برگزاری دفاعیه نهایی دکتری

 | تاریخ ارسال: 1391/8/16 | 
AWT IMAGE

آقای مهندس امیر ایزدی، دانشجوی دوره دکتری این دانشکده گرایش مهندسی راه و ترابری، 22 آبان ماه سال 91 از رساله خود تحت عنوان «تحلیل خصوصیات مخلوطهای آسفالتی نیمه گرم در اثر پیرشدگی و ارائه مدل شیارشدگی» در محل سالن کنفرانس شمارۀ 1 دانشکده مهندسی عمران با راهنمایی آقایان دکتر حمید بهبهانی و دکتر حسن زیاری دفاع خواهد نمود.

چکیده این رساله به شرح زیر می‌باشد:
در سالهای اخیر تکنولوژی جدیدی در صنعت راهسازی با نام آسفالت نیمه‌گرم معرفی گردیده است که علاوه بر کاهش مصرف سوخت و انتشار آلایندگی در مقایسه با آسفالت گرم متداول، در برخی موارد باعث بهبود خصوصیات عملکردی کوتاه‌مدت نیز شده است. نظر به اینکه تکنولوژی آسفالت نیمه‌گرم جدید می‌باشد، روسازی‌های قدیمی بمنظور ارزیابی و مطالعه رفتار درازمدت این تکنولوژی و مشاهده اثرات پیرشدگی بر آن وجود ندارد. در این پایان‌نامه تأثیر پیرشدگی (کوتاه‌مدت و بلندمدت) بر رفتار مکانیکی مخلوط آسفالتی نیمه‌گرم در مقایسه با آسفالت گرم متداول مورد بررسی قرار گرفته و تحلیل آماری بمنظور یافتن رابطه‌ای شامل پارامتر عدد روانی (حاصل از انجام آزمایش خزش) برای پیش‌بینی عمق شیار، از طریق مشاهده ارتباط بین این دو متغیر صورت پذیرفته است. بمنظور شبیه‌سازی پیرشدگی کوتاه‌مدت و بلندمدت بر اساس استاندارد آشتو، نمونه‌های آزمایشگاهی بصورت مصنوعی در گرمخانه و در مراحل عمل‌آوری مختلف تهیه شدند. آزمایشهای مارشال، کشش غیرمستقیم، مدول برجهندگی، تیر خستگی چهارنقطه‌ای، تعیین چقرمگی شکست در دمای 10ºC- ، خزش استاتیکی و خزش دینامیکی بمنظور بررسی عملکرد مکانیکی مخلوطهای آسفالتی در دو حالت پیرشده و پیرنشده صورت پذیرفت. مشخص گردید که پیرشدگی تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر عملکرد مخلوطهای آسفالتی مورد مطالعه داشته است و این تأثیر بر عملکرد مخلوطهای آسفالتی گرم بیشتر بوده است. استفاده از افزودنیهای کاهنده ویسکوزیته در تولید مخلوطهای نیمه‌گرم تأثیر قابل توجهی بر پارامترهای مدول برجهندگی، مقاومت کششی غیرمستقیم، چسبندگی و پیوستگی، عمر خستگی، چقرمگی شکست و مقاومت در برابر بروز تغییرمکانهای برگشت‌ناپذیر داشته‌اند. در دماهای کمتر از صفر درجه سانتیگراد، رفتار آسفالت نیمه‌گرم ترد‌تر بوده که به تبع آن امکان بروز ترک‌های افت حرارت و خستگی را در مقایسه با آسفالت گرم بیشتر می‌گردد. در راستای تحقیق بمنظور یافتن مدلی که از خروجی آزمایش عملکردی ساده (عدد روانی) به عدد عمق شیار برسد، مشخص گردید بین پارامتر عمق شیار بعنوان متغیر وابسته و عدد روانی بعنوان متغیر مستقل رابطه خطی برقرار است. توجیه رفتار مخلوطهای آسفالتی گرم و نیمه‌گرم بر اساس نتایج حاصل از انجام آزمایشهای قیر شامل میکروسکوپ نوری، FTIR و رئولوژی قیر مشخص نمود که تغییرات ضریب اتلاف برای نمونه قیر حاوی اصلاح‌کننده در مقایسه با قیر خالص کمتر است. در دماهای کمتر از صفر درجه، قیر حاوی افزودنی دارای ضریب اتلاف کمتری نسبت به قیر خالص می‌باشد و این بدین معنی است که این افزدونی بروز پدیده ترک‌خوردگی و انتشار ترک در دمای پایین را تشدید می‌کند. وجود باند‌های دوگانه در قیر حاوی افزودنی باعث می‌گردد که در اثر اعمال شرایط مختلف (از جمله پیرشدگی) ترکیب ماده از یک ساختار به ساختار دیگری تبدیل (بازآرایی) شده و انرژی در درون ماده صرف این فرآیند می‌شود که می‌تواند عامل تأثیر کمتر پدیده پیرشدگی بر آسفالت نیمه‌گرم در مقایسه با مخلوطهای آسفالتی گرم باشد. همچنین آزمایش کشش غیرمستقیم بعنوان آزمایش عملکردی ساده در پیش‌بینی رفتار خستگی مخلوطهای آسفالتی مختلف مورد استفاده قرار گرفت و مشخص گردید که انرژی شکست در دو حالت پیرشده و پیرنشده، ارتباط مستقیم با عملکرد خستگی مخلوطهای آسفالتی دارد. 
واژه‌های کلیدی: پیرشدگی، آسفالت نیمه‌گرم، عملکرد بلند‌مدت، شیارشدگی، رئولوژی قیر، آزمایش عملکردی ساده، انرژی شکست

رایانامه جهت ارتباط با دانشجوی فوق: amirizadi [AT] iust.ac.ir


دفعات مشاهده: 4369 بار   |   دفعات چاپ: 868 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 49 بار   |   0 نظر