برگشت به شبکه آزمایشگاههای تحقیقاتی دانشگاه علم و صنعت ایران
   [صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
معرفی آزمایشگاه::
یادداشتها::
اسکن سه بعدی ::
ترسیم مدل سه بعدی (CAD)::
شبیه‌سازی و تحلیل (CAE)::
بهینه‌سازی::
ساخت نمونه::
کتاب ها::
مقالات::
معرفی نرم افزارها::
دعوت به همکاری::
برخی از پروژه های انجام شده::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
اطلاعات تماس
 

AWT IMAGE

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان فرجام،
 دانشگاه علم و صنعت ایران،
دانشکده مهندسی خودرو
آزمایشگاه تحقیقاتی شبیه سازی
و طراحی بهینه خودرو

 
تلگرام: 09058538455

تلفن: ۷۷۴۹۱۲۲۴
۷۳۲۲۶۴۱۰
۷۳۲۲۳۹۰۳
فکس: ۷۷۴۹۱۲۲۵
۷۳۰۲۱۶۰۶
تلفن سراسری دانشگاه: 50-77240540
داخلی: 3961 ,6410
وب سایت:
www.asod.ir
نشانی پست الکترونیکی: asod@iust.ac.ir

..
تعاریف تخصصی نرم‌افزارها
AWT IMAGE
..
:: بررسی الزامات طراحی فریم موتور سیکلـت ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۸/۲۵ | 
بررسی الزامات طراحی فریم موتور سیکلـت
ایمان موسی زاده
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو
انواع شاسی:
شاسی گهواره­ای منفرد: این شاسی همانند شاسی موتور سیکلت­های قدیمی است و به­طور عمده برای موتور سیکلت­های Off road استفاده می­شود. در این شاسی موتور به یک لوله ستون فقراتی و یک لوله پایینی دو لوله گهواره­ای متصل گردیده است.
 
شاسی گهواره­ای دوگانه: این شاسی در موتور سیکلت­های ساده استفاده می­شود و کاربردر گسترده­ای ندارد. در این شاسی حمایت بیشتری از موتور نسبت به شاسی گهواره­ای منفرد انجام می­شود.
 
شاسی ستون فقراتی: شاسی ستون فقراتی طراحی ساده­ای دارد و کم کاربرد است زیرا بسیار انعطاف­پذیر است و مستحکم نیست. این شاسی از یک میله اصلی تشکیل شده که در بردارنده سیستم تعلیق عقب و جلو می­باشد. این شاسی را نمی­توان برای موتور سیکلت های مسابقه ای استفاده کرد و فقط برای موتورهای Off road استفاده می­شود.
 
شاسی ­های یک­پارچه:  این شاسی سبک است و منحصرا برای  موتور سیکلت­های مسابقه­ای استفاده  مناسب است اما برای موتور سیکلت­های جاده­ای مناسب نیست زیرا قیمت آن بالاست. تمامی اعضای این شاسی منفرد و یکپارچه هستند و عضو جداگانه دیگری ندارد. تعمیرات شاسی یکپارچه بعلت درسترسی محدود مشکل است و همین­طور ساخت آن کند و دشوار است.
 
شاسی شبکه­ ای: از لوله­های کوچکی که به یک فریم مرکزی متصل شده­اند تشکیل شده­است. شاسی شبکه ای در وزن و سفتی شبیه شاسی محیطی می­باشد اما ساخت آن مشکل­تر است. این شاسی در مقایسه با شاسی­های دیگر می­تواند وزن بیشتری را تحمل کند. در ساخت این شاسی باید به امکان دسترسی به همه قطعات در هنگام تعمیر فراهم باشد. علارغم پیچیدگی و نیازبه جوشکاری اعضای اتصال دهنده، ساخت این اسکلت نیاز به هزینه سنگینی ندارد.
 
شاسی امگا: این فرم­ها بیشتر در موتورسیکلت­های مسابقه ای استفاده می­شود. در این فریم رینگ­های هردو چرخ به شاسی متصل شده­اند و جنس آن از آلومینیوم و چدن است. دلیل اصلی استفاده از این فریم در موتورسیکلت­های مسابقه ای تعادل و فرمان پذیری خوب است.
 
شاسی الماسی با ساختار خرپایی: این شاسی از چندین میله کوتاه فلزی که به صورت مثلثی به یکدیگر جوش داده شده­اند تشکیل شده است که بالای میله فرمان را به کناره های سازه نگهدارنده موتور متصی می­کند. این ساختار مثلثی باعت سنگین­تر شدن موتور سیکلت و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می­شود. بعلت زمان زیاد برای تولید قیمت آن زیاد است و مشکلات استفاده از فولاد مانند خوردگی در آن زیاد است.
 
شاسی محیطی: وزن زیادی را تحمل می­کند و به واسطه سفتی بالا و وزن کم در بسیاری از موتور سیکلت­ها از جمله موتور سیکلت­های مسابقه کاربرد دارد. در گذشته از آهن برای ساخت آن استفاده می­شد اما امروزه از آلومینیوم برای کاهش بیشتر وزن استفاده می­شود. این فرم به فریم دوشاخه نیز معروف است. طراحی آن به­گونه ای است که این دو تیغه کوتاهترین طول را داشته باشند تاصلبیت مناسبی را برای شاسی بعمل آورند.هزینه ساخت آن بالا است تما یکی از پیشرفنه ترین فریم ها است که می­تواند در موتور سیکلت مورد استفاده قرار بگیرد. بدلیل استفاده همه تولید کنندگان موتور سیکلت از آن در آینده پیشرفته­تر نیز خواهد شد. 
 
 
 
 
   https://epubl.ktu.edu/object/elaba:28964395/
 
انواع سفتی در فریم موتور سیکلت:
 
                                                                                                                   
 
 محاسبه سفتی در آزمایشگاه:
 
 
 
http://bottpower.com/measuring-frame-stiffness/
 
مقایسه وزن، ضریب ایمنی، ماکزیمم تنش و جابجایی  در شاسی با سه جنس مختلف AISI 1020 و AISI 4340 و Aluminium6063
 
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2214785318305558/
کاهش 27 درصدی وزن موتور سیکلت با اندکی تغییر در اجزا:
 
https://fenix.tecnico.ulisboa.pt/downloadFile/563345090412830/Artigo_Tese_v4_versao_fenix.pdf/
 
کاهش 55 درصدی ماکزیمم تنش با طراحی مجدد:
 


https://sigarra.up.pt/feup/pt/pub_geral.show_file?pi_gdoc_id=384658
 
مقایسه سفتی دو فریم Tubulare و :Perimeter
 
https://epubl.ktu.edu/object/elaba:28964395/
 
مقایسه آنالیز مودال دو فریم Tubulare و :Perimeter
 
https://epubl.ktu.edu/object/elaba:28964395/
 
کلیدواژه ها: انواع شاسی | شاسی محیطی | شاسی گهواره­ای دوگانه | شاسی ستون فقراتی | شاسی ­های یک­پارچه | شاسی شبکه­ ای | شاسی امگا | شاسی الماسی با ساختار خرپایی | انواع سفتی | محاسبه سفتی |
دفعات مشاهده: 107 بار   |   دفعات چاپ: 10 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA code
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 49 queries by YEKTAWEB 3855