برگزاری دفاعیه نهایی دکتری

 | تاریخ ارسال: 1391/9/19 | 
AWT IMAGEآقای مهندس نوید کلانتری، دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش مهندسی حمل و نقل، 20 آذرماه سال 91 از رساله خود تحت عنوان «طراحی مدل تصمیم‏گیری دومرحله‏ای چند مدی در سیستم‏های حمل و نقل شهری بر اساس برنامه‏ریزی ترکیباتی» در محل سالن کنفرانس شمارۀ 1 دانشکده مهندسی عمران با راهنمایی آقای دکتر افندیزاده دفاع خواهد نمود.

چکیده این رساله به شرح زیر می‌باشد:

امروزه، همراه با رشد جمعیت و شهرنشینی و به تبع آن افزایش مشکلات ترافیکی، برنامه ریزان حمل ونقل تلاش می نمایند تا با بهره گیری مناسب، اقتصادی و هوشمندانه از انواع سیستم های حمل ونقل، مشکلات ترافیکی را کاهش دهند. لذا طراحی شبکه ای مرکب از اصلی ترین طرق حمل ونقل بخصوص در شهرهای بزرگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این طراحی چند طریقه ای به همراه خود برخی مشکلات محاسباتی را بدنبال خواهد داشت که رفع آنها از جمله مشکلات روبرو در این تحقیق است.
در این رساله ارائه مدل طراحی شبکه چند مدی مورد توجه قرار گرفته است، تا با نگرش همزمان و یکپارچه به این مسئله، کارایی طرح های مربوطه و همچنین سرمایه گذاری در این بخش بهبود یابد. بدین منظور مدلی برای طراحی شبکه چند طریقه ای بصورت همزمان ارائه شده است. در این مدل برخی از اصلی ترین محدودیتها همچون محدودیت های مربوط به محیط زیست و برابری دسترسی مورد توجه قرار گرفته است. به منظور حل این مدل یک روش فرا ابتکاری بنام الگوریتم تمایل بهینه ارائه شده است. این روش با برخی دیگر از روشهای فرا ابتکاری مورد استفاده مقایسه شده و پس از مشخص شدن توانایی آن، برای حل مسئله مورد نظر بکارگرفته شده است.
مدل و روش ارائه شده در این رساله بر روی یک شبکه با ابعاد متوسط مورد بررسی قرار گرفت و نتایج، از بهبود تمامی عوامل کنترلی در شبکه مورد بررسی نشان دارد. شاخص زیست محیطی و شاخص اقتصادی از اصلی ترین شاخص های بهبود یافته اند. پیاده سازی مدل ارائه شده بر روی شبکه مورد مطالعه نشان داد که مطابق انتظار، افزایش میزان سرمایه گذاری بر روی شبکه حمل ونقل همگانی نتایج به مراتب بهتری نسبت به سرمایه گذاری بر روی شبکه وسایل نقلیه سواری خواهد داشت. از اصلی ترین نوآوری های این مطالعات می توان به ارائه یک مدل نوین تخصیص ترافیک، ارائه روشهای حل قطعی برای مسئله طراحی شبکه پیوسته و گسسته و ارائه یک روش نوین فراابتکاری، اشاره نمود. از طرفی، ساختاری جدید برای مسئله طراحی با تابع هدف نوین برای مسئله طراحی شبکه چند طریقه ای ارائه شده است.
واژه‌های کلیدی: مسئله طراحی شبکه، حمل ونقل یکپارچه، تخصیص ترافیک، برنامه ریزی ترکیباتی.

رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: kalantari [AT] iust.ac.ir


دفعات مشاهده: 4133 بار   |   دفعات چاپ: 969 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 54 بار   |   0 نظر