه تحصیل کارکنان، کمیته ادامه تحصیل طبق ضوابط به بررسی درخواست‌ها می‌پردازد و براساس مصوبه این کمیته برای کارکنان قراردادی، همان مدرکی که در ابتدای بکارگیری در قرارداد قید شده تا پایان مهلت قرارداد در نظر گرفته می‌شود. کارکنان رسمی نیز در صورت ادامه تحصیل در ساعات غیراداری می‌باید قبلا با کمیته ادامه تحصیل هماهنگ کرده باشند تا مدرک تحصیلی آنها مورد بررسی قرار گیرد.

  دکتر فتحیان کاهش ساعات کار را با اشاره به نظرات دریافتی از کارکنان و تاکید هیات رئیسه بر افزایش بهر‌ه‌وری، منوط به انجام مطالعات دقیق دانست و افزود اگر به این نتیجه برسیم که کاهش زمان، ‌تاثیر منفی بر بهره‌وری کارکنان ندارد به این سمت حرکت می‌کنیم.

  دکتر غفاری(معاون اداری و پشتیبانی دانشگاه) نیز در خصوص تداوم به کارگیری بازنشستگان توضیح داد: هیچ‌گونه پرداختی از طریق امور اداری و مالی دانشگاه به افراد بازنشسته نداریم اگر چه دانشگاه سعی دارد از این عزیزان در چارچوب روش‌های قانونی شبیه قانون خدمات کشوری و یا کانون بازنشستگان استفاده نماید.

  دکتر فتحیان با اشاره به مشکل وجود تعدد عضویت‌ها در سیستم دانشگاه گفت: در مورد افراد مشمول قانون کار، سیستم رتبه‌بندی را فعال کردیم تا افراد به شیوه‌هایی، افزایش حقوق داشته باشند و به دنبال اقدامات بعدی نیز هستیم.

  دکتر فتحیان در مورد طرح بازنشستگی زود هنگام کارکنان بالای 25 سال توضیح داد: مطابق این دستورالعمل- که برای 3 سال نیز معتبر است- درخواست شخص و تایید دستگاه ملاک عمل است و این طرح قابل اجراست ولی هنوز دستورالعمل آن دریافت نشده است.

  دکتر غفاری در مورد وضعیت شغلی کارکنان انتشارات گفت: مطابق قانون خدمات کشوری، سازمان‌ها موظف هستند شش ماه پس از ابلاغ این قانون،‌ وظایف قابل واگذاری خود را احصا و به شرکت‌های خصوصی واگذار کنند. کارکنان انتشارات نیز که نوع کارشان حجمی می‌باشد چه در صورتی که دانشگاه مشمول خدمات کشوری باشد و چه نباشد بتدریج به بخش خصوصی واگذار می‌شوند اما امنیت شغلی آنان برقرار است و از طریق پیمانکاران تامین خواهد شد.

  دکتر فتحیان در مورد پرداخت حق مسکن گفت: این موضوع در جلسه مدیران امور مالی و طرح و برنامه دانشگاه‌ها مطرح و مشخص شد به غیر از بخش ستادی وزارت علوم که تابع ماده 49 قانون برنامه نمی‌باشد، تاکنون هیچ یک از دانشگاه‌ها حق مسکن پرداخت ننموده‌اند ولی دانشگاه‌ها به دنبال روش‌های قانونی برای پرداخت آن بوده‌اند.

  در این جلسه دکتر غفاری تصریح کرد: اطمینان می‌دهیم هیچ دانشگاهی مانند علم وصنعت ایران تسهیلات رفاهی برای کارکنان خود نداشته و به ویژه در سال گذشته مجموع دریافتی‌های کارکنان دانشگاه ما در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های تهران،‌ وضعیت برتری داشته است.

