دفاعیه دکتری در دانشکده مهندسی عمران رضا مویدفر (دانشجوی دوره دکتری مهندسی عمران- برنامهریزی حمل و نقل)، سوم اسفندماه از رساله خود دفاع میکند. عنوان این رساله دکتری «توسعه مدلهای خطی تعمیم یافته ترکیبی (استنباط بیزین) جهت پیشبینی نرخ سفر در نواحی شهری (مطالعه موردی شهر اصفهان) است که به راهنمایی دکتر علی منصورخاکی و مشاوره دکتر شهریار افندیزاده دفاع میشود. این جلسه دفاعیه ساعت 10 صبح دوشنبه سوم اسفندماه سال جاری در سالن کنفرانس شماره یک دانشکده مهندسی عمران برگزار خواهد شد. چکیده رساله: هدف از این تحقیق، توسعه مدلهای خطی تعمیمیافته در فرآیند مدلسازی تولید سفر و تعیین فراوانی نرخ تولید سفر خانوار برحسب خصوصیات اقتصادی-اجتماعی و بهطور همزمان برای کلیه طبقات خانوار میباشد. برای این منظور از مفهوم توابع توزیع احتمال ترکیبی و یا مستقل از پارامتر جامعه(استنباط بیزین) استفاده گردیده است. شهر اصفهان بهعنوان مطالعه موردی انتخاب گردید و نتایج آمارگیری مبدأ-مقصد انجام گرفته در این شهر مورد استفاده قرار گرفت. در ابتدا 15073 خانوار موجود در آمارگیری به 195 طبقه خانوار طبقهبندی گردید. سپس مدل میانگین تولید سفر خانوار برحسب خصوصیات اقتصادی-اجتماعی کالیبره گردید. در مرحله بعد، تابع توزیع احتمالی برای میانگین تولید سفر خانوار تعیین گردید و در مرحله سوم بهترین توزیع احتمالی به دادههای تعداد سفر خانوار بهتفکیک سفرهای زوج و فرد برازش داده شد. در مرحله پایانی، تابع توزیع احتمالی ترکیبی یا مستقل از پارامتر جامعه براساس استنباط بیزین و با استفاده از توابع احتمالی جایگزین، تعیین گردید. بهمنظور وارد نمودن متغیرهای اقتصادی-اجتماعی خانوار در فرآیند تعیین احتمال تولید سفر مدل میانگین تولید سفر خانوار جایگزین پارامتر تابع احتمالی نهایی گردید. آزمون برازش کای2 در دو مرحله اول نشان داد که پارامتر میانگین تولید سفر خانوار از توزیع پیوسته گاما و پارامتر تعداد سفر خانوار از توزیع گسسته پواسون تبعیت مینماید. شاخصهای آماری، ارزیابی ضرائب کالیبراسیون و اعتبارسنجی مدل میانگین تولید سفر خانوار نشاندهنده دقت بالای آن در پیشبینی میانگین تولید سفر میباشد. نتایج حاصله از مدل احتمالی ترکیبی و مقایسه آن با توزیع تجربی تعداد سفر خانوار، نشان داد که استفاده از روش برآورد بیزین و توابع احتمالی جایگزین در آن نقش بسزایی در افزایش دقت و کارایی مدل جهت پیشبینی فراوانی نرخ تولید سفر خانوار برحسب خصوصیات اقتصادی-اجتماعی خواهد داشت. |