عنوان رساله : تعیین نقطه نفوذ سفارش در محیط زنجیره تامین تحت شرایط تقاضا و زمان تدارک غیرقطعی دانشجو: مهدی فتحی E_Mail: mfathi@iust.ac.ir استاد راهنما: دکتر تیموری استاد مشاور: دکتر مدرس یزدی تاریخ دفاع: سه شنبه 11/4/92 ساعت 9 صبح چکیده با توجه به پویایی ساختار زنجیرههای تامین، مسئله تناسب عرضه و تقاضا همواره یکی از مسائل اساسی در مدیریت زنجیرههای تامین بوده است. یکی از تصمیمات استراتژیک زنجیرههای تامین در بحث مدیریت موجودی، تعیین نقطه نفوذ سفارش در محیط زنجیره است که متناسب با صنعت و زنجیره تامین مورد مطالعه میتواند به صورت مسئلهی متفاوتی مطرح شود. لذا در این تحقیق از بین موضوعات مطرح در زمینهی مدیریت موجودی، به مسئلهی تعیین محل نقطه نفوذ سفارش در محیط زنجیرهتامین پرداخته شده است. هدف رساله ، تعیین نقطه نفوذ سفارش در محیط زنجیره تامین تحت شرایط عدم قطعیت تقاضا و مدت زمان تحویل است. جهت دستیابی به این هدف در گزارش حاضر، ابتدا در فصل اول مطالبی پیرامون کلیات ، تعاریف ، مفاهیم کلی و ادبیات موضوع محیط زنجیره تامین و نقطه نفوذ سفارش ارائه شده است و در انتهای این فصل به اهمیت تصمیم گیری و ضرورتهای توجه به نقطه نفوذ سفارش در زنجیره تامین پرداخته میشود. پس از مقدمه، در فصل دوم این پایان نامه به مرور ادبیات نقطه نفوذ سفارش و مدلسازی آن در محیط زنجیره تامین میپردازیم و در انتهای فصل موضوع رساله توضیح داده میشود. در ادامه جهت پاسخگویی به سئوال تحقیق مبنی بر چگونگی تعیین مکان نقطه نفوذ سفارش در محیط زنجیره تامین، در فصل سوم مدلهای تعیین نقطه نفوذ سفارش در محیط های زنجیره تامین MTS-MTO ، MTS و MTO در قالب پنج بخش مختلف، تشریح می گردد. نهایتاً در فصل چهارم به نتیجه گیری از هر بخش فصل سوم و در ادامه مقالات استخراج شده از هر بخش پایان نامه و در انتها پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی می پردازد. واژه کلیدها: تئوری صف، نقطه نفوذ سفارش، محیط زنجیره تامین، مدیریت موجودی، برنامه ریزی تولید، قیمتگذاری، تولید برای ذخیرهسازی، تولید بر اساس سفارش مشتری |