برگشت به شبکه آزمایشگاههای تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت ایران
   [صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
معرفی آزمایشگاه::
برخی از پروژه های انجام شده::
یادداشتها::
ترسیم مدل سه بعدی (CAD)::
شبیه‌سازی و تحلیل (CAE)::
کتاب ها::
مقالات::
معرفی نرم افزارها::
دعوت به همکاری::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
اطلاعات تماس
 

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان فرجام،
 دانشگاه علم و صنعت ایران،
دانشکده مهندسی خودرو
آزمایشگاه تحقیقاتی شبیه سازی
و طراحی بهینه خودرو

موبایل: 09058538455

تلفن: ۷۷۴۹۱۲۲۴
۷۳۲۲۶۴۱۰
۷۳۲۲۳۹۰۳
فکس: ۷۷۴۹۱۲۲۵
۷۳۰۲۱۶۰۶
تلفن سراسری دانشگاه: 50-77240540
داخلی: 3961 ,6410
وب سایت:
www.asod.ir
نشانی پست الکترونیکی: asod@iust.ac.ir

..
تعاریف تخصصی نرم‌افزارها
AWT IMAGE
..
:: بررسی معیار ها و روش‌های شبیه سازی ایمنی در برخورد از جانب خودرو‌های الکتریکی کوچک ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۵/۲۳ | 

بررسی معیار ها و روش‌های شبیه سازی ایمنی در برخورد از جانب خودرو‌های الکتریکی کوچک
پویا خزائلی
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو


امروزه استفاده از خودروهای الکتریکی به دلایل مختلفی مانند کاهش آلودگی وکاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و غیره مورد استفاده بیشتری قرار گرفته­ اند. بررسی ایمنی این نوع خودرو­ها در تصادفات شهری و جاده­ای از اهمیت ویژه­ای برخوردار­است. در این یادداشت به بررسی این الزامات پرداخته شده است.
 طبق بررسی­ های micro mobility  بیشتر سفرهای داخل شهرهای خودرو­ها بین 1 تا 5 مایل در روز است که باعث آلودگی و همچنین ترافیک شهرها شده­ است. به­ همین دلیل پیشنهاد استفاده از وسایل حمل و نقل کوچک را مطرح می­کند .این خودرو‌های کوچک به دلایل مختلفی مانند کاهش آلودگی وکاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و غیره که در فهرست خودرو‌های دوستدار محیط زیست جا می گیرند، بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا از طریق جایگزینی منابع انرژی از مسائل حیاتی جوامع صنعتی امروز می باشد. بررسی ایمنی این نوع خودرو­ها در تصادفات شهری و جاده ای از اهمیت ویژه­ای برخوردار­است.
دسته بندی خودروی الکتریکی کوچک (Quadricycle)

خودرو‌های برقی کوچک و یا Quadricycle یک دسته بندی از خودرو‌های اتحادیه اروپا، برای خودروهای کوچک چهار چرخ است که اجازه می دهد تا این وسیله نقلیه با شرایط راحت تری در مقایسه با اتومبیل‌های معمول طراحی شوند. برای این چهار چرخ ها محدودیت‌هایی از نظر وزن، قدرت و سرعت تعریف شده است که برای حرکت در شهر یا جاده در نظر گرفته شده اند، این دسته­بندی در ایران در سال 1392 در شماره 7558 سازمان استاندارد به شیوه­ی زیر بیان شده است: 

چهارچرخ های سبک دسته (L6e) :

خودروهای چهارچرخ سبکی هستند که جرم بدون بار آن ها کمتر از 350 کیلوگرم (بدون در نظر گرفتن جرم باتری) است، در دسته (L6e) قرار می گیرند. این جرم مختص وسایل نقلیه الکتریکی است که حداکثر سرعت آن ها بیش از 45 کیلومتر بر ساعت و حداکثر توان اسمی قوای محرکه این خودروهای الکتریکی نباید از 4 کیلو وات تجاوز کند. این وسایل نقلیه باید الزامات فنی قابل کاربرد در موتورهای گازی سه چرخ ، دسته L2e را برآورده نماید مگر آنکه استاندارد جداگانه ا برای آنها تعریف شده باشد.

