[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره دانشگاه::
درباره روابط عمومی::
معرفی افراد::
بروشور و کاتالوگ ها::
کلیپ، تیزر و سرود دانشگاه::
اخبار دانشگاه::
فرآیندهای کاری::
افتخارات دانشگاه::
دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی::
تسهیلات پایگاه::
اخبار ویژه ورودی های 1403::
آرشیو ماهنامه خبری وزارت علوم::
آرشیو گزارش های تصویری::
تور مجازی::
::
آرشیو نشریه پیام

AWT IMAGE

AWT IMAGE
نشریه پیام شماره 90
نشریه پیام شماره89
نشریه پیام شماره ۸۸
نشریه پیام- شماره 87
نشریه پیام شماره 86

نشریه پیام شماره 85
نشریه پیام شماره 84

نشریه پیام شماره 83

نشریه پیام شماره 82

نشریه پیام شماره 81

نشریه پیام شماره 80

آرشیو نشریه پیام

..
آرشیو خبرنامه الکترونیک دانشگاه

AWT IMAGE

خبرنامه شماره ۴۱۴

خبرنامه شماره ۴۱۳

خبرنامه شماره ۴۱۱

خبرنامه شماره ۴۱۰

خبرنامه شماره ۴۰۹

خبرنامه شماره ۴۰۸

خبرنامه شماره ۴۰۷

خبرنامه شماره ۴۰۶

خبرنامه شماره ۴۰۵

خبرنامه شماره ۴۰۴

خبرنامه شماره ۴۰۳

خبرنامه شماره ۴۰۲

آرشیو خبرنامه الکترونیک

..
حدیث هفته

حضرت امام علی (ع)
مَن جاءَتهُ مَنِیَّتُهُ وهُوَ یَطلُبُ العِلمَ فبَینَهُ وبَینَ الأنبیاءِ دَرَجَهٌ؛
هر کس در حال طلب دانش مرگش فرا رسد ، میان او و پیامبران تنها یک درجه تفاوت باشد .
مجمع البیان : ۹ / ۳۸۰ منتخب میزان الحکمه : ۳۹۸

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دفاعیه دکتری دردانشکده مهندسی معماری و شهرسازی ::

AWT IMAGE

  دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی

  

  مینو شفاهی دانشجوی دوره دکتری معماری و شهرسازی از رساله دکتری خود با عنوان «اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان 3 تا 6 ساله با رویکرد ارتقای خلاقیت آنان در ایران» دفاع کرد.

  چکیده این رساله که استاد راهنمای آن دکتر فرهنگ مظفر و مهندس عبدالحمید نقره‌کار است، به شرح زیر می‌باشد:

  در سال های اخیر، جمعیت قابل توجه کودکان در ایران، توجه ویژه ای را به مساله آموزش و پرورش کودکان موجب شده است.آموزش و پرورش گاهی به طور مستقیم و گاه به طور غیر مستقیم از طریق تاثیر محیط ساخته شده (فضای آموزشی) بر کودک صورت می گیرد. متاسفانه درایران، اکثر مدارس و مهد کودک ها در فضاهای فاقد طراحی مناسبند و یا در فضاهایی با کاربری غیر آموزشی مثل خانه تاسیس می گردند. تحقیق حاضر با تاکید بر بهره گیری از قابلیت های محیطی موثر بر ذهن و رفتار انسان، در صدد دستیابی به ایده های طراحی فضاهای ویژه کودکان(مانند مهد کودک ها) برای کودکان 3 تا 6 ساله ایرانی با رویکرد ارتقای خلاقیت آنان است. ادبیات موضوع نشان می دهد که خلاقیت با تنوع محیط نسبت مستقیم دارد.به عبارت دیگر، تنوع و گونه گونی محیط کالبدی بر فرایند خلاقیت تأثیر مثبت دارد، زیرا تنوع محیط ناظر بر تکامل تدریجی خلاقیت ذهنی است. بنابراین ، می توان اصول طراحی مهد کودک ها را بر اساس ایجاد تنوع به گونه ای وضع نمود که از طریق افزایش کنجکاوی ، تخیل و انگیزش کودک برای بازی منجر به ارتقای خلاقیت کودک گردد.

  در پژوهش حاضر، بر پایه تلفیق نظریات مرتبط با موضوع تحقیق، از روش تحقیق پیمایشی یا زمینه یابی و تحلیل داده ها بر اساس آمارتوصیفی - استنباطی استفاده شده است. این تحقیق شامل چند مرحله است. درمرحله اول، نگرش سنجی از مربیان مهدهای کودک به عمل آمد. نمونه گیری به صورت خوشه ای تصادفی و با 219 نفر انجام شد. متغیرهای تاثیرگذار با روش آمار توصیفی (تحلیل عاملی) استخراج شد و رابطه عوامل مذکور به صورت مدلی خطی طرح ریزی شد. مدل مذکور، ضمن بررسی رابطه و میزان تاثیر عوامل بر یکدیگر، با روش تحلیل مسیر اصلاح شد. بر اساس مدل حاصل، فرضیه های تحقیق مورد تحلیل قرار گرفت و درستی آن ها تایید شد. در مرحله بعدی، برای اطمینان از درستی مدل پیشنهادی و فرضیه های تحقیق، در مورد آن از صاحب نظران و متخصصان در دو رشته معماری و روانشناسی کودک، نگرش سنجی شد. در این مرحله، نمونه در دسترس( اتفاقی-تصادفی) با حجم 71 نفر، انتخاب شد. نتیجه نگرش سنجی متخصصان، مدل و فرضیه های تحقیق را مورد تایید قرار داد.در مرحله دیگر، نتایج سه مرحله اخیر به صورت شکل های ساده ای ترسیم شد و از کودکان 3 تا 6 ساله در مورد اشکال مذکور نظر خواهی شد.نمونه گیری در مرحله اخیر به روش خوشه ای تصادفی، با حجم 45 نفر انجام گردید. داده های مراحل مختلف تحقیق، با توجه به آزمون باز-پاسخ متخصصان و آزمون نظر سنجی کودکان، تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحقیق، شامل اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان مانند مهد کودک ها و فضاهای کمک آموزشی آنان خواهد بود و می تواند به ارتقای انگیزش و ارتقای خلاقیت کودکان ایرانی منجر گردد. 

  

  

  

 

دفعات مشاهده: 2120 بار   |   دفعات چاپ: 548 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی ومعنوی این سایت متعلق به دانشگاه علم وصنعت ایران میباشد .هرگونه برداشت با ذکر منبع ، بلامانع است.

Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 47 queries by YEKTAWEB 4665