  دکتر فتحیان در مورد توزیع برگه‌های خروج موقت و سیستم جدید مرخصی ساعتی توضیح داد: برای شفاف سازی عملکرد کارکنان، سیستم تحت وب حضور و غیاب راه‌اندازی‌ گردیده است که کارکنان می‌توانند ساعات حضور و غیاب خود را مورد بررسی قرار داده و در صورت وجود اشکال به کارگزینی اطلاع دهند. اما برای آنکه اطلاعات این سیستم دقیق باشد لازم بود ساعت خروج کارکنانی را که بین روز از دانشگاه خارج می‌شوند تعیین و در سیستم به صورت به موقع وارد نماییم. لذا تصمیم به طراحی برگه‌های جدید گرفته شد تا کارکنان هنگام خروج، ساعت خروج خود را در یک برگه ثبت و به کارگزینی ارسال نمایند. با توجه به مسافت محل کار کارمندان تا کارگزینی مقرر گردید انتقال برگه‌ها از طریق کارکنان محترم انتظامات هنگام خروج شخص صورت پذیرد.

  ضمنا برای ایجاد نظم در مرخصی‌ها لازم است برگه‌های مرخصی در فاصله زمانی حداکثر یک هفته‌ای به کارگزینی منتقل شود و به انتهای ماه موکول نشود به همین دلیل مرخصی‌هایی که به موقع به کارگزینی ارائه نشود قابل اعمال نخواهد بود.

  دکتر فتحیان در خصوص طرح اتوماسیون اداری نیز توضیح داد: قرار است به تدریج در دانشگاه بحث انجام مکاتبات بدون تبادل کاغذ ( paper less ) جایگزین شود و تبادل نامه‌ها به صورت الکترونیکی باشد که هم سرعت و دقت کار افزایش یابد و هم افرادی که فعلا به صورت نامه‌رسان، خدمت می‌کنند را بتوان در قسمت‌های دیگر جذب نمود. در زمینه اتوماسیون اداری به عنوان یک دانشگاه پیشرو، جایگاه مناسبی نداریم و کار جدی انجام نشده است. در حال حاضر نرم‌افزارهای مناسب خریداری و کد کاربری و رمز عبور نیز توزیع شده است و اراده جمعی لازم است تا این کار به ثمر برسد و از این پس باید تلاش کنیم به جز اسناد مالی،‌ مکاتبات به صورت الکترونیکی انجام پذیرد.

  مهندس اشعریون هم در مورد سبد خرید کالا چنین گفت: پیگیری‌های اداره رفاه از 5/1ماه پیش آغاز شد. مکاتباتی با وزارت بازرگانی، اقتصاد و دارایی و علوم و تحقیقات و فناوری برقرار کردیم که این بن‌ها را برای کارکنان دریافت نماییم. مصوبه شامل تمامی کارکنانی است که به نوعی وابسته دولت هستند ولی جریان اجرایی آن از سوی وزارت بازرگانی و اقتصاد دارایی شروع شد و در مرحله اول کسانی بن دریافت کرده‌اند که از طریق وزارت دارایی حقوق می‌گیرند. بن سایر کارکنان نیز سال آینده توزیع می‌شود و مطابق مصوبه هیات وزیران، مبلغی نیز بابت این بن دریافت خواهد شد.

  دکتر فتحیان در مورد بیمه کارکنان مشمول قرارداد ساعتی گفت: دانشگاه به شدت پیگیر این امر بوده ولی از آنجا که هیات وزیران تاکید بر کوچک سازی بدنه دولت دارد، این موضوع از طریق کمیسیون دائمی هیات امناء مصوب نشده است. به هر حال قراردادهای ساعتی، استخدام پایدار نیستند و هر آن ممکن است دانشگاه با این افراد تسویه حساب کند به همین دلیل از مزایای مشابه کارکنان رسمی و قراردادی برخوردار نیستند با این وجود این افراد از مزایایی همچون عیدی دانشگاه (وجه نقد و بن خشکبار) بهره‌مند گردیده‌اند.

  معاون اداری و پشتیبانی درخصوص بهره‌مندی کارکنان از سرویس ایاب و ذهاب افزود: به موجب قوانین، از سال آینده لازم است سرویس ایاب و ذهاب تعطیل و به جای آن یارانه به کارکنان پرداخت گردد که منتظر تعیین میزان یارانه خواهیم بود.


دفعات مشاهده: 10662 بار   |   دفعات چاپ: 4360 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 300 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

  تمامی حقوق برای دانشگاه علم و صنعت ایران محفوظ است.