چهارچرخ های سنگین (L7e):
خودروهای چهار چرخ سبک هستند که جرم بدون بار آن ها کمتر از 400 کیلوگرم است (و یا 550 کیلوگرم برای وسایل نقلیه ای که برای حمل بار در نظر گرفته شده است)، در دسته L7e قرار می گیرند (جرم باتری را شامل نمی شوند). این جرم مختص وسایل نقلیه الکتریکی است که حداکثر توان خالص قوای محرکه این خودروهای الکتریکی نباید از 15 کیلو وات تجاوز کند. این وسایل نقلیه باید الزامات فنی قابل کاربرد در موتورهای گازی سه چرخ ، دسته L5e را برآورده نماید مگر آنکه استاندارد جداگانه ا برا آنها تعریف شده باشد.

 
استاندارد‌های اجباری و تشویقی در تصادف جانب خودرو:
در ایران برای وسایل نقلیه که در دسته­های بالا قرار می­گیرند 25 استاندارد وجود دارد که با در نظر گرفتن کلاس­بندی­ها و موارد کلی مانند محل قرارگیری پلاک به 28 استاندارد افزایش می­یابد. از این بین 23 مورد از آن­ها به چهارچرخ­ها هم مرتبط می­شوند. با توجه به این دسته بندی هیچ استانداردی مربوط به تصادف در مورد این دسته از وسایل نقلیه وجود ندارد. در استاندارد اروپا نیز موردی در این رابطه یافت نشده است. با توجه به اهمیت ایمنی یک خودرو و تاثیر آن بر انتخاب مشتریان در بازار، در کنار استانداردهای ایمنی الزامی که هر خودرویی ملزم به اخذ آنها است، در اروپا سیستمی جهت ارزیابی خودروها از لحاظ ایمنی تعریف شده است که نسبت به استاندارد‌های الزامی سختگیرانه تر است. موسسه  ( EURO NCAP) در اروپا متولی این ارزیابی بوده و نتایج آن نیز در سطح عمومی منتشر میگردد تا مشتریان بتوانند با دید بهتر نسبت به خرید خودرو اقدام نمایند. در این نظام ارزیابی تست‌های برخورد از روبرو، برخورد از جانب، برخورد از عقب و همچنین تست برخورد عابر پیاده بر روی خودرو انجام شده و با استفاده از پروتوکل‌های تعریف شده به هر خودرو امتیازی به شکل ستاره اعطا میگردد. تستهای تعریف شده در این نظام ارزیابی عینا مشابه تست‌های الزامی نبوده و عموما سختگیرانه تر هستند. وجود این سیستم و انتشار اطلاعات خودروها، باعث شده تا خودرو سازها دائما در مسیر ارتقا سطح ایمنی خودروهای خود گام بردارند

 - استاندارد ECE R95  (برخورد از جانب)
در مورد خودروهای معمولی تست­های تصادف متفاوتی وجود دارد که در برخورد از جانب، مهمترین آن­ها می­توان به ECE-R95 اشاره کرد که مربوط به برخورد از جانب با یک بریر منعطف می­باشد. موضوع اصلی این استاندارد ملزومات مرتبط با ایمنی خودرو در برخورد از کنار است. در این استاندارد خودرو ثابت بوده و مانعی متحرک با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت از سمت راننده به خودرو برخورد میکند اما برای موتورسیکلت­های چهارچرخ هیچ­گونه تست تصادف اجباری تعریف­ شده­ای وجود ندارد. با انداره‌گیری پارامترهای آدمک و همچنین پارامترهای سازه ای، قابلیت خودرو در این تست مشخص میگردد.
کلیدواژه ها: میکروموبیلیتی | روش‌های شبیه سازی ایمنی | کاهش آلودگی هوا | خودرو‌های الکتریکی کوچک | معیار‌های تصادف | الزامات خودرو | موتور سیکلت | خودروی برقی | خودروی دو نفره | خودروی برقی | چهار چرخ |
دفعات مشاهده: 25 بار   |   دفعات چاپ: 2 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
Persian site map - English site map - Created in 0.22 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 3928