برگزاری دفاعیه دکتری آقای مهندس علیرضا سرکار

 | تاریخ ارسال: 1393/4/16 | 
AWT IMAGEآقای مهندس علیرضا سرکار، دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش مهندسی راه و ترابری، 31 تیرماه سال 93 از رساله خود تحت عنوان «رفتار روسازی‌های انعطاف‌پذیر تحت عبور محورهای منفرد و مرکب دوتایی و سه‌تایی در سرعت‌های مختلف» در محل سالن کنفرانس شمارۀ 1 دانشکده مهندسی عمران با راهنمایی آقای دکتر علی منصورخاکی دفاع خواهد نمود.

چکیده این رساله به شرح زیر می‌باشد:

در این مطالعه تحقیقی، تاثیر محورهای منفرد، تاندم و تریدم با درنظرگرفتن سرعت عبور آن‌ها بر خستگی، شیار شدگی و پاسخ‌های روسازی انعطاف پذیر مورد بررسی قرار گرفت. با دو رویکرد به این تاثیرات نگاه شد ۱) تحلیل مکانیستیک روسازی‌های انعطاف پذیر تحت عبور محورهای منفرد و مرکب (دوتایی و سه تایی)، ۲) شبیه سازی تاثیر محورهای مختلف بر شیارشدگی و خستگی در آزمایشگاه. در تحلیل مکانیستیک، مدل سه بعدی روسازی انعطاف پذیر با استفاده از برنامه اجزای محدود تحلیل شد و پاسخ‌های روسازی تحت عبور محورهای مورد نظر در سرعت‌های مختلف تعیین گردید. در این مدل، رفتار لایه آسفالتی به صورت ویسکوالاستیک و سایر لایه‌ها به صورت الاستیک در نظر گرفته شد و کرنش کششی زیر لایه آسفالتی و کرنش روی لایه رویه و سابگرید بعنوان پاسخ‌های روسازی مطالعه گردید. تحلیل موج تنش ایجاد شده توسط هر محور نشان داد که در محورهای مرکب به علت اثر تشدیدی محور‌ها بر یکدیگر که متناسب با سرعت حرکت محور می‌باشد، پاسخ‌های روسازی تحت عبور محورهای تریدم می‌توانند بیشتر از محور منفرد و تاندم و تحت عبور محور تاندم بیشتر از تریدم باشد. در رویکرد آزمایشگاهی، بررسی پتانسیل شیارشدگی از طریق شبیه سازی محورهای مختلف با پالس‌های کوتاه مدت (متناظر با سرعت عبور) در سه سطح تنش انجام گرفت. نتایج نشان داد که مقدار کرنش پلاستیک و مکانیزم این نوع خرابی تحت تاثیر نوع محور عبوری و سرعت حرکت می‌باشد. با در نظرگرفتن این دو متغیر، می‌توان بیان نمود که تغییر شکل‌های ماندگار (شیارشدگی) تحت عبور محورهای منفرد و تاندم می‌تواند کوچک‌تر از محور تریدم و در عین حال تحت محورهای منفرد کمتر از محور تاندم باشد. همچنین بررسی نتایج خستگی در دو نقطه سخت شدگی و نرم شدگی نمونه‌ها نشان داد که افزایش تعداد محور‌ها در زیر بار اعمالی و کاهش سرعت بارگذاری (افزایش سرعت بارگذاری) منجر به افزایش عمر خستگی می‌گردد. نتایج عمر خستگی نشان داد که عمر خستگی محور‌های تریدم می‌تواند کمتر از محور تاندم و تحت محور تاندم کمتر از محور منفرد باشد. در مجموع نتایج بیانگر این موضوع می‌باشد که با توجه به رفتار ویسکوالاستیک مصالح آسفالتی و از طرفی اثر تشدید محور‌ها بریکدیگر در محورهای مرکب در حال حرکت، مشخصه سرعت حرکت محور‌ها یا به عبارت دیگر مدت زمان بارگذاری، منجر به نتایج کاملا متفاوتی نسبت به وضعیت ساکن محور‌ها می‌گردد. بنابراین نمی‌توان بر اساس ضرایب هم ارز پیشنهادی برای محورهای مرکب نسبت به اثرات تخریبی بیشتر محورهای منفرد و تاندم نسبت به تریدم اظهار نظر نمود.

رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: sarkar [AT] iust.ac.ir


دفعات مشاهده: 7863 بار   |   دفعات چاپ: 1062 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 5 بار   |   0 نظر