برگزاری دفاعیه دکتری آقای مهندس سیدمجتبی شفیعی

 | تاریخ ارسال: 1392/11/2 | 
AWT IMAGEآقای مهندس سیدمجتبی شفیعی، دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش مهندسی راه و ترابری، 5 بهمن ماه سال 92 از رساله خود تحت عنوان «تدوین استراتژی تخصیص منابع در سیستم چند وجهی حمل و نقل همگانی شهری» در محل سالن کنفرانس شمارۀ 1 دانشکده مهندسی عمران با راهنمایی آقای دکتر علی منصورخاکی دفاع خواهد نمود.

 چکیده این رساله به شرح زیر می‌باشد:

 امروزه جمعیت‌های بزرگ انسانی که در قالب شهر‌ها و کشورهای مختلف گرد هم آمده‌اند، باهم افزایی سرمایه‌ها، منابع عظیمی برای کاربرد در نیازهای مشترک به دست آمده و لزوم برنامه‌ریزی دقیق و بهینه جهت استفاده از این منابع در قالب موضوع تخصیص منابع اهمیت ویژه‌ای یافته است. چگونگی تخصیص بهینه منابع مالی محدود جهت حصول حداکثر منافع در نیازهای مختلف و رقیب بشر دغدغه‌ای مهم در دهه‌های اخیر بوده است. علیرغم تمامی تلاش‌های محققین و پژوهشگران در سال‌های اخیر، در حال حاضر می‌توان گفت هیچ روش قطعی یا استاندارد مورد توافقی برای توزیع بهینه منابع مالی در یک سیستم چندوجهی حمل‌ونقل همگانی در دنیا ارائه نگردیده که بتواند نیاز‌ها و منافع کلی جامعه را در بالا‌ترین سطح ممکن به طور قطعی تأمین نماید.
این پژوهش با بهره‌گیری از مناسب‌ترین روش‌های قابل کاربرد و پذیرفته‌شده روز دنیا در حوزه تصمیم‌گیری، فرآیندی را برای دستیابی به بهترین توزیع بودجه جهت توسعه سامانه حمل‌ونقل همگانی شهری در راستای دستیابی به بالا‌ترین منافع کلی برای شهر و شهروندان ارائه می‌نماید. بدین منظور با استفاده از الگوریتم سه مرحله‌ای در فرآیند تحلیل شبکه‌ای (ANP)، و به‌کارگیری گروه جامعی از معیارهای ارزیابی تأثیرات یک تصمیم حمل‌ونقلی در موضوعات مختلف اقتصادی، ترافیکی، ایمنی، اجتماعی و... فرآیندی بهینه، شفاف و کاربردی برای حل این مسئله ارائه گردید.
نتایج به‌کارگیری این فرآیند پیشنهادی در یک مطالعه موردی واقعی (شهر مقدس مشهد) در این تحقیق نشان می‌دهد که به‌کارگیری این فرآیند برای بودجه‌ریزی در حمل‌ونقل همگانی شهری به تنهایی می‌تواند تا ۷۲% منافع کلی حاصل از اجرای طرح‌های توسعه‌ای را در شرایط برابر بهبود دهد. این افزایش که بدون صرف هیچ هزینه یا بودجه اضافی می‌تواند ایجاد شود، تنها ناشی از نحوه توزیع بودجه بین طرح‌های مختلف توسعه‌ای در سامانه‌های حمل‌ونقل همگانی بوده و به این دلیل به طور قابل‌توجهی در راستای ارتقای منافع کلی و کاهش هزینه‌های وارده بر شهر و شهروندان، می‌تواند مفید و مؤثر بوده و در نیازهای واقعی بودجه‌ریزی به‌کارگرفته شود.

واژه‌های کلیدی: بودجه‌ریزی، تصمیم‌گیری چندمعیاره، فرآیند تحلیل شبکه‌ای، توسعه حمل‌ونقل همگانی، ارزیابی حمل‌ونقل.

رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: Shafie [AT] iust.ac.ir

 


دفعات مشاهده: 3594 بار   |   دفعات چاپ: 622 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 22 بار   |   0 نظر