روابط عمومی دانشگاه ، بنا دارد ، در گفت و گو با معاونان محترم دانشگاه، گزارشی از اهم اقدامات انجام شده در تابستان 1392 تهیه کند.در این مجال،
مصاحبهای را میخوانید که با دکتر فتحیان(معاون آموزشی دانشگاه) در همین خصوص انجام شده است.
*جناب آقای دکتر فتحیان، معاونت آموزشی به طور کلی در چه حوزههایی در تابستان فعال بوده است؟
در پاسخ به این پرسش، من فعالیتها را به چند گروه تقسیم میکنم:
اول؛ فعالیتهای جاری معاونت آموزشی که در تابستان هم اینگونه فعالیتها را کماکان داشتیم؛ نظیر ارایه خدمات آموزشی در هر دو بخش کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به گونهای که فرآیند آموزشی برای خدمات رسانی به دانشجویان در تعطیلات تابستان انجام میگرفت.به ویژه اینکه امسال، متقاضی خارج از کشور در مقطع کارشناسی،زیاد داشتیم و از آنجا که زمانبندی دانشگاههای خارج از کشور به گونهای بود که امور مربوط به دانشجویان عملا باید در تابستان انجام میشد، تعدادی از کارشناسان را ما برای انجام امور فوری، فعال نگه داشتیم تا نارضایتی از جانب دانشجویان وجود نداشته باشد.
دوم؛ برنامهریزی و پیگیری انجام امور آموزشی نیمسال جدید تحصیلی بود که در تابستان در چهار بخش: مدیریت امور آموزش، مدیریت تحصیلات تکمیلی، دفتر برنامهریزی درسی و دفترآموزشهای آزاد؛ کارهای اولیه و فعالیتهایی برای برنامهریزی و آمادهسازی ورود به ترم جدید انجام شد.
سوم؛ انجام فعالیتهای مرتبط با سازمان سنجش که عملا بعضی کارها در تابستان باید پیگیری و اجرایی میشد، از جمله امور مرتبط با اعلام نتایج کنکور سراسری و کنکور کارشناسیارشد و دکتری. همچنین دانشجویان متقاضی استفاده از شرایط خارج از کنکور (استعدادهای درخشان) مراجعه میکردند که در تابستان باید انجام میشد و نیز در حوزه معاونت دانشجویی وزارت علوم، بحث بورسهای دکتری اعم از مربیان ، تبدیل بورس و پژوهش محور دکتری مطرح بود. وزارت علوم در این مدت فعال بود و بنابراین نامهنگاری بین دانشگاه و وزارت برای اینگونه موارد نباید بی پاسخ میماند و ما مجبور بودیم بخشهای مختلف را برایاین امر، فعال نگه داریم.
چهارم؛ انجام فرآیندهای مربوط به دانشجویان مهمان مقطع کارشناسی. روند کار به این شیوه است که دانشجویان از طریق پورتال وزارت درخواست میدهند و دانشگاه مقصد شرایط را بررسی میکند. همچنین مکاتبات دانشجویان مهمان از طریق وزارت علوم، ادامه داردو مردادماه و شهریور نیز اوج مراجعات دانشجویان مهمان و بستگان ایشان است که بخش زیادی از فعالیت همکاران ما در آموزش را میطلبد.
پنجم؛ امور حقالتدریس. دفتر حقالتدریس در بخشی از تعطیلات تابستان برای محاسبه حقالتدریس اعضای هیات علمی و مدعوین، فعال بود و چون باید در شهریورماه اجرایی میشد، نیاز بود این کار سریعتر انجام شود.
ششم؛ برنامهریزی و توسعه سیستم آموزشی گلستان که برای امسال مقررشده بود تمامی پروندههای دانشآموختگان (قریب به 60 هزار پرونده) به صورت دیجیتال تبدیل شود و این کار هم فعالیت زیادی را میطلبید. باید امکانسنجی میشد و پیمانکار تععین میکردیم و مکان مورد نیازدر نظر گرفته میشد تا مرحله آزمایشی صورت پذیرد که تمام این مراحل در تابستان انجام شد و به کمک پیمانکار، بخشی از پروندهها انتخاب و دیجیتالی شد که این روند همچنان ادامه دارد. این کار برای اولین بار در دانشگاه صورت گرفته که موجب تسریع فرآیندهای دانشآموختگی و پاسخگویی به نامهها میگردد.
هفتم؛ انجام امور پردیس دانشگاهی و مرکز آموزش الکترونیکی. آزمون و کنکور پردیس شماره 2 دانشگاه و مرکز آموزش الکترونیکی در تیرماه برگزار شد در نتیجه فرآیند تعیین پذیرفته شدگان (مصاحبه، بررسی سوابق و ثبت نام) باید در تابستان انجام میشد که پردیس شماره 2 در مردادماه ثبت نام کرد و آموزش مجازی هم اخیرا.
هشتم؛ برگزاری آزمون. برگزاری آزمونها نیاز به برنامهریزی خاص دارد و در تابستان آزمونهایی نظیرآزمون زبان MSRT برگزار شد.
نهم؛ برنامهریزی و اجرای دورههای دانشافزایی اعضای هیات علمی با همکاری دفترنهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه در تابستان که یک دوره در شهر مشهد و دیگری در تهران برگزار شد.
دهم؛ دفتر استعدادهای درخشان که اخیرا در دانشگاه فعال شده است در طول تابستان فعالیتهایی را برای طول ترم جدید، برنامهریزی کرد و کارهای مطالعاتی انجام داد تا تقویمی از فعالیتهای خود آماده و با دانشکدهها هماهنگ کند.
یازدهم؛ ارایه گزارش به سازمان بازرسی. امسال سازمان بازرسی بر روی حوزه آموزش دانشگاه متمرکز شده و گزارش مفصلی را در خصوص شاخصهای آموزشی درخواست داده بود که مجبور شدیم برای تهیه آن، از بخشی از کارشناسان آموزش بخواهیم در دانشگاه حضور یابند.
بخشهای یازدهگانه گفته شده، هر یک از جزییات خاص خود برخوردار است که توضیح جزییات در این مجال نمی گنجد و بنده لازم است از کلیه مدیران و کارکنان و کارشناسان زحمتکش و تلاشگر حوزه آموزش دانشگاه تشکر کنم؛ به ویژه آنها که تعطیلات خود را رها کرده و اوقات خود را در بخشهای مختلف آموزشی دانشگاه سپری کردند.
*ما هم از شما به خاطر ارایه این گزارش و شرکت در مصاحبه سپاسگزاریم.