
خانم ژیلا امینی دانشجوی کارشناسی ارشد جناب آقای دکتر محمدرضا کنگاوری روز چهارشنبه 17/12/90 ساعت 10 صبح در اتاق دفاعیه واقع در طبقه سوم دانشکده کامپیوتر از پروژه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان طراحی واسط کاربر براساس محتوای تعامل انسان و ماشین دفاع خواهند نمود. چکیده پایان نامه: پیچیدگی روزافزون مسائلی که انسان نیاز به حل آنها را دارد و به تبع آن واگذاری آن ها به کامپیوتر نقش واسط های کاربری را بیش از پیش پررنگ میکند. [1] HCI میبایست این پیچیدگی ها را درون سیستم حل کند ، به سادگی از کاربر ورودی بگیرد و خروجی مطلوب را در قالب های مختلفی که بر حسب محتوا متمایز می گردند، به او نمایش دهد. در این میان، این نیاز وجود دارد که بسیاری از ورودی ها بدون آگاهی کاربر دریافت می گردد و خروجی به طورغیرمنتظره ولی بجا و در زمان مناسب و در دستگاهی که در آن لحظه بیشترین دسترسی به آن وجود دارد، به او داده میشود. برای رسیدن به این هدف روشهایی برای کشف قصد یانیت [2] کاربر ، مشخصات رفتاری و شخصی افراد، محیط تعامل ، بهترین ابزار(درهر لحظه) برای برقراری ارتباط، می بایست بررسی گردد. [1] با افزایش کاربردهای مختلف برای کامپیوتر و مطرح شدن بحث محاسبات فراگیر ، کاربران باحجم تعاملات بسیار زیادی مواجه می شوند، درصورتی که تکنیک هایی برای ساده سازی روشهای ارتباط با کاربر انجام نگردد ، کاربران تمایل به استفاده از واسط ها را به علت ناکارآمدی از دست خواهند داد.با توجه به این موضوع که محوریت کاربر و Context هر روز مسئله مهمتری میشود، واسطهای کاربر ی باید خود را بر نیازهای رو به افزایش کاربر ، منطبق نماید. [2] در این پایان نامه با بکارگیری مدل شناختی فرد در طراحی واسط کاربری ، معماری و چارچوب جدیدی در تولید نرم افزار ارائه شده است.در معماری طراحی شده لایه کاربر را از لایه نرم افزار جدا می کند و به صورت مستقل ویژگی های کاربر را مدل می کند. برای مدل سازی کاربر از معماری شناختی ACT-R استفاده شده است. مشخصه اصلی این معماری که مبنای انتخاب در این پروژه بود، انطباق آن با نحوه ی تفکر انسان است، به گونه ای که اجزای مغز انسان را شبیه سازی نموده است. سپس برای پیاده سازی مطالعه موردی بر روی دنیای مجازی انجام گرفته است. SecondLife به عنوان یکی از معروفترین دنیاهای مجازی انتخاب شده است و آزمایشی انجام شد که طی آن مدل کاربر به جای کاربر در این نرم افزار ایفای نقش می کند. واژههای کلیدی: ارتباط انسان-ماشین ، مدل شناختی ، معماری شناختی بر پایه ویژگی های فردی، ACT-R ، SecondLife Abstract: The ever-increasing complexity of problems that human being needs to solve them and consequently transfer these affairs to the computer, will makes the role of the user interfaces more highlight than ever. Human-computer interaction should solve these complexities within the system, simply receives inputs from the user and show the desire output in various formats that distinct in terms of context. Also there is the demand that many of the inputs receive without user awareness and unexpected but opportune and in the appropriate time output be given in the device has most access at that moment. To achieve this goal, methods for discover user intention, personal character and behavior, interaction environment and the best means (in every moment)should be studied for communication. With the increase of various computer application and propound the subject of pervasive computing, users face with very high volume of interactions. [4] In the event that techniques- for simplified, communicating with the user methods- is not developed, users will lose tend to use interface due to inefficiency. Given the importance of user-centric and context, user interface should be conformed with growing needs of users. In this thesis using cognitive model of individual in user interface design, architecture and a new framework in the software production is presented. design architecture separate User-layer from software-layer and independently makes the feather of model’s user. For user modeling is used of cognitive architecture ACT-R. The main characteristic of this architecture -that has been the base of select of this project- is consistent with human thinking such that simulated human brain components. Then for implementation case study performed on virtual world. Second life as one of the most popular virtual worlds is selected and a exprement have done that in it a model play role of use Keywords : HCI(Human Computer Interface),Context-aware, Cognitive Modeling, Cognitive Architecture base on personal difference ,VirtualWorld, SecondLife , ACT-R ارائهدهنده: ژیلا امینی اساتید راهنما: دکتر محمدرضا کنگاوری استاد ممتحن داخلی : دکتر سعید پارسا استاد ممتحن خارجی :دکتر منوچهر مرادی زمان : چهارشنبه 17/12/90 ساعت 10 صبح مکان: دانشکده مهندسی کامپیوتر- طبقه سوم- اتاق دفاعیه از اساتید بزرگوار، دانشجویان گرامی و دیگر متخصصان و علاقه مندان به موضوع دفاعیه دعوت می شود با حضور خود موجبات غنای علمی و ارتقای کیفی را فراهم سازند. دانشکده مهندسی کامپیوتر مدیریت تحصیلات تکمیلی |