برگشت به شبکه آزمایشگاههای تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت ایران
   [صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
معرفی آزمایشگاه::
برخی از پروژه های انجام شده::
یادداشتها::
ترسیم مدل سه بعدی (CAD)::
شبیه‌سازی و تحلیل (CAE)::
کتاب ها::
مقالات::
معرفی نرم افزارها::
دعوت به همکاری::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
اطلاعات تماس
 

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان فرجام،
 دانشگاه علم و صنعت ایران،
دانشکده مهندسی خودرو
آزمایشگاه تحقیقاتی شبیه سازی
و طراحی بهینه خودرو

موبایل: 09058538455

تلفن: ۷۷۴۹۱۲۲۴
۷۳۲۲۶۴۱۰
۷۳۲۲۳۹۰۳
فکس: ۷۷۴۹۱۲۲۵
۷۳۰۲۱۶۰۶
تلفن سراسری دانشگاه: 50-77240540
داخلی: 3961 ,6410
وب سایت:
www.asod.ir
نشانی پست الکترونیکی: asod@iust.ac.ir

..
تعاریف تخصصی نرم‌افزارها
AWT IMAGE
..
:: معرفی آزمایشگاه ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۸/۵/۲ | 
آزمایشگاه تحقیقاتی شبیه سازی و طراحی بهینه خودرو
 
AWT IMAGE

   این آزمایشگاه یکی از مراکز فعال دانشکده مهندسی خودرو در زمینه مدل‌سازی و شبیه‌سازی می‌باشد که در سال ۱۳۹۲ با استفاده از امکانات پروژه‌های مصوب پژوهشی دانشگاه و پروژه‌های صنعتی تأسیس گردید. فعالیت‌های پژوهشی در آزمایشگاه شبیه‌سازی و طراحی بهینه با گروه پژوهشی آقایان پروفسور محمد حسن شجاعی فرد، دکتر ابوالفضل خلخالی و دکتر مسعود دهمرده با مشارکت تعداد قابل توجهی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری صورت می‌گیرد.دکتر ابوالفضل خلخالی با سوابق علمی و پژوهشی طولانی در زمینه شبیه سازی و طراحی مهندسی مدیر آزمایشگاه شبیه سازی و طراحی بهینه خودرو می باشند. 
در این آزمایشگاه کیفیت و بهره‌وری محصولات صنعتی از جمله اجزاء خودرو از طریق شبیه‌سازی و بهینه‌سازی مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد تا به این طریق ایرادات مختلف قطعات شناسایی و راه‌کارهای لازم جهت طراحی بهتر ارائه گردد. کاربرد نرم‌افزارهای تخصصی از جمله نرم‌افزارهای شبیه‌سازی بر حسب سفارش کارفرما از جمله مواردی است که در دستور فعالیت‌های این آزمایشگاه قرار دارد. برگزاری کارگاه‌های تخصصی شبیه‌سازی برای دانشجویان و مهندسین شاغل در صنعت مکانیک و خودرو به منظور فرهنگ‌سازی، گسترش استفاده از برنامه‌ها و شبیه‌سازها در بهینه‌سازی و ارتقای بهره‌وری در صنعت نیز از جمله فعالیت‌های مهم این آزمایشگاه است. این مهم می‌تواند ضمن تقویت فعالیت این آزمایشگاه با صنعت، توانمندی‌های جدیدی در صنعت خودرو در سطح ملی برای انجام پروژه‌های بزرگ ایجاد نماید. از سوی دیگر پیشرفت‌های فنّاورانه در صنایع خودروسازی به تدریج منجـر به ایجـاد تغییـراتی در طراحی قطعات موجـود می‌گردد که ازجمله می‌توان به کاربرد کامپوزیت‌های قابل بازیافت در خودروها اشاره نمود. روش‌های طراحی سنتی ساخت و آزمایش علاوه بر پر هزینه بودن، بسیار وقت‌گیر و حتی در بعضی مواقع غیرقابل اجرا خواهند بود.

