دفاعیه دکتری در دانشکده ریاضی

 

AWT IMAGE

 

دفاعیه دکتری در دانشکده ریاضی

 
خانم نرگس یافتیان، دانشجوی دوره دکتری دانشکده ریاضی، بیست و ششم فروردین ماه سال92، از رساله خود با عنوان «واکاوی تجربه فعالیت ‌ های خلاقانه در ذهن تازه‌کاران ریاضی و شناسایی مدلی برای عوامل موثر بر این فعالیت ‌ها » دفاع خواهد نمود.

  چکیده این رساله که راهنمایی آن را دکتر مهدی نجفی خواه بر عهده دارند به شرح زیر می‌باشد.

  جهت ایجاد تغییرات سازنده در سیستم آموزش ریاضی و برای فراهم کردن محیطی پویا که بتواند خلاقیت ریاضی را پرورش دهد، انجام پژوهش ‌ هایی که به تدوین و ارائه نظریه ‌ های بنیادی و اساسی در زمینه ‌ های مختلف منجر شود و از بطن جامعه خود برخاسته باشد، ضروری است. از جمله گام ‌ های حیاتی دراین راستا، انجام پژوهش‌های کیفی با رویکرد اکتشافی به منظور به دست آوردن تصویری دقیق ‌ تر و کامل ‌ تر از واقعیات می‌باشد. این پژوهش به ارائه گزارش یافته ‌ های کلیدی یک تحقیق کیفی در زمینه خلاقیت ریاضی می ‌ پردازد. هدف اصلی از این پژوهش کیفی، واکاوی فعالیت ‌ های ‌ خلاقانه از منظر تازه‌کاران ریاضی و شناسایی مدلی برای شناخت بهتر عوامل موثر بر انجام این فعالیت ‌ ها می ‌ باشد. داده ‌ ها با استفاده از روش گراندد تئوری و ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته جمع ‌ آوری شده ‌ اند. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویانی می‌باشند که مشغول تحصیل رشته ریاضی در یکی از دانشگاه‌های واقع در شهر تهران هستند. برای انجام مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختار یافته، 13 دانشجوی ریاضی با روش نمونه‌گیری هدفمند و نظری به طور داوطلبانه دعوت به همکاری شدند. داده ‌ ها از طریق فرآیند کدگذاری در دو مرحله آزاد و محوری تحلیل شد. جهت حصول اطمینان از کیفیت تحقیق از معیارهای باورپذیری، اطمینان ‌ پذیری، انتقال ‌ پذیری و تأییدپذیری استفاده و نتایج در قالب الگو پارادایمی نظام ‌ مند روش گراندد تئوری شامل پدیده، شرایط علّی، استراتژی ‌ ها، عوامل مداخله‌گر، زمینه و پیامدها ارائه شد و در نهایت مدلی متشکل از این عوامل و روابط بین آنها شناسایی شد.  

 


دفعات مشاهده: 5044 بار   |   دفعات چاپ: 1541 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 101 بار   |   0 نظر



CAPTCHA

  تمامی حقوق برای دانشگاه علم و صنعت ایران محفوظ است.