یکی از نیازهای اساسی و مهم شرکتهای خودروسازی و صنایع وابسته به آنها مانند مجموعه سازان و قطعه سازان توسعه دانش طراحی است. بدون شک دانشگاه های کشور می توانند تاثیر بسزایی در این زمینه داشته باشند و در مسیر پیشرفت دانش فنی در کنار صنایع مختلف نقش ایفا کنند. بر اساس بررسیهای انجام شده توسط هسته علمی این آزمایشگاه تحقیقاتی، بسیاری از زمینه های طراحی مهندسی خودرو که دانش و توانمندیهای آنها در دانشگاه وجود دارد پیش از این توسط صنعت به شرکتهای خارجی سپرده می شده و بر این اساس دانشکده مهندسی خودرو با هدف کمک به صنعت خودرو کشور عزیزمان اقدام به راه اندازی آزمایشگاههای تخصصی از جمله آزمایشگاه شبی هسازی و طراحی بهینه خودرو نموده است.
  صنایع خودروسازی طی یک دهه گذشته، شروع به استفاده از مهندسی مبتنی بر کامپیوتر کردند. در ابتدا شبیه‌سازی صرفاً به یک قطعه خاص معطوف بود، شبیه‌سازی‌هایی مانند ریخته‌گری، کشش عمیق و تزریق پلاستیک. از آن زمان تاکنون پیشرفت‌های روزافزون فنّاوری باعث افزایش توان شبیه‌سازی درعین‌حال کاهش هزینه‌های شبیه‌سازی‌شده است. این امر به شبیه‌سازی قطعات ساده و مجموعه قطعات و فرآیندهای پیچیده به طور همزمان، با درجه‌ی بالایی از اعتماد منجر شده است. شبیه‌سازی به‌ جزء جداناپذیر فرآیند طراحی و توسعه محصول، هم برای تولیدکننده‌ی اصلی و هم شرکای درجه۱ و درجه۲ تأمین‌کنندگان قطعات صنایع خودرو تبدیل شده است.

طی چند سال اخیر، صنایع سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی پروژه‌های طراحی مهندسی بر مبنای شبیه‌سازی کرده‌اند و تولیدکنندگان اصلی و تأمین‌کنندگان قطعات، تأکید خاصی روی بهینه‌سازی چندهدفه دارند. امروزه مدل‌های شبیه‌سازی عددی ابزار اجتناب‌ناپذیری برای برآوردن اهداف زیر تبدیل شده است:
  ۱. کاهش هزینه‌های توسعه و زمان تولید محصولات، مخصوصاً در طراحی محصول که انتخاب مهم و حیاتی برای پارامترهای مربوط به قطعات انجام می‌شود و متعاقباً این انتخاب‌ها به میزان زیادی هزینه‌های نهایی تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  ۲. رویارویی با چالش‌های جدید فن‌آوری مربوط به:
  • روش‌های جدید ساخت و تولید و فنّاوری‌های درگیر با آن
  • معماری وسایل نقلیه جدید برای رانندگی در شهر یا وسایل نقلیه هیبریدی
  • بهینه‌سازی، بر مبنای نیاز به بهبود عملکرد قطعات، دستگاه‌ها و وسیله نقلیه موجود
این امر مستلزم استفاده از شبیه‌سازی عددی در فاز طراحی، نه صرفاً به منظور تأیید طراحی نهایی می‌باشد. آزمایشگاه کنترل و شبیه‌سازی فرایندهای دانشگاه علم و صنعت ایران با برخورداری از بسیاری نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای تخصصی در تمامی زمینه‌های شبیه‌سازی، بهینه‌سازی و کنترل فرایندها فعال می‌باشد و تعداد زیادی دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در حال انجام تحقیق در این آزمایشگاه می‌باشند.
کلیدواژه ها: نقشه سه بعدی | مرکز شبیه سازی | اجزای محدود | طراحی خودرو | قطعات خودرو | طراحی قطعات خودرو | |
دفعات مشاهده: 30 بار   |   دفعات چاپ: 6 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 3928